موفقیت در حوزه سئو برای هر کسب و کاری مهم و اساسی است. خب بدون سئو شما امکان معرفی درست و حسابی کسب و کارتان به دیگران را از دست می دهید. درست به همین خاطر شما باید ارزیابی بسیار دقیقی از اوضاع برای خودتان داشته و سعی کنید همیشه همسو با تغییرات جلو بروید. یک برنامه سئو مناسب تضمین کننده هماهنگی دائمی تان با الگوی رفتار مشتریان در بازار است و درست به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، اصل بعید نیست خیلی زود کارتان به جاهای باریک نکشد. این مسئله ای است که برای بسیاری از کسب و کارها در طول زمان حسابی چالش برانگیز شده است.
در حالی که کارآفرینان خیال می کنند حوزه سئو محدود به انتخاب کلیدواژه های مناسب برای محتوا می شود، ماجرا بسیار فراتر از این حرف هاست. در واقع شما نمی توانید کارتان را بدون توجه به چالش های متنوع این حوزه به خوبی جلو ببرید. هر کاری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. با این حال تا وقتی شما از سختی های یک کار اطلاع نداشته باشید، احتمال شکست تان بی نهایت زیاد خواهد بود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید قبل از اینکه اوضاع تان حسابی به هم بریزد، به فکر آشنایی با چالش های سئو باشید.
ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده سراغ برخی از مهمترین چالش های پیش روی کسب و کارها در زمینه سئو برویم. خب این امر نه تنها شما را برای ماجراجویی در بازار آماده تر خواهد کرد، بلکه چشم انداز دقیق تری نیز پیش روی تان قرار می دهد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما قبل از هر کاری باید خودتان را نسبت به زمین بازی سئو آماده کنید.
مطلب مرتبط: مزایای سئو محتوا برای کسب و کارهای کوچک
شاید فکر کنید سئو حوزه ای تخصصی است که هر کسی از آن سر در نمی آورد. خب تمام تلاش ما در روزنامه فرصت امروز ساده سازی مفاهیم و استراتژی های پیچیده است. ما قبلا کلی درباره سئو و تکنیک های آن با هم گپ زده ایم. حالا قصد داریم همانقدر ساده و بدون پیچیدگی سراغ برخی از مهمترین چالش های این حوزه برویم. اگر شما هم در زمینه سئو فعالیت دارید یا قصد ورود به این زمینه را پیدا کرده اید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید.
یکی از اعصاب خُردکن ترین نکاتی که در دنیای کسب و کار به چشم می خورد، مسئله مربوط به آپدیت های مداوم گوگل است. خب این نکته شاید برای کاربران جذاب باشد، اما بازاریاب ها را حسابی با دردسر رو به رو می کند؛ چراکه تا می خواهند به یک تغییر تازه عادت کنند، یک استراتژی تازه از راه می رسد. همین امر موجب شده در طول سال های اخیر گوگل کلی شکایت و اعتراض از سوی بازاریاب ها دریافت کند. البته در بسیاری از مواقع واکنش گوگل نسبت به این نکات چندان مثبت نیست، اما در کل شما نمی توانید کارتان را بی توجه به آپدیت های گوگل دنبال کنید.
اگر شما تازه به عنوان بازاریاب قصد ورود به حوزه سئو را دارید، باید کمی روی اعصاب تان کار کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بسیار بهتری نسبت به شرایط موجود پیدا کنید. خب در بسیاری از اوقات بازاریاب ها خیال می کنند. باید همیشه به دنبال راهکارهای نوآورانه باشند. این در حالی است که گوگل خودش دست بالاتر را در این حوزه دارد. پس بد نیست کمی خودتان را به درک و پذیرش سریع تغییرات عادت دهید. این امر می تواند شما را از شر بسیاری از نکات منفی در دنیای کسب و کار نجات دهد.
یادتان باشد، گوگل مهمترین برند دنیا در حوزه دیجیتال و صدالبته بازاریابی است. پس اصلا نباید با آن در افتاده یا کنارش بگذارید. راستش را بخواهید، این آپدیت های سریع صدای همه را درآورده، اما مشکل غیرقابل حلی نیست. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما با اتکا به برخی از منابع تحلیلی درجه یک می توانید به سادگی این مشکل را پشت سر بگذارید.
یکی از منابع خوب برای آگاهی از تغییرات تازه گوگل خودِ ما هستیم. ما در روزنامه فرصت امروز همیشه تازه ترین تحولات و آپدیت های گوگل ر ا در لحظه پوشش می دهیم. پس بد نیست هرچند وقت یکبار با دقت محتوای ما درباره گوگل را زیر و رو کنید. این امر انگیزه بسیار بهتری به شما برای تعامل با مخاطب در فضای اینترنت خواهد داد.
اگر دوست دارید به برخی از منابع خارجی نیز دسترسی داشته باشید، بد نیست از سایت هایی مثل هاب اسپات (Hubspot) یا اهرفز (Ahrefs) نیز سود ببرید. به علاوه، سرویس اخبار گوگل (Google News) نیز همیشه در دسترس خواهد بود. این امر می تواند برای شما جذابیت های بسیار زیادی به همراه داشته و کارتان را حسابی ساده نماید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
نکته کلیدی در استفاده از منابع تحلیلی تلاش برای استفاده از منبعی است که تازه ترین اطلاعات را همراه با تفسیرهای درست در اختیارتان قرار دهد. پس این دو معیار را در انتخاب نهایی تان مدنظر قرار دهید.
مطلب مرتبط: بهترین تکنیک های سئو برای کسب و کارها
سئو حوزه بی نهایت مهمی برای توسعه کسب و کار و معرفی آن به مخاطب هدف محسوب می شود. با این حساب جای تعجب ندارد که حجم رقابت در این حوزه در طول سال های اخیر رشد بی نهایت زیادی را تجربه کرده است. کار به جایی رسیده که برخی از کارآفرینان برای اثرگذاری بر روی مخاطب حتی دست به طراحی بودجه های کلان نیز می زنند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان چاره ای به غیر از رویارویی با این حجم از رقابت ندارید. این مسئله ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها سخت به نظر می رسد.
راستش را بخواهید، کمتر کسی در این دنیا علاقه ای به رویارویی با رقبا دارد. خب همه دوست دارند در یک حوزه خالی از رقابت فعالیت کرده و دنبال دردسر هم نباشند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز جهت گیری منطقی نسبت به این ماجرا داریم. شما در عین حال که باید از رقابت استقبال کنید، حجم آن را نیز باید در کانون توجه قرار دهید. این امر می تواند برای شما چالش برانگیز باشد، اما حفظ این تعادل ضروری است.
گاهی اوقات سطح رقابت در یک حوزه آنقدر بالاست که عملا ورودتان به آن مساوی با شکست خواهد بود. مثلا اگر همین امروز یک برند بخواهد سیستم عاملی تازه برای لپ تاپ ها طراحی کند، احتمالا با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد؛ چراکه اپل و مایکروسافت این حوزه را کاملا در اختیار خودشان دارند. به علاوه، تولید محتوا یا سئو محتوا در این رابطه نیز سختی های زیادی خواهد داشت؛ چراکه بازار سیستم عامل ها تا حد زیادی اشباع شده است. پس شما کار بی نهایت سختی پیش روی خواهید داشت.
نکته دیگری که در این میان ارزش بررسی دارد، مسئله سرقت رتبه است. این یعنی شما حتی اگر وارد رقابت با دیگران نشوید هم دیر یا زود دیگران به سراغ تان می آیند. بسیاری از بازاریاب ها با پدیده سرقت مشتری آشنا هستند. این یعنی بازاریاب های دیگر کار شما را زیر ذره بین برده و به مرور زمان فالوورهای تان را یکی پس از دیگری از چنگتان درمی آورند. این مسئله درباره مشتریان برند نیز مصداق دارد. حالا در حوزه سئو نیز سرقت رتبه برندها بدل به امری رایج شده است. این امر خودش نشان دهنده افزایش سطح رقابت در دنیای کسب و کار است. پس شما باید خودتان را برای آن آماده کنید. یکی از راهبردهای مناسب در این میان تلاش برای کسب اطلاعات دقیق از رقبا به طور مداوم است. اینطوری دست آنها همیشه برای تان رو خواهد بود.
ورود هوش مصنوعی و رتبه بندی های غیردقیق
هوش مصنوعی در طول سال های اخیر بدل به فرشته نجات بسیاری از بازاریاب ها شده است. این امر در حالی روی می دهد که برخی از بازاریاب ها هنوز هم به شیوه های سنتی بیشتر اعتماد دارند. بنابراین جنگ تمام عیاری میان بازاریاب های کلاسیک و مدرن در جریان است.
مطلب مرتبط: سئوی محتوا و اهمیتش در راه اندازی کسب و کار
بی شک هوش مصنوعی با امکانات فوق العاده ای که به بازاریاب ها می دهد، پیروز نهایی ماجرا خواهد بود. با این حال سلطه هوش مصنوعی بر عرصه بازاریابی و تولید محتوا نیز خالی از دردسر نخواهد بود. شما در حوزه سئو نه تنها با کلید واژه ها، بلکه تعامل با الگوریتم موتورهای جست وجو و شبکه های اجتماعی رو به رو هستید. یکی از چالش های مهم در این میان مشخص نبودن رویکرد گوگل یا مثلا یوتیوب نسبت به هوش مصنوعی است. آیا الگوریتم این غول های دیجیتال از هوش مصنوعی استقبال می کند؟ اگر جواب مثبت است، تا کجا این استقبال ادامه خواهد داشت؟
سوالات بالا شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما برای بازاریاب های حرفه ای مسئله مرگ و زندگی را نشان می دهد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز سر آنها اصلا شوخی نداریم. نکته کلیدی در این میان تلاش برای رمزگشایی از این وضعیت است.
راستش را بخواهید، بسیاری از شبکه های اجتماعی خودشان دست به طراحی هوش مصنوعی زدهاند. مثلا ایلان ماسک و رفقا در ایکس از یک نسخه اولیه دستیار هوش مصنوعی رونمایی کرده اند. گوگل هم که خودش دستی بر آتش در زمینه هوش مصنوعی دارد، بازاریاب ها را به استفاده از این فناوری ترغیب می کند. با این حال شما نمی توانید فقط با اتکا به توانایی های هوش مصنوعی کارتان را پیش ببرید. این امر بی برو برگشت برای تان دردسرساز خواهد شد. پس بهتر است به جای اینکه همینطور امیدوار به استقبال دیگران از این فناوری باشید، کمی حد و حدودها را مشخص سازید.
اگر نظر ما را بخواهید، به طور کلی شبکه های اجتماعی از پدیده مربوط به هوش مصنوعی استقبال می کنند. با این حال این استقبال فقط در صورتی است که شما در فرآیند تولید محتوا از هوش مصنوعی کمک گرفته و خودتان بازیگر نقش اول باشید. وقتی همه کارها را برعهده هوش مصنوعی قرار دهید، آن وقت کلاه تان با دیگران در هم خواهد رفت. این مسئله ای است که بسیاری از بازاریاب ها به طور دقیق بدان توجه ندارند. به همین خاطر به طور مداوم در شبکه های اجتماعی یا حتی گوگل به مشکل می خورند.
بی شک گوگل دوست ندارد خلاقیت فردی بازاریاب ها به سود هوش مصنوعی مصادره شود. به همین خاطر اگر شما محتوایی را کاملا با استفاده از هوش مصنوعی بسازید، احتمالا واکنش مثبتی از سوی گوگل دریافت نخواهید کرد. این در حالی است که گاهی اوقات این حد و مرزها آنقدر که فکر می کنید، روشن نیست.
رقابت فزاینده کسب و کارهای کوچک در گوگل
زمانی نه چندان دور راه اندازی یک کسب و کار کوچک و توسعه آن در گوگل ماموریت سختی نبود. به همین خاطر در طول سال های اخیر این استراتژی بدل به یک الگوی برنده شده بود. این ماجرا اما دیگر به پایان راه رسیده است؛ چراکه امروزه حتی در گوگل نیز موج رقابت به شیوه ای باورنکردنی ادامه دارد. این یعنی شما نمی توانید به این سادگی کارتان را شروع کرده و انتظار موفقیت های در لحظه را داشته باشید.
به موازات افزایش رقابت در میان کسب و کارهای کوچک، وضعیت سئو محتوا نیز سخت تر شده است. اجازه دهید قبل از اینکه جلوتر برویم، یک مسئله را درباره سطح رقابت روشن کنیم. شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب نه تنها نیاز به افزایش کیفیت محتوا دارید، بلکه از نظر کمیت نیز به دلیل تعداد برندهای حاضر در بازار کارتان سخت شده است.
بسیاری از کارآفرینان در شرایط کنونی ترجیح می دهند دور رویاهای شان برای راه اندازی کسب و کار مستقل را خط کشیده و همچنان به عنوان بخشی از یک سازمان بزرگ به فعالیت ادامه دهند اگر شما هم اینطور فکر می کنید، احتمالا وجه تشابه زیادی با جریان اصلی کارآفرینان دارید. البته بد نیست کمی هم به فکر رقابت و ماجراجویی در بازار باشید.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک
اگرچه حجم رقابت میان کسب و کارهای کوچک بسیار زیاد است، اما بیشتر این رقابت فقط روی کاغذ معنا دارد. به زبان ساده تر، بسیاری از کسب و کارهای کوچک ماهیت بی نهایت کلیشه ای داشته و در بازار محو هستند. درست به همین خاطر شما می توانید بدون دردسر اضافه به رقابت با آنها برخواسته و کارتان را به ساده ترین شکل دنبال کنید. پس نگران چه هستید؟ می توانید همین امروز کارتان را شروع کرده و خیال تان از بابت میزان رقابت بالا نیز راحت باشد.
مسئله درباره حجم بالای رقابت در حوزه سئو نیز دقیقا مثل بخش بالاست. خب شما تبلیغات زیادی در حوزه سئو مشاهده می کنید، با این حال در عمل خلاقیت زیادی در کار نیست. بنابراین شما با کمی تأمل درباره شیوه بازاریابی تان فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر مخاطب تان خواهید داشت. این در حالی است که گاهی اوقات بازاریاب ها کارشان برای اثرگذاری بر روی مخاطب حسابی به مشکل می خورد.
یادتان نرود، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار ایده های تازه هستیم. برای این کار می توانید روی مشتریان وفادارتان حساب کرده و گاهی اوقات از آنها نیز کمک بگیرید. به علاوه، همیشه توسعه کسب و کار در دنیای کنونی به تنهایی امکان پذیر نیست. پس بهتر است از بازخوردها یا نظرات مشتریان و حتی کارمندانتان نهایت استفاده را ببرید. اینطوری سرنوشت بهتری در انتظار شما و کسب و کارتان خواهد بود.
چالش تولید مدام محتوای تازه و به درد بخور
تولید محتوا کاری نیست که شما به طور مقطعی انجام داده و سپس کاملا فراموشش کنید. این مسئله می تواند سختی های زیادی برای تان به همراه داشته و حتی اوضاع تان در عمل را حسابی به هم بریزد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما چاره ای به غیر از یافتن راهکارهای طلایی برای رهایی از این بحران ندارید.
تولید محتوای تازه فقط مربوط به افزایش تعداد پست های سایت یا اکانت تان در شبکه های اجتماعی نیست. خیلی از برندها فکر می کنند همین که محتوای تازه در اختیار مخاطب قرار دهند، دیگر کارشان بی ایراد خواهد بود. خب مسئله کیفیت محتوا در این میان اهمیت زیادی دارد. اگر شما نتوانید کیفیت محتوا را تضمین کنید، کارتان به ناکجا خواهید کشید.
مردم امروزه در دنیای آنلاین به دنبال محتوایی هستند که واقعا به دردشان بخورد. پس اگر شما نتوانید چنین محتوایی برای آنها فراهم کنید، دنبال منابع دیگری خواهند رفت. این امر می تواند در نهایت کلی به ضرر شما تمام شود. پس بهتر است حواس تان را حسابی جمع کنید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ایجاد نظم در زمینه تولید محتوا می تواند به شما برای تعامل بهینه با مخاطب کمک شایانی نماید. این مسئله شما را از نقطه نظر تعامل بهینه با مخاطب در شرایط مناسبی قرار داده و اوضاع را به سودتان تغییر می دهد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای همفکری با دیگر اعضای شرکت در مسیر ترسیم روند تولید محتواست. این نکته نه تنها مشارکت بالایی از سوی دیگران برمی انگیزد، بلکه کیفیت نهایی محتوا را نیز توسعه خواهد داد.
یادتان باشد، اگر کاربران نسبت به محتوای تان نقدی دارند، باید آن را به طور دقیق استفاده نمایید. خب نقد که همیشه تخریب شما نیست. گاهی اوقات دلیل نقد از کسب و کارتان مربوط به عملکرد بد خودتان است. پس اگر نتوانید در ادامه راه کمی از مشکلات تان در این رابطه را حل کنید، خیلی زود مشتریان دور شما را خط می کشند.
فرمول ما در این بخش تلاش برای استفاده از نظرات منفی کاربران به عنوان منبعی برای شناسایی نقاط ضعف تان است. اینطوری شما خیلی ساده تر فرصت تحلیل و بررسی شرایط را خواهید داشت. نکته کلیدی دیگر اینکه نباید هیچ وقت صورت مسئله را پاک کنید. خب تعامل شما با مخاطب در زمینه تولید محتوا گاهی اوقات دردسرهای زیادی به همراه خواهد داشت. درست به همین خاطر بد نیست همیشه این رابطه را به طور مثبت دنبال کنید. اینطوری سرنوشت بهتری در انتظار شما و کسب و کارتان خواهد بود. یادتان نرود، ما در روزنامه فرصت امروز نسبت به توسعه کسب و کار نگاه منطقی داریم. با این حساب اگر شما نتوانید کسب و کارتان را به طور منطقی در زمین تولید محتوا توسعه دهید، احتمالا کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این مسئله ای است که برای بسیاری از کارآفرینان مشکل ساز است. پس باید راه حل درستی برای آن پیدا کنیم.
