پرسش: چند سالی است که کسبوکاری را در حوزه آیتی مدیریت میکنم. چندی پیش با بررسیهای دقیق، انجام تحقیقات بازار حساب شده و مشاوره با کارشناسان بازاریابی و تبلیغات خدمتی را ارائه دادم که متاسفانه برخلاف پیشبینیها اصلا موفق نبود. فکر میکنید ایراد کار من کجاست؟
پاسخ کارشناس: در نظر داشته باشید که محتاط بودن بیش از حد در تدوین استراتژیهای بازاریابی و ارزیابی رفتار مصرفکننده گاه میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. گاهی شما انتخابهای منطقی و کاملا حساب شدهای را انجام میدهید و به احساسات مشتری بیتوجه هستید. باید بدانید همیشه روشی که از نظر منطقی بهترین راه به نظر میرسد، نتایج مورد نظر شما را به دنبال نخواهد داشت.
خریداران در رفتار خرید خود بهصورت مطلق منطقی نیستند و گاه جهتگیریهای فردی و احساسی میتواند فرآیند خرید را متوقف کند یا به سمت دیگری سوق دهد. آگاهی از رفتار خرید مصرفکننده به آسانی به دست نمیآید و مستلزم برقراری روابط صمیمانهتر با مشتریان است. برای این کار باید به سرمایهگذاری و برنامهریزی بلندمدت فکر کنید و فکر سود کوتاهمدت را از سر بیرون کنید. نخستین گام تهیه یک بانک اطلاعاتی و شناسایی مشتریان وفادار و خریداران بالقوه و برنامهریزی برای تاثیرگذاری بر احساسات مشتری و درگیر کردن آنها به لحاظ احساسی است. توصیه میکنیم برای این کار همچون گذشته از مشاوره کارشناسان بازاریابی بهره بگیرید.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.