به گزارش فرصت امروز به نقل از اعتماد، بررسی ها نشان می دهد قیمت خودرو در روزهای گذشته شرایط بی ثباتی را هم در پیش گرفته و زمزمه های ورود مجدد شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو و افزایش مجدد قیمت کارخانه ای خودرو، باعث نگرانی بیشتر مصرف کنندگان نسبت به قیمت خودرو در ماه های آتی شده است. هرچند وزیر صمت در تازه ترین وعده ای که ارایه کرده از «تصمیم برای پلاک عادی شدن خودروهای پلاک مناطق آزاد و امکان تردد آنها در کل کشور» گفته و این تصمیم را برای «افزایش عرضه خودرو به بازار» عنوان کرده است. اما چیزی که دیده می شود، قیمت های نجومی در بازار خودرو است.
به طور مثال، خودروی تولید داخل تندر 90 پلاس در بازار آزاد در آستانه یک میلیارد تومان قرار گرفته که در نوع خود رکورد وحشتناکی محسوب می شود. این در حالی است که این خودرو 3 سال است از چرخه تولید خارج شده! یا قیمت دنا پلاس اتوماتیک در محدوده 600 تا 700 میلیونی قرار گرفته و کف قیمت خودروی صفر برای برند پرطرفداری مانند پراید به 300 میلیون رسیده است.
چرا قیمت خودرو اینچنین بالا رفته و همچنان افزایشی است؟ به نظر می رسد که بخش عمده ای از دلایل را باید در کاهش عرضه جست وجو کرد. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به «اعتماد» گفت: هر چند ادعای دولت بر این است که تولیداتش در حوزه خودرو حدود 20 درصد افزایش داشته و قول هایی هم در مورد واردات خودرو و حتی واردات خودروهای دست دوم داده شده تا قیمت ها شکسته شوند اما باز هم می بینیم روند قیمت ها همچنان صعودی است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو گفت: چند روز قبل بورس در یک رکوردشکنی تاریخی با شکستی بزرگ همراه شد و این به معنی خروج سرمایه ها از این بازار بود و سوال این است که این سرمایه هایی که از بورس خارج شد به کدام بخش سرازیر شدند؟
او افزود: بازار یا (هوش بزرگ جمعی) زمانی که امروز تشخیص دهد قیمت خودرویی مانند ال 90 به یک میلیارد تومان رسیده این قیمت قطعا درست است و خلاف این قیمت اشتباه است. هوش جمعی امروز به این نتیجه رسیده که سخنان مسوولان در بخش افت قیمت خودرو را باور ندارد و فعلا این بازار برای سرمایه گذاری نسبت به سایر بازارها بهتر است.
وعده هایی که با واقعیت فاصله دارد
کاکایی خاطرنشان کرد: نکته اینجاست وعده هایی که دولت در مورد کاهش قیمت ها می دهد از واقعیت فاصله دارد .موضوعی که در مورد واردات خودرو مطرح است، این است که تقاضای ارز در بازار بالا رفته و قیمت ها رشد می کند و همسو با قیمت ارز همه کالاها با رشد قیمتی مواجه می شوند. او ادامه داد: فردی که امروز 500 میلیون تومان پس انداز دارد و می خواهد در بازاری آن را سرمایه گذاری کند باید ارزیابی درستی از بازارها داشته باشد که البته مسلما با این میزان سرمایه نمی تواند در بازار مسکن سرمایه گذاری کند و در بورس هم با این شرایط موجود بعید است وارد شود. در بخش خودرو هم با صحبت های ضد و نقیض مسوولان روبه رو شده و در حالی که یک سال است وعده واردات خودرو داده شده هنور وارداتی هم صورت نگرفته است و در نتیجه این سرمایه ها به سمتی می روند که هوش جمعی تشخیص داده که آن بازار آینده بهتری نسبت به سایر بازارها خواهد داشت.
واردات خودروی دست دوم یعنی کفگیر به ته دیگ خورده است
آیا واردات خودروی دست دوم که به تازگی توسط کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده و نیاز به تصویب نهایی در صحن علنی دارد، می تواند بخش عرضه را پاسخ دهد؟ کاکایی در این باره گفت: واردات خودروی دست دوم تا 5 سال کارکرد، نشان دهنده آن است که کفگیر به ته دیگ خورده است و مسوولان دیگر از اصلاح صنعت خودرو و حتی از واردات خودروی نو ناامید شده اند و فهمیده اند که چندان پشتوانه قوی در این خصوص وجود ندارد. هر کسی هم کمی در این حوزه سررشته ای دارد، می داند که واردات خودروی دست دوم چه تبعاتی در پی دارد.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: امروز وضعیت خودرو به گونه ای است که نمی توان این بازار را به صورت جداگانه تحلیل کرد، بلکه بازار خودرو نیز به عنوان یکی از بازارهای موازی بازار سرمایه باید مورد بررسی قرار گیرد، وقتی با سقوط سنگینی در بورس روبه رو شدیم باید تبعات آن را در بازارهای ارز و سکه و خودرو می دیدیم.
واردات خودروی دست دوم چه تبعاتی دارد؟
او خاطرنشان کرد: در صورتی که خودروی دست دوم وارد ایران شود قیمت ارز باز هم بالاتر خواهد رفت و پس از آن قیمت خودرو بالا می رود. نمونه این مساله را در بخش خوراکی ها (گوشت و مرغ) هم می توان مشاهده کرد و می بینیم که هر چند وقت یک بار برای اینکه قیمت ها را پایین بیاورند به واردات گوشت و مرغ دست می زنند و طی یکی، دو هفته قیمت ها به صورت موقتی افت می کند، اما پس از آن قیمت ها قطعا بالا می رود.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته فرقی که میان این دو بخش وجود دارد، این است که گوشت و مرغ را به راحتی می توان از بازارهای جهانی تهیه کرد، اما در زمینه خودرو به هیچ وجه این گونه نیست .
کاکایی در مورد خبر واردات خودرو تا مرزها نیز ادامه داد: با یک نمایشی که چند خودرو از کشتی خارج شده که واردات خودرو انجام نمی شود و حتی زمانی که گفته می شود خودرویی وارد گمرک شده به معنی آن نیست که این خودرو وارد ایران شده است. این خاک گمرک به نوعی خاکی بین المللی به شمار می رود و نمونه آن این است که یکسری از خودروهای سنگین حدود 13 سال در یکی از مرزها مانده بود و بعد از این مدت ترخیص شدند پس تا زمانی که مراحل قانونی و بین المللی و داخلی این خودروها طی نشود این خودروها وارد کشور نمی شوند.
در سال های طلایی چقدر خودرو وارد شد؟
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: واردات خودرو بسیار مفید است، اما به شرط آنکه کشورارتباطات جهانی داشته باشد و ارز هم به میزان لازم در کشور موجود باشد، اما در این موقعیت اقتصادی که همچنان در جنگ تحریمی به سر می بریم و با کمبود شدید ارزی مواجهیم و حتی قیمت دارو در ایران به چند برابر رسیده است اینکه یک باره در مورد واردات 100 تا 200 هزار خودرو صحبت شود واقعا عجیب است.
کاکایی در ادامه گفت: در بهترین سال هایی که واردات خودرو داشتیم و منابع مالی آن هم موجود بود در یک سال 110 هزار خودرو وارد کردیم، اما در بقیه سال ها تنها 70 هزار خودرو وارد کشور شد و هر چند این گونه وعده ها و گفتاردرمانی ها کمی از رکود بازار خودرو کاسته اما امروز که به روزهای پایانی سال نزدیک شده ایم، می بینیم باز هم قیمت خودرو رو به بالاست.
دولت نرخ آزاد ارز را به رسمیت شناخته است
او افزود: اعلام خرید 5 هزار یورو از سوی بانک مرکزی با نرخ 42 هزار تومان نشان دهنده آن است که بانک مرکزی قیمت 42 هزار تومان را به رسمیت شناخته و نرخ نه 28500 تومان و این موضوع برای همه صنعت گران پیام رشد قیمتی دارد.
کاکایی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث سقوط بورس در روزهای گذشته شد به دلیل رفتار شورای رقابت و دولت در رابطه با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا بود و این نشان دهنده آن است که دولت دچار سردرگمی شده و با توجه به اینکه سرمایه نیز به شدت ترسو است وضعیت اقتصادی هم پیچیده تر می شود و اخباری که دولت در مورد این حوزه می دهد نشان دهنده نگرانی شدید از تامین خودرو است و نتیجه اینکه کمبود ها همچنان وجود دارد و سرمایه گذاری در این حوزه همچنان سودده است.
او افزود: تنها راه نجات کشور از این بحران توسعه تولید به صورت اصولی است، اما متاسفانه بهره گیری از یکسری از سیاست ها باعث شده تا تولید ضربه بخورد و به رغم اینکه به صورت ظاهری تعداد تولید رشد کرده اما ارزش آفرینی تولید بالا نرفته و نتیجه اینکه با جهش های جدیدی در این حوزه روبه رو هستیم.