توصیه ما در این بخش تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت برند است. خب کسب و کار شما ظرفیت های بسیار زیادی دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای شرکت دادن تمام اعضای تیم بازاریابی و صدالبته فروش به بحث سئو است. این امر شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما اگر در آن موفق شوید، دیگر چالش زیادی پیش روی تان نخواهد بود. خب کار تیمی همیشه محتوایی با کیفیت بالاتر به همراه خواهد آورد. به علاوه، توان شما برای تولید محتوای بیشتر را نیز حسابی افزایش می دهد. پس اصلا لازم نیست خودتان را نگران کرده یا مسئله را به شیوه ای عجیب و غریب بررسی کنید. این مسئله ای است که برای شما نقطه قوت مهمی محسوب می شود. پس به جای اینکه خودتان را اذیت کنید، به فکر استفاده از توانایی های تمام تیم تان باشید. این امر می تواند وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو ساده برای کسب و کارهای مختلف
چالش استخدام نیروی متخصص در حوزه سئو
حوزه سئو مثل هر بخش دیگری در دنیای کسب و کار نیاز به همکاری با نیروی متخصص دارد. در حالی که بسیاری از برندها در زمینه همکاری با نیروی متخصص ادعاهای زیادی دارند، با این حال هنوز هم یافتن کسانی که واقعا تخصص به درد بخوری در این حوزه داشته باشند، سخت به نظر می رسد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید همیشه یک قدم از دیگران جلو باشید.
اگر فکر می کنید مسئله مربوط به کمبود نیروی متخصص به این سادگی حل می شود، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه حوزه سئو اصلا شوخی بردار نیست. چشم انداز آتی نیز نشان دهنده بهبود این روند در طول سال های پیش رو نیست. بنابراین شما دست کم چند سال بحران نیروی متخصص را همراه خودتان خواهید داشت. شاید تنها راهکار مناسب در این میان تلاش برای یادگیری برخی مهارت های سئو و افزایش مهارت تیم کسب و کارتان باشد. این امر می تواند به شما چشم انداز بسیار خوبی در بلندمدت ارائه دهد. اینطوری دیگر لازم نیست خودتان را اذیت کرده یا نگران از دست رفتن فرصت ها باشید.
قبول دارم آموزش کارمندان بخش بازاریابی برای آشنایی با سئو اصلا ساده یا کم هزینه نیست. با این حال گاهی اوقات باید سختی های مسیر را به جان بخرید. این امر می تواند در بلندمدت از شما کارآفرین بهتری ساخته یا حتی شرایط تان را مساعد نماید. یادتان نرود، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار آموزش کارمندان شرکت هستیم. با این حساب شما می توانید ماموریت پیش رو را به مثابه چالش مهم نگاه کنید. اینطوری خیلی راحت تر با این مسئله کنار آمده و آماده تغییرات مثبت خواهید شد. ماجرا جالب شد، نه؟
فراموش نکنید، مواجهه با شکست های مقطعی در ابتدای راه امری طبیعی محسوب می شود. پس اصلا نباید خیال کنید این ماجرا فقط برای شما روی داده یا دیگر برندها آن را تجربه نمی کنند. مسئله کلیدی در این میان تلاش برای رویارویی با تغییرات مورد نظر به بهترین شکل است. شما باید چالش های مورد بحث در این مقاله را به خوبی شناسایی کرده و سپس به دنبال کنار زدن آنها به طور مداوم باشید. فقط در این صورت شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب افزایش خواهد یافت.
سخن پایانی
بازاریابی بدون تمرکز بر سئو اصلا معنا و مفهومی ندارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیاز به آشنایی با تکنیک های کلیدی در این حوزه دارید. البته این امر به تنهایی کافی نیست؛ چراکه باید کمی هم به فکر چالش های این حوزه باشید. دست و پنجه نرم کردن با چالش های مختلف در این میان مسئله مهمی است که شاید به این سادگی برای تان قابل درک یا حتی حل نباشد. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی در این رابطه را با شما در میان بگذاریم. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و هرجا هم به مشکل خوردید، روی ما و تیم مان حساب کنید.
منابع: