به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، در روزهای پایانی کار دولت سیزدهم و تیرماه 1403، انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو های دست دوم توسط اشخاص، قیمت خودرو را در بازار کاهش داد. بار روانی این خبر به شدت زیاد بود و باعث شد خودروها در روزهای پایانی آخرهفته، کاهش قیمت را تجربه کنند. انتظار می رود طی هفته آتی بازهم قیمت ها کاهش یابند، مگر آنکه اتفاق دیگری روند بازار را تغییر بدهد.
دولت آیین نامه واردات خودروهای دست دوم را پنجشنبه 28 تیرماه منتشر کرد. هم زمان مرحله هفدهم عرضه خودروهای وارداتی نیز میزبان 130 هزار متقاضی جدید بود. در مراحل بعدی ثبت نام نیز متقاضیان جدید امکان ثبت نام خواهند داشت. اختلاف قیمت خودروهای وارداتی در بازار و عرضه کننده رسمی، باعث می شود متقاضیان از دفعات بعدی عرضه خودروهای وارداتی نیز استقبال کنند. باتوجه به محدودیت در تعداد واردات خودرو به کشور و تعداد زیاد متقاضیان، به نظر نمی رسد سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در دولت بعدی نیز تغییر چندانی بکند.
در سوی دیگر، روند عرضه خودروهای داخلی به آرامی درحال تغییر است. تعهد تحویل خودروهای داخلی که در جریان مرحله اول و دوم ثبت نام سامانه یکپارچه ایجاد شد، تا زمستان 1403 به پایان می رسد. پس ازآن، خودروسازان به تعداد توانشان اتومبیل تولید می کنند و با قیمت مطلوب خودشان به مشتریان می فروشند. محصولات جدید خودروسازان از شمول عرضه در سامانه یکپارچه معاف شده اند و قیمت این خودروها نیز تفاوت قابل توجهی با نرخ های گذشته دارد.
پیش بینی می کنیم برخلاف رویه عرضه خودروهای وارداتی، در بخش خودروهای داخلی شاهد تغییرات زیادی باشیم. قیمت ها نسبت به سال 1401 و 1402 افزایش قابل توجهی پیدا کرده اند و قدرت خرید مصرف کنندگان نیز به شدت کاهش پیدا کرده؛ بنابراین خودروسازان می توانند بدون نگرانی از هجوم خریداران، محصولاتشان را بفروشند. البته این فقط درصورتی اتفاق می افتد که عوامل محدودکننده ثبت نام خودرو نیز به مرور حذف شوند.