در مقایسه با سایر فعالیتهای تجاری، بازاریابی بیشتر با مشتری سروکار دارد. تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری در کانون اندیشه و عمل بازاریابی نوین است. امروزه بازاریابی بهعنوان کلیدیترین واحد در هر تجارت به شمار میرود و شرکتهای معتبر و بزرگ توجه ویژهای به جذب مدیران بازاریابی کارآمد دارند. یکی از ابزارهای رایج بازاریابی و تبلیغات که اثر بخشی آن در بازاریابی خدمات نیز به چشم میخورد، بازاریابی دهان به دهان است.
تبلیغات دهان به دهان یکی از بهترین شکلهای بازاریابی است. ایجاد تفکر مناسب در افراد بسیار حائز اهمیت است. این مسئله میتواند بهصورت به راه انداختن یک مسابقه یا یک رویداد باشد. در این روش باید مشتریان خود را برای دریافت این اطلاعات در اولویت قرار داده تا آنها در مورد شرکت به همه اطلاع دهند. تبلیغات دهان به دهان قدرتمندترین روش ارتباطات انسانی است و پیام تبلیغاتی مثبت شرکتها یا سازمانها بدون هیچ هزینهای از فردی به فرد دیگر منتقل میشود.
این عمل با استفاده از مکالمه افراد بهصورت چهره به چهره یا بهصورت مجازی شکل میگیرد. تبلیغات دهان به دهان یک ابزار قدرتمند است که باید جزئی از استراتژیهای موثر در بازاریابی و تبلیغات محسوب شود. کنترل و اندازهگیری اثربخشی روش دهان به دهان بسیار مشکل است اما نفوذ و تاثیر آن در تصمیمگیری خرید مخاطبان بینهایت زیاد است. معرفی دوستان به خرید کالا و خدمات یا نهی آنها از اقدام به خرید همیشه رفتار قبل و بعد از خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار میدهد. در صورتی که شرکتی از بازاریابی از طریق توصیههای زبانی به خوبی استفاده کند، نتایج بسیارموثری به بار میآورد و میتواند چنان تاثیری در زمینه رقابت ایجاد کند که نتایج روشهای دیگر بازاریابی به ندرت به پای آن میرسد.
بیشتر شرکتها به طور دائم از دیدگاههای مشتریان برای تولید محصولات و خدمات جدید استفاده میکنند، اما گاهی رضایت مشتریان برای بر سر زبان انداختن محصول کافی نیست. برای ایجاد شهرت موثر، تجربه مشتریان از محصول نه تنها باید بسیار فراتر از حد انتظار باشد، بلکه محصول باید در مورد آن دسته از خصوصیاتی که برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشتر احتمال دارد درباره آن با دیگران صحبت کنند، برتری عمدهای نشان دهد.
برای مثال اگرچه دوام شارژ باتری برای صاحبان گوشی همراه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در مقایسه با دیگر خصوصیات محصول مثل طراحی و کارایی، مصرفکنندگان کمتر درباره آن حرف میزنند. برای آنکه مصرفکننده را به ابزار تبلیغی مفید تبدیل کنیم باید در آن دسته از خصوصیاتی برتری نشان دهیم که احتمال بالقوه برای بیان شدن در توصیههای زبانی دارند. با درک تاثیر توصیههای زبانی در کانالهای مختلف آن و پیامهای مورد استفاده و متمرکز کردن فعالیتهای بازاریابی روی آنها، شرکتها میتوانند مصرفکنندگان خود را بهگونهای تجهیز کنند که پیامهای موردنظر شرکت را به گوش دیگران برسانند و دسترسی و تاثیر آنها را افزایش دهند.
تحقیقات نشان میدهد که در حوزه انواع محصولات، اثر تبلیغات زبانی که یک مصرفکننده به گوش مصرفکننده دیگر میرساند، دوبرابر بیشتر از تبلیغاتی است که سرمایه شرکتها صرف آن میشود و بیشتر به افزایش فروش کمک میکند. در صورت بهرهگیری مناسب از امکانات گسترده این روش بازاریابی، کسبوکار ما قدمی بزرگ رو به جلو برداشته است. این روش بازاریابی ارزان و با صرفه و برای مشتریانتان متنوع و جذاب است. در این روش بازاریابی سرویسهای خوب از طریق مردم دهان به دهان و باعث میشود که یک سرویس یا شرکت از این طریق بر تعداد مشتریان خود بیفزاید.