کارت امتیازی متوازن یک مجموعه کامل از شاخصهای مالی حاصل از عملکردهای گذشته سازمان است همراه با شاخصهایی که محرک عملکرد آینده سازمان خواهد بود. اهداف و شاخصهای کارت امتیازی از چشمانداز و استراتژی یک سازمان ناشی میشود. اهداف و شاخصهای عملکرد سازمانی را در چهار جنبه مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی کسبوکار و رشد و یادگیری بررسی میکنند. این چهار جنبه چارچوب کارت امتیازی متوازن را ایجاد میکند.
کارت امتیازی متوازن بر این موضوع تاکید دارد که شاخصهای مالی و غیرمالی باید قسمتی از سیستم اطلاعاتی برای کارکنان در همه سطوح سازمانی باشد، کارکنان خط تولید و عملیاتی نتایج مالی تصمیمات و فعالیتها را لمس کنند و مدیران اجرایی ارشد باید موفقیت مالی بلندمدت را مشاهده کنند. رابرت کاپلان و دیوید نورتن با محور قرار دادن این موضوع کتابی با نام کارت امتیازی متوازن را نوشتهاند که توسط دکتر حیدر امیران و وحیده دلبهاری ترجمه شده است.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: فرآیند کارت امتیازی با کار تیمی مدیریت ارشد اجرایی جهت ترجمه استراتژی واحد کسبوکار به اهداف استراتژیک خاص و ویژه آغاز میشود. کارت امتیازی متوازن آن دسته از فرآیندهایی را که در جهت دستیابی به اهداف مشتری و سهامدار حیاتی و مهم هستند، مورد تاکید قرار میدهد. اغلب این شناساییها فرآیندهای داخلی جدیدی را که سازمان جهت نیل به استراتژی باید در آنها برتری یابد آشکار میکنند. این کتاب در 280 صفحه توسط نشر چنار به چاپ رسیده است.