یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
معاون فنی سازمان نظام مهندسی در گفت‌‌و‌گو با «فرصت امروز»:

وجود 99 گود پرخطر در تهران

9 سال پیش ( 1393/10/22 )
 

این روزها در هر منطقه‌ای از تهران شاهد ریزش بر اثر گودبرداری‌های پر‌خطر هستیم؛ موضوعی که قبح آن در شهر ریخته شده و سالانه تلفات قابل توجهی را به دنبال دارد. اما به تازگی گودبرداری پروژه‌ای معروف به ایران‌زمین که باعث ترک برداشتن خیابان ایران زمین و خانه‌های اطراف آن شد، سرو صدای زیادی به پا کرد به‌طوری‌که مالک معروف پروژه برای به دست آوردن دل مالکان خانه‌های ترک برداشته شده پیشنهاد خرید خانه‌هایشان را به چند برابر قیمت داد و در طول مدت ایمن‌سازی موقت گود هتل استقلال را برای سکونت افراد دربست کرایه کرد‌. حال اینکه همه پروژه‌های گودبرداری‌های پرخطر، کارفرمایی به این دست و دلبازی ندارد و خسارت‌دیدگان حتی قادر به دریافت غرامت از کارفرما هم نیستند‌. 

این روزها کابوس مردم تهران و دیگر کلانشهرها این است که اگر همسایه‌ای قصد ساخت‌و‌ساز دارد، در مرحله گودبرداری جان سالم به در می‌برند یا نه؟ رضا حیدریون، معاون فنی سازمان نظام مهندسی استان تهران در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» از وجود 99 گود پرخطر در تهران خبر می‌دهد؛ گودهایی که هر لحظه می‌توانند جان شهروندان تهرانی را بگیرند‌. وی در ادامه گفت‌و‌گو از اقدامات سازمان نظام مهندسی جهت کنترل گودبرداری‌ها می‌گوید.

***

چه تعداد گودپرخطر در تهران داریم و چگونه نسبت به کنترل و ایمن‌سازی این گودها اقدام می‌کنید؟ 

در مقطعی 99 گود پرخطر در تهران وجود داشت که البته برخی از کارفرماها نسبت به ایمن کردن این پروژه‌ها اقدام کردند اما فکر می‌کنم که آمار موجود همین 99 گود پرخطر باشد‌. سازمان نظام مهندسی به طور میانگین ماهانه بالای سه تا چهار هزار گود را فقط در تهران بازرسی و کنترل می‌کند که البته برخورد جدی با کارفرماها و مهندسان ناظر این پروژه‌های نا‌ایمن را در پیش گرفته‌ایم‌. 

پـروژه گــودبــرداری ایران‌زمین به کجا رسید؟ 

می‌توان گفت که پروژه گودبرداری ایران‌زمین ایمن شده است و آخرین بحث درباره آن پروژه این بود که کارفرما نسبت به ایمن کردن گود اقدام کرده و پروژه استانداردهای ایمنی را لحاظ کرده بود‌. خوشبختانه پـروژه ایـران‌زمـین پـس از پیگیری‌های مداوم سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه و شهرسازی در حال ایمن شدن است و پیمانکار نسبت به پر‌کردن بخشی از گود که باید ایمن می‌شد اقدام کرده است‌. 

پس از ورود سازمان نظام مهندسی کدام نهاد الزامات سازمان را پیگیری می‌کند؟ 

برای مثال درباره پروژه ایران‌زمین شهرداری راسا حضور پیدا کرد و طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف است که در هر پروژه شهری و هر عملیات عمرانی که تهدیدی برای مردم یا شهر باشد، ورود کند و هزینه‌های آن را متقبل شود که البته هزینه‌های صرف شده را از مالک پروژه دریافت می‌کند‌. 

گویا قرار است طبقه هفتم پاساژ علاء‌الدین پس از مقاوم‌سازی دوباره به مالکان بازگردانده شود، این موضوع صحت دارد؟ 

فلز و سازه بنای پاساژ علاء‌الدین مشکل داشت و سازمان نظام مهندسی هم بارها اعلام کرده بود که این سازه نمی‌تواند کفاف طبقات اضافه شده را بدهد. ما حتی به مالک برای مقاوم‌سازی هم مهلت داده بودیم‌. ما اصلا به این موضوع که مجوز اضافه اشکوب را به‌طور قانونی گرفته است یا خیر ورود نکردیم و تنها حفظ ایمنی بنا برایمان مهم بود، هرچند مقاومت‌هایی هم شد که حکم دادگاه نسبت به تخریب طبقه هفتم اجرا نشود اما خوشبختانه سایر سازمان‌ها هم از این جریان که سازمانی دغدغه مقاوم‌سازی بناهای عمومی را دارد، استقبال کردند‌. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zH7Pd8qR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه