سه شنبه, ۱۳ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Tue, 3 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

کاهش چندباره نرخ سود بانکی در هفته‌های اخیر به‌ویژه رفتار پیشگامانه یک بانک خصوصی برای کاهش دوباره این شاخص بسیار بااهمیت، این پرسش را در میان علاقه‌مندان ایجاد کرده است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ بدون تردید و در راس این دلایل، روند کاهنده نرخ تورم است. اما این همه ماجرا نیست. اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی به همراه دو کارشناس ارشد پولی و بانکی در گزارش مشروحی که از روزگار امروز سیاست‌های پولی در وبگاه پژوهشکده پولی و بانکی انعکاس یافته برخی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با نرخ سود بانکی را تشریح کرده‌اند.

چرا کاهش نرخ سود بانکی اجتناب ناپذیر است؟

در این گزارش آمده است: نرخ سود بانکی یکی از کلیدی‌ترین متغیرهای اقتصاد کلان در اقتصاد هر کشور است. نرخ سود بانکی در ارتباط تنگاتنگ و دو طرفه با بخش واقعی و پولی مالی اقتصاد قرار دارد. هر تغییری در نرخ سود بانکی به سرعت بر مصرف، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تولید در سطح کلان،‌ تراز‌نامه بنگاه‌ها و بانک‌ها در سطح خرد و نیز دارایی‌های مالی و غیرمالی تاثیر می‌گذارد. او در این مقاله چند دلیل اصلی کاهش نرخ سود در مقطع فعلی را تشریح کرده است.

به اعتقاد قائم مقام بانک مرکزی «بهبود شرایط محیطی اقتصاد کلان» به دلیل سیاست خارجی اصولی و توافق هسته‌ای در ماه‌های پایانی سال که منجر به کاهش ریسک شده است یکی از دلایل اجتناب‌ناپذیر کاهش نرخ سود بانکی است. این مقام مسئول و سیاستگذار پولی می‌نویسد: هماهنگی سیاست مالی با سیاست پولی و توازن بودجه نیز راه را برای کاهش نرخ سود بانکی هموار کرده است.

یکی از محرک‌های افزایش نرخ سود بانکی ظهور مشکل نقدینگی برای بانک‌ها و شکست بازار پول در ایجاد هماهنگی برای رفع مشکل نقدینگی بوده است. تقویت نقش نظارتی و تنظیم‌گری بانک مرکزی برای تقویت نقدینگی بانک‌ها و نظارت بر امور نیز نقش مثبت در کاهش نرخ سود دارد. انتخاب چارچوب مناسب سیاست پولی که منجر به کاهش نرخ تورم شد، مدیریت عملیات بازار بین‌بانکی و کاهش ریسک سیاست‌های پولی در شرایط موجود نیز در روند کاهنده نرخ سود موثر بوده‌اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/M6srfV5k
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه