پرسش:در کسب و کاری فعالیت میکنم که بنا به دلایل متعدد، سرعت عمل و شتاب در اجرای برنامهها در آن حرف اول را میزند. چطور میتوانم در این شرایط بازدهی کارمندان را بالا ببرم؟
پاسخ کارشناس: هرچند که شتاب در بسیاری از مواقع پسندیده نیست و به کارها لطمه میزند، اما در زمانی که شما چارهای ندارید باید بتوانید آن را مدیریت کنید. شتاب موجب میشود کارمندان تمرکز خودشان را از دست بدهند و...
عصبی شوند و در صورتی که از قبل نسبت به این موضوع توجیه نباشند کیفیت و کارایی حتما به شدت کاهش خواهد یافت. نکته اولی که شما باید رعایت کنید استخدام افراد مناسب برای این شرایط است. برخی از افراد ذاتا برای شرایطی پرسرعت مناسب هستند و برخی حتی تحمل آن را نیز ندارند.
اگر فردی برای کار در چنین شرایطی ساخته نشده باشد، با آموزش هم به احتمال زیاد نخواهد توانست موفق شود و بالعکس افراد مستعد برای فعالیتهای پرشتاب با شرکت در کلاسهای آموزشی و خواندن کتابهای روانشناسی و مدیریت مرتبط با این موضوع به سرعت آمادگی پیدا خواهند کرد. بنابراین مهم ترین توصیه ما انتخاب درست افراد و چیدمان صحیح کارمندان است.
نکته دوم ایجاد رقابت سالم بین افراد است، به طوری که سرعت معیار اصلی شماست (البته به شرط انجام درست کار). هرچقدر افراد بتوانند کار بهتری با سرعت بالاتر انجام دهند امتیاز بیشتری میگیرند و پاداش خواهند گرفت. این پاداش میتواند به صورت کارانه، جوایز جانبی، مرخصی تشویقی و... باشد. در این شرایط که افراد احساس کنند در یک رقابت شرکت دارند، انگیزه و سرعتشان بالا میرود و کار شما به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد.