دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مراحل آسان تهیه اظهارنامه مالیاتی برای شرکت ها و اشخاص حقیقی

مالیات ها جزوی از موارد مهم در تأمین منابع درآمدی دولت ها به حساب می آید که به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم دریافت می شوند. در نوع مالیات بردرآمد باید تمامی مودیان مالیاتی با ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی میزان درآمد و سود و زیان را برآورد کنند و آنها را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. توجه به نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی موضوعی مهم است که باید به آن توجه شود. به این موضوع دقت کنید که عدم تکمیل اظهارنامه در موعد مقرر باعث می شود متخلف علاوه بر پرداخت مالیات محکوم به جریمه نیز شود.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

ماهیت اظهارنامه مالیاتی را می توان در قالب فرمی که از سازمان مالیاتی کشور دریافت می شود به یاد سپرد. هر ساله مودیان مالیاتی و تجار موظف هستند تا این فرم را به سازمان ارسال کنند. سازمان امور مالیاتی با استناد به اظهارنامه مالیاتی می تواند برگه های تشخیص مالیاتی و روش های تعیین مالیات مودیان را مشخص کند و در زمینه هایی مانند تخلفات در اظهارنامه مالیاتی به صورت خوداظهاری رسیدگی کند.

در حالت کلی اظهارنامه مالیاتی گزارشی از عملکرد یکساله مودیان است که بر اساس سرمایه کسب شده در طول سال مالی به افراد تعلق می گیرد. تا حالا شده در رابطه با مالیات با موارد مختلفی دست و پنجه نرم کنید و ندانید چرا هزینه های فعالیت تجاری شما چند برابر شده؟ این موضوع تنها با مشاوره افراد دارای تجربه قابل حل است. در صورتی که در متن اساسنامه شرکت ذکر شده که مالیات باید در زمانی غیر از پایان سال مالی توسط مودیان پرداخت شود باید آن را به اجرا بگذارید و زمان مندرج در اساسنامه را ملاکی برای پرداخت مالیات قرار دهید.

چه اشخاصی باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند؟

همه تجار و بازرگانان که در شرکت های خصوصی یا دولتی کار می کنند موظف هستند اظهارنامه را در زمان مشخص به اداره مالیات تحویل دهند. در قانون ذکر شده افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، صاحبان کارخانه ها و کارگاه های تولیدی و مالکین فروشگاه ها، چه آن هایی که به صورت فیزیکی فعال هستند و چه آن هایی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند، ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل خواهند بود.

در صورتی که اشخاص خود وظیفه کارفرمایی خود را داشته باشند یا به قولی بدون وابستگی به دیگری فعالیت تجاری کنند در صورتی که مشمول موارد زیر بشوند باید اظهارنامه را ارائه کنند:

دسته اول: آن دسته از افرادی که در سال قبل میزان فروش و تجارتشان بیشتر از 3 میلیارد تومان بوده و در واقع سود آن ها تا این میزان برآورد شده. تمامی صاحبان بیمارستان ها، هتل داران، دارندگان فروشگاه های زنجیره ای به دور از توجه به فعالیتی که آن ها دارند.

دسته دوم: افرادی که در سال قبل میزان فروش بین 1 تا 3میلیارد را شامل می شوند.

دسته سوم: دیگر افراد حقیقی که در دسته یک و دو جا ندارند و مشمول پرداخت مالیات هستند.

لیست تمامی مشاغلی که مشمول پرداخت مالیات هستند را می توانید از کارشناسان حقوقی ایلیا (eliya.ir) بپرسید؛ زیرا آن ها در این زمینه تبحر کافی را دارا می باشند و می توانند تنها در یک جلسه مشاوره ثبتی به سؤالات شما به صورت رایگان پاسخ دهند.

مدارک لازم برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی کدام است؟

برای آنکه از نحوه تکمیل و تنظیم فرم اظهارنامه مالیاتی اطلاع کسب کنید باید مدارک آن را در دست داشته باشید. نداشتن مدارک به منزله نقص در انجام یک پروژه بزرگ است که نمی توان آن را پیش برد. پس اگر اطلاعات خود را برای تدارک مدارک ثبتی بالا ببرید به نفع خودتان است و در زمان کمتری می توانید پروژه خود را به غایت رسانید. این مدارک را در زیر ذکر می کنیم تا راهنمایی باشیم که کاربر بتواند در سایت ثبت نام کند.

