سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

‏تجربه بیکاری در اوایل دوران جوانی ممکن است لطمه‏هایی را به فرد وارد کند که اثرات منفی آن حتی تا سال‏ها بعد در وجود وی نمایان باشد و امیدواری فرد را در به‏دست آوردن شغل مناسب و کسب درآمد کاهش دهد. علاوه بر اثرات منفی که بیکاری جوانان بر توانایی یافتن شغل و کسب درآمد دارد، این معضل ممکن است تا مدت‏های زیادی بر مسائلی چون شادی، رضایت شغلی و سلامت اثر نامطلوبی داشته باشد. 

 

مشاغل سنتی به‏تدریج در حال کاهش‏اند و جوانان این نیاز را در خود احساس می‏کنند که می‏توانند به‏عنوان یک نیروی کمکی در وارد کردن هم‌نسلان خود به بازار کار و افزایش شغل در جامعه در نظر گرفته شوند. این‏گونه می‏شود که به کارآفرینی روی می‏آورند. ترویج کارآفرینی در میان جوانان همچنین مزایای زیاد دیگری دربر‏خواهد داشت که در ادامه مطلب به برخی از آنها اشاره می‏شود.

‏ارتباط کارآفرینان جوان با نوآوری
‏از آنجا که کارآفرینان جوان بیشتر ارائه‏کننده محصولات و خدمات جدیدند، ارتباط تنگاتنگی با نوآوری داشته و تاثیر قابل‌توجهی بر توسعه اقتصادی دارند. گزارش‏ها نشان می‏دهد جوانان صاحب کسب‏وکار سهم قابل‌توجهی در نوآوری و ارائه محصولات و خدماتی دارند که کسب‌وکارهای بسیار کمی این محصولات یا خدمات را ارائه کرده‌اند یا مصرف‏کنندگان تا به حال این محصولات را ندیده‏اند. این میزان بالای نوآوری به نوبه خود تاثیر مثبتی بر توسعه اقتصادی در جامعه دارد.

‏درک بازار
‏کارآفرینان غالبا در مقایسه با همتایان خود در شرکت‏های بزرگ‏تر به بازار موردنظرشان نزدیک‌ترند و این موضوع به‏خصوص درمورد کارآفرینان جوان بیشتر صادق است. این امر باعث می‏شود کارآفرینان جوان بهتر بتوانند خود را با تغییرات محیط یا افزایش رقابت تطابق دهند.

به‏علاوه جوانان کارآفرین در بازاریابی میان همسن و سالان خود توانایی‏هایی دارند که به موفقیت قابل ملاحظه آنها در بازار کمک می‏کند.

‏ایجاد اشتغال برای جوانان
‏احتمال اینکه کارآفرینان جوان، هم سن و سالان خود را به کار بگیرند خیلی بیشتر است. بنابراین آنها در ایجاد اشتغال برای جوانان در جامعه نقش مهمی ایفا می‏کنند. ‏

افزایش رضایت از زندگی‏
جوانانی که خوداشتغالی دارند رضایت بیشتری از زندگی‌شان دارند. کارآفرینی برای جوانان بیکار و ناامید این فرصت را ایجاد می‏کند تا زندگی قابل تحملی‏ را برای خود ایجاد کنند و شانس همراهی با جامعه را داشته باشند. ‏

توسعه مهارت‏های جدید‏
تجربه یا آموزش در زمینه کارآفرینی باعث توسعه مهارت‏های جدیدی در جوانان می‏شود که می‏تواند به آنها در مواجهه با مشکلات و برطرف کردن آنها و چالش‏های دیگری که ممکن است در زندگی‏ با آنها روبه‏رو شوند کمک کند.

مهارت‏هایی از قبیل تشخیص فرصت، نوآوری، تفکر انتقادی، انعطاف‌پذیری، تصمیم‏گیری، کار تیمی و رهبری می‏تواند برای جوانان در زندگی‏شان استفاده‏های بسیاری داشته باشد چه این افراد قصد کارآفرینی یا ادامه آن را داشته باشند چه نداشته باشند.


