پرسش: مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده نرمافزار هستم. یکی از مدیران ارشد و کاربلد من دائما در مواردی که به کار او ارتباطی ندارد دخالت میکند و کنجکاویهای بیهوده او، عرصه را بر من تنگ کرده است. چطور میتوانم این عادت ناشایست را برطرف کنم؟
پاسخ کارشناس: در این مواقع همیشه توصیه نخست ما این است که به هیچوجه برخورد بدی با مدیر خودتان نداشته باشید. حرفهای او را بشنوید و بگویید که رسیدگی خواهید کرد...
در انتهای مکالمه از وی بخواهید موضوعاتی را که مطرح کرد کتبی کند. اگر هر بار همین کار را بکنید، این درخواست کوچک غیرقابل رد شما، تکرار اینگونه موارد را کمتر میکند. به ویژه اگر توضیح دهید همواره دوست دارید نظراتش را کتبی و مستند دریافت کنید.
توصیه ما هم آن است که همواره بعد از اینکه این مدیر درباره کارهای دیگران و سایر مسائل صحبت میکند، شما بلافاصله بعد از آن از وی درباره کارهای خودش گزارش بخواهید. این نکته به مرور زمان باعث میشود درک کند که موضوع صحبتش با شما بیشتر باید درباره شرح وظایف خودش باشد. به ویژه اگر نقطهضعفی میبینید از وی درباره آن توضیح بخواهید.
روش دیگری که میتواند مفید باشد، اشاره غیرمستقیم است. از دوستان خود مثال بیاورید که در سایر شرکتها فعالیت میکنند و با معضل شما روبهرو هستند. از ایشان بخواهید که برای رفع این معضل راهحل بدهد. اگر مدیر شما خیلی هم باهوش نباشد، نکته را درخواهد یافت و بدون مشکل خاصی دخالتهایش به مرور زمان کمتر خواهد شد، اما ضروریست که شما نقش خودتان را در این مرحله خوب بازی کنید.