  • مدارک مربوط به شرکت مانند اساسنامه، شرکت نامه و تغییرات در شرکت
  • مدارک محل شرکت
  • ارائه اطلاعات فردی متقاضی مانند کارت ملی و شناسنامه
  • تسلیم ترازنامه شخصیت حقیقی و یا حقوقی
  • در صورت صادرات محصولات ارائه کارت بازرگانی الزام است
  • ارائه اطلاعات حساب های بانکی
  • ارائه مجوز فعالیت متقاضی
  • تسلیم شماره همراه متقاضی اظهارنامه

لازم است این موضوع را بدانید که فرد باید جهت تکمیل روش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تمامی مدارک مرتبط با امور مالیاتی را در دسترس داشته باشند. اگر یکی از مدارک ناقص باشد کل درخواست در روند ثبت نام با خطا مواجه می شود.

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی چه زمانی است؟

ممکن است افرادی باشند که از مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی اطلاع ندارند و از خود این سؤال را می پرسند که آیا موعد ارسال سررسید مالیاتی رسیده یا خیر! اگر زمان مشخص را بدانید دیگر هول و ولای این موضوع که مشمول جریمه مالی شوید را از بین می برید.

ما اینجاییم تا راهنمای شما برای ارسال اظهارنامه در زمان مناسب باشیم. حتماً این موضوع را مدنظر قراردهید که ارسال اظهارنامه باید در زمانی که در اداره مالیات تصویب شده انجام شود. این زمان برای اشخاص حقیقی در سال مالی مشخص شده که تا 31 خردادماه مهلت ارائه دارند. اشخاص حقوقی نیز موظف اند تا 4 ماه بعد از اینکه سال آغاز می شود یعنی تا پایان تیرماه آن را ارائه کنند. در صورتی که در زمان مشخص شده، اظهارنامه مالیاتی را ارائه نکنید یا بر اساس قوانین در زمره ماده 100 قرار گرفته باشید قانون آن را بدین صورت معرفی می کند:

مودیان این فصل مالی وظیفه دارند در زمینه مالیات مستقیم از طریق فعالیت های شغلی در یک سال مالی برای هر واحد شغلی یا برای محل جداگانه بر اساس نمونه ای که در اداره مالیات قرارگرفته تا تاریخ مشخص آن را به اداره مالیات محل شغلی تسلیم کنند.

از چه راهی باید اظهارنامه مالیاتی را تسلیم کرد؟

چند سالی است که برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن ها به سازمان امور مالیاتی کشور باید از طریق فضای الکترونیکی اقدام کرد. قبلا مودیان باید اظهارنامه را بر روی فرمهای کاغذی تنظیم می کردند و به اداره تحویل می دادند که خود امری زمانبر بود و امکان ایجاد خطا هنگام انجام امور مالی بالا می رفت. این روند تا زمانی ادامه داشت تا سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی راه اندازی شد. برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی امروزه تنها مراجعه به سامانه اداره مالیات کشوری کفایت می کند.

اگر می خواهید خودتان اظهارنامه را تسلیم اداره مالیات کنید و با این کار تجارتتان را در راه قانونی راه اندازی کنید باید به وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و تکمیل بخش پیش ثبت نام سامانه اینترنتی و وارد کردن تمامی مشخصات خود یا شرکت فرآیند را پیش ببرید.

لازم است بدانید در سامانه اظهارنامه مالیاتی مواردی مانند استعلام بدهی های مشاغل، امکان پرداخت قبض های مالیاتی، ارسال صورتحساب های مالی و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی لحاظ شده که می تواند شما را با حجم وسیعی از اطلاعات درخواستی مواجه کند. تمامی موارد در سامانه مکتوب شده اما اگر نیاز دارید تا شخصی دارای تجربه ای چندین ساله در کنار شما برای پیمودن مسیر ثبت اظهارنامه قرار داشته باشد ما ایلیا را به شما پیشنهاد می دهیم زیرا بستری مناسب برای تجارت شماست تا بتوانید خود را برای مشاغل مشمول ارائه مالیات ثابت کنید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bwCrwDyR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه