شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

حجم ذخیره آب سد زاینده رود به 199میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مدت مشابه سال قبل 430 میلیون متر مکعب بوده، به این ترتیب حجم آب این سد نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

مهرزاد احسانی، مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز فلات مرکزی با اعلام این خبر گفت: امسال در حوضه فلات مرکزی سال سخت و بسیار کم بارشی را پشت سر گذاشتیم. خشکسالی های اخیر و کاهش بارش ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا حوضه های آبریز در این منطقه و سد زاینده رود در مضیقه شدید آبی قرار گیرند.

به گزارش پاون، احسانی افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در بالا دست حوضه زاینده رود حدود 30 درصد و در پایین دست حدود 50 درصد کاهش بارش داشتیم. با تمهیداتی که در وزارت نیرو برای ذخیره آب از سال گذشته انجام شده بود، تا زمان حاضر موفق شده ایم تعهدات این وزارتخانه را در خصوص تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت به طور کامل اجرا کنیم.

وی افزود: وزارت نیرو تامین آب شرب جمعیت 5میلیون نفری متکی به حوضه سد زاینده رود از جمله یزد، اصفهان و کاشان را با ضریب 100درصدی، در اولویت کاری خود قرار داده است.

احسانی با اشاره به اینکه امسال در حوضه زاینده رود کاهش بارش را داشتیم و این بارش در بخش های مختلف با پراکندگی مواجه بود، گفت:

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز فلات مرکزی با بیان اینکه کشت پاییزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان در سال آبی جاری به طور کامل انجام شده و در ادامه برای کشت بهاره نیز تامین آب شد، گفت: در حوضه سد زاینده رود با توجه به اتمام دوره آبیاری برای کشت پاییزه، در هشتم خرداد برای شرق اصفهان و 15 خرداد ماه جاری برای غرب اصفهان به عنوان اتمام دوره آبیاری، رهاسازی ها به طور کامل انجام شد و متعاقب آن برای آبیاری باغ های غرب اصفهان نیز حجم مشخصی آب در نظر گرفته و توزیع شد.

احسانی با بیان این مطلب که امسال به طور کلی در بیشتر بخش های حوضه فلات مرکزی سال خشکی را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: تقریبا در همه حوضه های فلات مرکزی از جمله قمرود، زاینده رود و بختگان سال سختی را داشتیم و امیدواریم سال آبی آینده سال پربارشی باشد تا بتوانیم به تعهدات خود به طور کامل عمل کنیم.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش ها در حوضه آبریز بختگان و حوضه درودزن که باعث شده بود ورودی آب به سد درود زن تا یک پنجم متوسط درازمدت کاهش یابد، گفت: با این وجود به تعهدات خود عمل کردیم و حدود 110 میلیون مترمکعب آب را برای اراضی کشاورزی منطقه رها سازی کردیم. مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز فلات مرکزی به پیش بینی هواشناسی برای سال آینده آبی اشاره کرد و درخصوص استفاده از تکنولوژی باروری ابرها برای خروج از وضعیت بد خشکسالی گفت: سال گذشته 23 ایالت آمریکا سخت ترین خشکسالی را در 100سال گذشته تجربه کردند و با اینکه آنها از تکنولوژی های روز دنیا برخوردار بودند، نتوانستند از چنگ این خشکسالی بگریزند و خسارات سختی را متحمل شدند.

احسانی در خصوص این سوال که با توجه به مشکلات خشکسالی شدیدی که در فلات مرکزی حکمفرماست، چرا وزارت نیرو از متد باروری ابرها برای فلات مرکزی استفاده نمی کند، گفت: یکی از عوامل و ملزومات اصلی این کار وجود خود ابر است. با توجه به وضعیت نامناسب در این حوضه، تا زمانی که ابری وجود ندارد، عملا این برنامه نیز غیر قابل اجرا خواهد بود.

او در خصوص برنامه تغییر الگوی کشت کشاورزان گفت: وزارت جهاد کشاورزی دوبار گزارش هایی را ارائه و برنامه ریزی کرده تا کشت های با نیاز آبی کمتر را به کشاورزان معرفی کند ولی این کار نیاز به فرهنگ سازی و زمان دارد و وزارت جهاد کشاورزی خود را آماده می کند تا با فرهنگ سازی بتواند در مدت پنج سال الگوی کشت منطقه را تغییر دهد. مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز فلات مرکزی ادامه داد: یکی از این کشت های پرآب بر، کشت برنج است که در منطقه اصفهان مرسوم است که امیدواریم با مذاکره و تعامل با کشاورزان آنان را متقاعد کنیم تا کشت برنج را متوقف کنند.

وی اضافه کرد: سود برنج برای کشاورز بیشتر از کشت های دیگر است و امیدواریم راهکاری ارائه شود چنانچه کشاورزانی که از راه تولید برنج ارتزاق می کنند با متوقف کردن این کشت، از نظر اقتصادی به گونه ای تامین شوند تا آسیبی به زندگی آنها وارد نشود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mhZByQSI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه