ایجاد مكانهایی كه مردم بتوانند جهت استراحت، تفریح، باهم بودن یا انجام فعالیتهای روزانه نظیر مطالعه مورد استفاده قرار دهند، میتواند به یك كسبوكار پرسود بدل شود.
ایده
در نگاه اول این مفهوم بسیار شبیه ایده فضاسازی مناسب برای برندهای تجاری به نظر میرسد، اما در این بین یك تفاوت عمده وجود دارد: در اینجا صرف ایجاد یك محیط اجتماعی مطلوب برای مردم جهت تفریح و گذران اوقات فراغت هدف اصلی و محصول نهایی است، در حالی كه در مبحث فضاسازی مناسب تجاری برای برندها ایجاد اماكنی نظیر این یك موضوع حاشیهای بوده و صرفا جهت متمایز ساختن نشانهای تجاری از یكدیگر است.
گفتنی است محبوبیت این قبیل فضاها در شهرهایی كه در آن آپارتمانها با متراژ پایین، دفاتر اداری بسیار كوچك و متراكم و بعضا نبود امنیت در اماكن عمومی وجود دارد بیشتر بوده و مردم به دنبال محلی برای استراحت و آرامش بیشتر هستند.
یك سازمان نظارتكننده بر مصرفكنندگان كه میزان مصرف مردم را به صورت مستند جمعآوری میكند مفهوم ایجاد اماكن اجتماعی عمومی را چنین توصیف میكند: مكانی برای معامله تنهایی و اتاقهای نشیمن كوچك و محقر شهرنشینان با یك اتاق نشیمن پرسروصدا كه بوفه غذا و سرگرمی تنها جذابیتهای آن نیست، بلكه امكان استفاده از یك دفتر كار جمعوجور، انجام فعالیتهایی نظیر تماشای فیلم در اتاق نشیمن یا خواندن كتاب، ملاقات با دوستان و همكاران و در نهایت مدیریت و انجام كارهای شخصی از آن جملهاند.
درحالی كه بسیاری از كسبوكارهای موفق نظیر فروشگاههای زنجیرهای استارباكس و بُردرز بهعنوان یك خردهفروش كتاب ایده ایجاد یك فضای عمومی برای بودن و استفاده مردم از آن را با ارائه محصولات دیگر تركیب كردهاند، شركتهای بسیاری وجود دارند كه تنها محصولی كه به مشتریانشان ارائه میكنند چیزی نیست جز فضایی مطلوب و عمومی برای حضور و استفاده از آن.
پارگراف ان وای یكی از این شركتهاست با حق عضویتی كه ماهانه از یكصد دلار شروع میشود. این شرکت فضایی به وسعت 232 متر مربع فضای انبار را به دو قسمت یكی اتاق نوشتن و دیگری سالن نشیمن اختصاص داده است. اعضا میتوانند در اتاقكهایی به سبك كتابخانه به انجام كارهایشان بپردازند یا در سالن نشیمن استراحت و با دیگران معاشرت كنند. این قبیل مكانها به ما مفهوم جدید و مدرنی از خانه را معرفی میكنند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
فضای موردنظرتان را با دقت و كاربردی طراحی كنید، بر راحتی تاكید داشته و از مبلمان راحتی و جداسازهایی استفاده كنید كه قابلیت جذب صدا را داشته باشند. اطمینان حاصل كنید فضای عمومی كه ایجاد كردهاید بسیار آرام و دلپذیر باشد. در فضاسازی خود توجه ویژهای به امكان معاشرت و برقراری ارتباط و همچنین حفظ حریمخصوصی افراد داشته باشید.
از اجاره دادن برخی قسمتها برای آگهیهای تجاری به منظور افزایش درآمد غافل نشوید. در عینحال كه باید مراقب باشید تبلیغات تجاری موجب از بین رفتن آرامش و دلپذیر بودن محیط نشود. میتوانید با استفاده هوشمند از تبلیغات مفید و موثر و قرار دادن آنها در جای مناسب، موجبات افزایش آگاهی مشتریان و بهبود نگاه آنان را فراهم كنید.
چنانچه علاقهای به ایجاد یك محیط اجتماعی مطلوب و دلپذیر و ارائه آن بهعنوان یك محصول بهعنوان نخستین تجربه سرمایهگذاری تجاری خود را ندارید، میتوانید با تركیب برخی از این اصول در كسبوكار خود مشتریان بالقوه را شناسایی و آنها را به استفاده از خدماتتان تشویق كنید.