یک ضربالمثل قدیمی وجود دارد که میگوید: زیر نظر داشتن دشمن و باخبری از او بهتر از بیخبری و نداشتن اطلاعات از وی است. هر شرکتی اعم از بزرگ و کوچک در مسیر رشد و توسعه خود خواهناخواه رقیبانی پیدا میکند که گاه ممکن است بعضی از این رقبا تبدیل به دشمنانش نیز بشوند. مشتریان ناراضی، افراد اجیر شده توسط شرکتهای دیگر، طلبکاران، کارکنان اخراج شده شما و همچنین مردم عادی معترض نسبت به محصولات شما میتوانند دشمنان بالقوه شما باشند.
در برخی موارد یک یا چند تن از این افراد اقدام به راهاندازی یک وبسایت در جهت بدنام کردن برند و شرکت شما میکنند. چنین وبسایتهایی پس از وبسایتی که علیه شرکت مکدونالد راهاندازی شد McNitemares خوانده میشوند. اگرچه این نوع سایتها در سطح پایین و محدودی به فعالیت میپردازند ولی ضربه غیرقابل انکاری به شرکت شما میزنند.
ایده
شرکت royal dutch shell یک شرکت مشهور نفتی انگلیسی- هلندی است که طبق بسیاری از آمار و ارقام در بین 7 شرکت بزرگ نفتی جهان قرار دارد. این شرکت علاوه بر امتیاز بهرهبرداری از نفت دریای شمال، ایجاد تاسیسات دریایی گسترده در این منطقه را بر عهده دارد. یکی از تاسیسات دریایی شرکت در دریای شمال نفتکش brent spar بود. در سال 1991 نفتکش brent به پایان عمر مفید خود رسیده و همچنین در طول مدت استفاده مقداری آسیب نیز دیده بود. در حقیقت در مورد ادامه استفاده از این نفتکش تردید بسیاری وجود داشت.
به همین خاطر شرکت شل دست به انجام یکسری مطالعات و آزمایشات علمی زد و در نهایت به این نتیجه رسید که کم خطرترین راه از بین بردن نفتکش brent، چه از نظر زیستمحیطی و چه از نظر ایمنی برای کارکنان، غرق کردن آن در عمق اقیانوس اطلس و منفجر کردنش با استفاده از مواد منفجره است. همزمان موسسه Greenpeace نسبت به طرح شرکت شل بهشدت واکنش نشان داد. این موسسه که در سال 1971 در کانادا و سپس سایر کشورهای پیشرفته تاسیس شد در واقع یک موسسه غیردولتی و همچنین غیرخصوصی مدافع محیط زیست است.
این موسسه هفتههای متمادی به نشانه اعتراض پرچمهایی را در دریا به اهتزاز درآورد و هنگامی که پرچمهایشان توسط نیروهای دولتی جمعآوری شد، یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر آبردین برگزار کردند.در این کنفرانس اعضای موسسه نسبت به طرح مورد نظر شرکت شل انتقاد کرده و مردم را به موضعگیری علیه این طرح تشویق کردند. در حقیقت موسسه Greenpeace به جای برخورد مستقیم با شرکت شل با استفاده هوشمندانه از تکنیکهای روابط عمومی نتیجه مطلوب خود را بدون هیچگونه درگیری مستقیم و به وسیله مردم گرفت.
نتیجه این شیوه مناسب اعتراض، تاسیس سایت TellShell بود. TellShell سایتی است که توسط شرکت شل راهاندازی شده و این امکان را به بازدیدکنندگان میدهد تا در فروم سایت در مورد هرچیزی که مربوط به شرکت میشود بحث کنند. در واقع این سایت برای از بین بردن هرگونه افترا و تهمت نسبت به شرکت تاسیس شد. اجرای این ایده خلاقانه علاوه بر کمهزینه بودن، تاثیرگذار نیز است و در عین حال روشی مناسب برای جلوگیری از به وقوع پیوستن مشکلاتی مانند آنچه شرح داده شد، است.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
-مطمئن شوید سایتی که راهاندازی کردهاید به راحتی در موتورهای جستوجو مانند گوگل قابل دسترسی باشد.
-در انتشار مطالب درون سایت تا حد ممکن صادق باشید، در غیراین صورت واکنش مناسبی از جانب مردم نخواهید دید.
-سایت خود را تبدیل به فروشگاه اینترنتی نکنید. به یاد داشته باشید که هدف اصلی از تاسیس چنین سایتهایی اطلاعرسانی و نظرخواهی از مردم است.
-مدیران شرکت را موظف به بازدید از سایت بکنید. این کار باعث میشود بسیاری از مشکلات محتوایی سایت توسط آنان گوشزد و به راحتی اصلاح شود.