شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر تنها به کشور ترکیه سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز صادر می کند و هنوز صادرات به سایر کشورها از جمله عراق نهایی نشده است، همچنین در صورت بهینه سازی مصرف گاز است که رویای صادرات گاز به اروپا محقق می شود. مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران از مردم خواست تا در مصرف بهینه گاز همراه شوند.

گاز برای صادرات به اروپا نداریم

عزیزالله رمضانی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، ٦٨ تا ٨٠ میلیارد مترمکعب گاز تولیدی کشور به بخش صادرات و٥٠ تا ٦٠میلیارد مترمکعب هم از این مقدار به کشورهای همسایه اختصاص می یابد. در حال حاضر 15 کشور منطقه به دریافت گاز ایران نیاز دارند که اولویت ایران تامین نیاز این کشورها است، همچنین صادرات گاز به هند و چین نیز از طریق خط لوله امکان پذیر خواهد بود. صادرات به کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز پس از تکمیل پروژه ال ان جی مهیا خواهد شد.

وی درباره صادرات گاز به اروپا نیز گفت: اگر برنامه صرفه جویی در افق برنامه ششم داشته باشیم و روزانه 10 درصد صرفه جویی گاز صورت گیرد، سالانه ١٢٠ میلیون متر مکعب گاز صادر خواهیم کرد و می توانیم از طریق خط لوله و حتی ال ان جی صادرات گاز به اروپا داشته باشیم. البته از میزان 80 میلیارد مترمکعب برنامه ریزی صورت گرفته برای صادرات گاز تا پایان برنامه ششم، پتانسیل صادرات 30میلیارد مترمکعب گاز ایران به اروپا وجود دارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران درباره خط لوله ایران - عمان نیز اظهار کرد: هنوز مطالعات اولیه این خط در دو بخش دریایی و خشکی به اتمام نرسیده است و مادامی که مطالعات انجام نشود، نمی توان درباره زمان برگزاری مناقصات تصمیم گیری کرد. مذاکره با کشور امارات برای عبور این خط لوله در حال انجام است و امیدوارم به سرانجام برسد، اما در صورت به نتیجه نرسیدن، از مسیر دیگر برای صادرات گاز به عمان اقدام خواهد شد.

رمضانی با بیان اینکه در چهارماهه امسال 2.5 میلیارد مترمکعب گاز صادر و 1.9میلیارد مترمکعب گاز وارد کشور شده که این آمار نشان دهنده تراز مثبت صادرات است، از وضعیت قراردادهای صادراتی و وارداتی گاز ایران اطلاعاتی ارائه کرد و گفت: قرارداد صادرات گاز تا پایان سال 2026 میلادی به میزان سالانه 10 میلیارد مترمکعب ادامه خواهد داشت. تاکنون 78 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شده است. در این میان ترکیه ادعا کرده است ایران گاز باکیفیت صادر نمی کند و باید قیمت گاز صادراتی 37.5درصد کاهش یابد. دیوان داوری درباره کاهش نرخ در سه ماه آینده نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد، اگرچه ایران معتقد است نباید هیچ تخفیفی به ترکیه داده شود.

وی با بیان اینکه دو قرارداد صادرات گاز ایران به عراق را در دست اجرا داریم که قرارداد اول (بغداد) در 2013 برای شش سال منعقد شد تا صادرات گاز از 7 میلیون مترمکعب در روز شروع شود و بعد از 21 ماه به سقف قرارداد که در ماه های گرم سال روزانه 35میلیون مترمکعب و در ماه های سرد سال 25 میلیون مترمکعب است، برسد. خط لوله و زیرساخت های صادرات گاز ایران از فروردین ماه آماده شده بود اما به دلیل فراهم نبودن این زیرساخت ها در عراق، برنامه به تاخیر افتاد. با آماده شدن طرف مقابل و مذاکرات انجام شده، از مردادماه گاز ایران به بغداد صادر خواهد شد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ادامه داد: قرارداد (بصره) در نوامبر 2015 منعقد شد و حجم صادرات مشابه قرارداد بغداد است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال میلادی امسال صادرات گاز ایران به بصره نیز نهایی شود.

رمضانی با بیان اینکه قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان قرار بود در دسامبر 2014 اجرایی شود، اما تاکنون عملیاتی نشده است، تاکید کرد : متاسفانه طرف پاکستانی خط لوله خود را آماده نکرد اما ایران حاضر است گاز خود را به پاکستان وصل کند.

وی با اشاره به تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان، گفت: در حال حاضر سالانه کمتر از یک میلیارد مترمکعب گاز با ارمنستان تهاتر می شود که براساس مذاکرات جدید صورت گرفته قرار است سقف تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان به سالانه یک و نیم میلیارد مترمکعب برسد. تهاتر گاز ایران با آذربایجان نیز روزانه یک میلیون مترمکعب گاز با کشور آذربایجان انجام می شود که مذاکراتی نیز برای افزایش این تهاتر صورت گرفته است. 

همچنین در این نشست حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه روزانه ٧٠٠میلیون مترمکعب گاز در بخش های مختلف مصرف می شود و این مقدار تا پایان برنامه ششم توسعه به ١.٢ میلیارد مترمکعب خواهد رسید، تاکید کرد : با آگاهی بخشی رسانه ها به مشترکان، امکان بهینه سازی مصرف گاز فراهم می شود و می توان این گاز را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

وی همچنین اعلام کرد: در روزهای گذشته با افزایش مصرف برق کشور شاهد تحویل روزانه ٢٥٠میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه ها بودیم. ٩٠درصد نیروگاه های کشور از گاز طبیعی به عنوان سوخت مصرفی استفاده می کنند.

عراقی با بیان اینکه هم اکنون ساخت یک هزار کیلومتر خطوط گاز استانی در حال اجراست، گفت: براساس برنامه خط نهم و یازدهم سراسری باید اجرا و خط ششم سراسری نیز باید تکمیل شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LSUEMbdf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه