یک تحقیق صورت گرفته در هلند نشان میدهد، هرج و مرج روی میز کار شما این امکان را میدهد که اهدافتان را مشخص و تنظیم کنید و به خوبی آنها را به پایان برسانید. مرتب کردن منزل و محیط کارتان، آسودگی فیزیکی برای شما فراهم میآورد. با این حال، علتهایی هم وجود دارد برای اینکه فکر کنیم نامرتبی هم مزایای خودش را دارد. طبق مطالعه انجام شده توسط دانشگاه گرونینگن هلند، حضور افراد در یک محیط شلوغ و نامرتب، آنها را به بیشتر متمرکز شدن روی اهدافشان تشویق میکند.
نتایج این مطالعه که شامل مجموعهای از آزمایشات است گواهی میدهد ما تمایل داریم به محض اینکه امکانش برایمان پیش آمد زندگیمان را منظم کنیم اما زمانی که با هرج و مرج یا موقعیت پیچیدهای مواجه میشویم، توسط یک قدرت ذهنی موقعیت را سازماندهی کرده و اهداف مشخصتر و روشنتری را تعیین میکنیم. در طول آزمایش، محققان از یک منطقه تجاری بازدید کرده و از 40 نفر درخواست کردند پرسشنامهای را در خصوص نحوه خرید کردن پر کنند. به نظر میرسد که شرکتکنندگان در این اظهارات به توافق رسیدند: «من ترجیح میدهم در برنامهای شرکت کنم که تمام نکات لازم را برای کسب یک پاداش رایگان به وضوح نشان میدهد.» و «من در خیابانهای شلوغ تجاری احساس راحتی ندارم.»
نتایج نشان داد افرادی که در جمعیت کثیر خریداران احساس ناراحتی و عصبانیت داشتند، بیشتر تمایل داشتند در برنامهای با هدف مشخص و پاداش نهایی شرکت داشته باشند. محققان اشاره کردند نوع پاداش اهمیت کمی برای این افراد دارد و آنها تمایل دارند که فقط زودتر کار به پایان برسد.
در آزمایشی دیگر، 90 شرکتکننده برای انجام یک تست آنلاین انتخاب شده بودند. یک گروه از شرکتکنندگان روی پیشزمینه وبسایت، شاهد تصویری از یک مغازه نامنظم بودند، گروه بعدی شاهد مغازهای کاملا منظم و گروه سوم شاهد تصاویر خنثی بودند. از تمام شرکتکنندگان خواسته شده بود، تصور کنند در یک برنامه همراه با جایزه شرکت میکنند که درآن برای هر محصول انتخاب شده از کاتالوگ، امتیازاتی را کسب میکنند. آنها با این تفکر موافق بودند که «من سزاوار خرید بیشتر از محصولات هستم با هدف دریافت امتیازات بیشتر.»
بدیهی بود که شرکتکنندگانی که شاهد محیط نامنظم بودند بیشتر علاقهمند بودند پروسه انتخاب محصولات را به پایان برسانند و بیشتر موفق به کسب پاداش و جایزه شدند، نسبت به کسانی که شاهد محیط منظم یا خنثی بودند. مطالعه نشان میدهد تثبیت کردن یک هدف و مدیریت کردن تلاشها برای رسیدن به آن هدف، احتمالا بهصورت ناخودآگاه صورت میگیرد. اینکه میز کار ما به هم ریخته باشد، ممکن است به طور مداوم ما را به پایان دادن سریعتر کارمان تشویق کند بدون اینکه آن را مستقیما متوجه بشویم.
برای اینکه مسئله را روشنتر کرده باشیم، باید گفت نتایج این بررسی باعث نمیشود شما میز کارتان را شلوغ و به هم ریخته رها کنید، در حالی که فنجان قهوه روز قبلتان تعداد بسیاری پرونده روی میز تکیه داده است! اما زمانی که احتیاج دارید یک پرونده مهم را تکمیل کنید، ضرری ندارد که تعدادی از برگههای دیگر را در اطراف میز پراکنده کنید که باعث افزایش انگیزه شود.
منبع: JDN