‏موانع کارآفرینی جوانان و پیشنهادهایی برای کمک به آنها
‏اما این موضوع قابل‌انکار نیست که کارآفرینان جوان با چالش‏ها و موانع بسیاری روبه‏رو هستند که در عدم‌دستیابی آنها به اهداف‏شان نقش اساسی دارد. در حقیقت، گاهی اوقات جوان بودن خود یک امتیاز منفی محسوب می‏شود. این ذهنیت اشتباه که کارآفرینان جوان بی‏تجربه‏ و ناکارآمدند اغلب بر اشتیاق فراوان آنها که عامل بسیار مهمی در کسب موفقیت‏شان است سایه می‏افکند. ‏

علاوه بر آن موارد دیگری از قبیل دسترسی محدود به منابع مالی، کمبود مهارت‏های مناسب، فقدان زیرساخت‏ها، عدم وجود ساختارهای حمایتی کافی و فقدان مشاوره از جمله موانعی هستند که بر سر راه کارآفرینی جوانان وجود دارند که با شناسایی آنها می‏توان راهکارها و پیشنهاداتی را در جهت کمک به موفقیت کارآفرینان جوان ارائه کرد. از میان این پیشنهادات می‏توان به موارد زیر که از اهمیت بیشتری برخوردارند اشاره کرد:

‏افزایش دسترسی به سرمایه
‏شاید بیان این موضوع از نظر بسیاری از افراد تکرار مکررات باشد، اما باز هم باید اشاره کرد که به واقع دسترسی به سرمایه و منابع مالی بدون تردید یکی از عوامل مهم در توانمندسازی کارآفرینان جوان است. بسیاری از کارآفرینان جوان اظهار داشته‏اند که تامین مالی یکی از موانع کلیدی در مسیر راه‏اندازی کسب‏وکارشان است به‏ویژه زمانی که احتمال داشتن سابقه معتبر و قوی برای آنها کمتر بوده.

کارآفرینان جوان در بسیاری موارد مجبورند برای تامین مالی فعالیت‏های اولیه‏شان به سراغ پس‏اندازهای شخصی یا قرض کردن از خانواده و دوستان‏شان بروند. این موضوع به‏خصوص باعث محدودیت در ارائه کسب‏وکارهای نوآورانه توسط آنها می‏شود، حداقل تا زمانی که سرمایه بیشتری بتواند دامنه وسیع‏تری از محصولات و خدمات‏ این کارآفرینان را پوشش دهد.


با اینکه برخی از کارآفرینان جوان توانسته‏اند با استفاده از پس‏اندازهای شخصی و کمک نزدیکان‌شان کسب‏وکار خود را شروع کنند، اما زمانی که کسب‏وکارشان به مرحله رشد و پایداری رسیده، تامین مالی بیرونی برای آنها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.


‏به‏علاوه به دست آوردن منابع مالی و سرمایه بیرونی، خود با مشکلات بسیاری برای کارآفرینان جوان همراه است. برای دریافت منابع مالی از بسیاری از موسسات و
 NGOها یا دریافت وام از بانک‏ها، کارآفرینان جوان غالبا باید مدل کسب‏وکاری را ارائه دهند که تضمین‏کننده موفقیت و پایایی کسب‏وکارشان است و در ضمن باید نشان دهند که سرمایه و منابع مالی دیگری نیز دارند.

همچنین در بسیاری از موارد دسترسی به منابع مالی از طریق این موسسات نیازمند عبور از مراحل و ساختارهای بسیار پیچیده‏ای است که توسط آنها ارائه می‏شود و در بسیاری از موارد باعث می‏شود کارآفرینان جوان برای تامین مالی به سراغ این موسسات یا بانک‏ها نرفته یا در میانه راه از این کار منصرف شوند.

‏تشویق به مشاوره‏
 با اینکه دسترسی به سرمایه یک گام اولیه و اساسی برای کارآفرینان جوانی است که به دنبال راه‌اندازی و توسعه کسب‏وکارشان هستند، دریافت مشاوره نیز به همان اندازه برای بسیاری از آنها جهت رسیدن به موفقیت‏ مهم و ضروری است. تعداد زیادی از کارآفرینان جوان در مسیر راه‏اندازی کسب‏وکارشان احساس تنهایی کرده‏ یا برای اداره کسب‏وکار خود بدون دریافت حمایت بیرونی یا مشاوره دچار مشکل شده‏اند.

پیشنهاد می‏شود برنامه‏هایی که به کارآفرینان منابع مالی ارائه می‏دهند برای آنها حمایت‏های غیر‏مالی نظیر آموزش و مشاوره‏های مقدماتی نیز در نظر بگیرند؛ برنامه‌هایی که برای کارآفرینان جوان فرصت توسعه مهارت‏های ارزشمند کسب‏وکار را فراهم می‏کند. همچنین بسیار مهم است که مشاوران حمایت صحیحی از کارآفرینان جوان داشته باشند. آنها باید به دقت نیازهای کارآفرینان را بررسی کرده و مطابق آنها به مشاوره بپردازند.

به علاوه، بهتر است مشاوران آمادگی ارائه مشاوره و حمایت از کارآفرینان جوان را برای مدت چند سال داشته باشند تا بتوانند به آنها هنگام مواجهه با تصمیمات مشکل یا هنگامی که گره‏ای در کارشان ایجاد می‏شود مشاوره‏های لازم را بدهند و از آنها حمایت کنند.

‏ایجاد شبکه
‏‏ایجاد شبکه‏ها همچنین می‏تواند برای کارآفرینان جوان فواید زیادی داشته باشد، شبکه‏ها در ایجاد انگیزه و الهام‏بخشیدن به جوانانی‏ که صاحب کسب‏و‌کار خود هستند مفید بوده و به رشد کسب‌وکارهای‏شان کمک می‏کند.

معمولا اتفاق می‏افتد که کارآفرینان جوان به وجود شبکه‏هایی در حیطه کاری خود احساس نیاز می‏کنند. برخی از آنها زمانی که به این نیاز می‏رسند و نمی‏توانند شبکه‏ای از افراد را در زمینه مورد‌نظرشان بیابند خودشان به ایجاد شبکه‏ اقدام می‏کنند.

‏تقویت مهارت‏های ضروری کسب‏ و کار
‏آخرین عامل برای توانمندسازی کارآفرینان جوان که از اهمیت بالایی برخوردار است توسعه مهارت‏های ضروری کسب‏وکار است.
بسیاری از کارآفرینان جوان به این موضوع پی برده‏اند که از مهارت‏های کسب‏وکار کمتری در مقایسه با مهارت‏های فنی برخوردارند.

درحالی‏که افراد جوان معمولا برخی مهارت‏های فنی را از والدین یا اطرافیان‏شان می‏آموزند یا به بعضی مهارت‏های ضروری مرتبط با حوزه IT حتی تا پایان تحصیلات مدرسه‏ای دست پیدا می‏کنند، اما مهارت‏های مدیریتی و کسب‏وکاری که برای موفقیت‏شان نقش کلیدی دارد در آنها کمتر است.


بسیاری از جوانان کارآفرین آنقدر روی راه‏اندازی کسب‏وکارشان متمرکزند که یادگیری مولفه‏های اساسی و ضروری اداره آن را نادیده می‏گیرند. این موضوع خود به ایجاد مشکلات و مسائلی در زمینه تامین مالی و سایر نیازهای کلیدی کسب‏وکار منجر می‏شود. ‏
 ‏بنابراین بسیار مهم است درحالی‏که مزایای کارآفرینی جوانان را در نظر می‏گیریم به موانع احتمالی بر سر راه آنها نیز توجه کرده و در جهت برطرف کردن‏شان تدابیری اندیشیده و دست به اقداماتی بزنیم. ‏‏‏

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zSPaNfRJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه