سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

از آنجایی که در سال های اخیر به ویژه از سال 1400 تا به امروز قیمت خودرو در بازار به دلایل مختلف با نوسانات شدیدی روبه رو شده، شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو مجدداً تصمیمات جدیدی اتخاذ است.

به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرآنلاین، در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی تصمیم شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو بپردازیم، بنابراین با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

آشفتگی بازار خودرو و ورود شورای رقابت

سال ۱۴۰۱، سال بسیار تنش زا و پرنوسان  برای بازار خودرو بود. اتفاقاتی نظیر افزایش ناگهانی نرخ ارز، شرایط اقتصادی متزلزل، تورم و عدم تطابق میان عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت روز خودرو صفر کیلومتر و خودرو دست دوم شد. دولت برای کاهش قیمت خودرو و ایجاد تعادل در بازار تصمیم به راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، فروش خودرو در بورس کالا و واردات خودرو خارجی گرفت.

آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو

در ادامه، نیز طرح ورود شورای رقابت به عرصه خودرو برای ایجاد تعادل قیمت ها در بازار خودرو مطرح شد. این طرح جهت ساماندهی صنعت خودرو در تاریخ ۱۷ خردادماه سال ۱۴۰۱ از سمت مجلس به دولت ابلاغ شد.

در طرح ساماندهی صنعت خودرو توسط شورای رقابت، شرکت های خودروسازی موظف به اعلام قیمت نهایی محصولات تولیدی خود با توجه به میزان سود و قیمت قطعی فروش بعد از محاسبه را به شورای رقابت شدند.

اما همچنان شورای رقابت در قیمت گذاری خودروها نقشی نداشت. بنابراین با افزایش قیمت روز خودرو در بازار و حذف طرح های فروش خودروسازان، متقاضیان به تدریج به سمت خرید خودروهای صفر از بازار بورس سوق پیدا کردند. در نهایت، شورای رقابت در تاریخ شنبه ۱۷ تیر 1402 طی جلسه ۵۸۴ تصمیم به قیمت گذاری خودرو گرفتند.

آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو

با توجه به آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو، شورای رقابت در پاسخ به دستور ریاست جمهور حین دفاع از مصوبه خود، عوامل افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را به شرح زیر بیان کرد.

قیمت گذاری محصولات خودروسازان مونتاژی پیش از ورود شورای رقابت، برطبق تصمیمات هیأت مدیره شرکت های خودروساز انجام شده و به متقاضیان قیمت هایی بالاتر از قیمت های مصوبه شورا اعلام شده است.

حفظ، استمرار و تحقق تولید خودرو به ایجاد انگیزه جهت تداوم تولید و رفع مشکلات بستگی داشته و عدم سودآوری یا زیان، تولید را که توسط بخش خصوصی انجام می شود، دچار بحران و توقف خواهد کرد.

بر طبق آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو، اصلاح قیمت  خودروها با توجه به بررسی اسناد و مدارک، اطلاعات حسابداری و صورت های مالی قانونی، انجام شده است.

قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در جلسه ۵۸۴، نسبت به قیمت های شرکت های خودروسازی کاهش یافته و با تداوم در تولید، افزایش عرضه و واردات خودرو، بازار به ثبات پایداری خواهد رسید.

شورای رقابت از هرگونه بررسی کارشناسی فنی مبنی بر افزایش قیمت و هرگونه عملکردی جهت ایجاد رقابت  بیشتر در بازار خودرو و رفاه متقاضیان محصولات تولیدی استقبال خواهد کرد.

سرانجام شورای رقابت و تصمیمات دولت در خصوص قیمت گذاری

بازار خودرو در ماه های اخیر بسیار بهم ریخته بوده و بازار دچار تزلزل و بی ثباتی شده است. با توجه به لیست قیمت خودرو امروز و آخرین قیمت خودرو امروز، خرید و فروش خودرو با رکود بی سابقه ای روبه رو شده است. همچنین به علت نوسانات نرخ ارز و تصمیمات دولت، بازار با شوک چشم گیری روبه رو شده است.

به همین سبب، شورای رقابت در تاریخ 17 تیرماه 1402 برای قیمت گذاری خودروها تصمیماتی اخذ کرده تا تولید محصولات داخلی را رونق ببخشد و در بازار تعادل ایجاد نماید. واکنش بازار به مصوبه جدید شورای رقابت، ابتدا با افزایش قیمت خودروها و بعد از آن با کاهش چشم گیری روبه رو شده است.

اما بعد از گذشت چندین روز از نتیجه مصوبه شورای رقابت بر بازار خودرو، در تاریخ یکشنبه ۲۵ تیرماه، ریئس جمهور با نظر شورای رقابت مخالفت کرده و قصد دارد در یک جلسه ویژه با توجه به تصمیمات ریئس جمهور مجدداً قیمت خودروهای مونتاژی را مشخص نمایند. در حالی که طی چند روز اخیر با توجه به آخرین قیمت خودرو امروز برطبق مصوبه شورای رقابت، قیمت  محصولات تولیدی کاهشی داشته و قیمت ها تعدیل شده اند.

سرنوشت بازار خودرو

بر اساس گفته های بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، درباره قیمت خودرو امروز در بازار، دولت مخالف با اخذ این گونه تصمیمات یک جانبه، بدون توجه به شرایط اقتصاد کشور و تحقق شعار سال برای مهار تورم است.

در ادامه بیان می دارد که بر طبق صلاحیتی که مجلس شورای اسلامی به شورای رقابت داده، شورای رقابت برای تصمیم گیری درباره آخرین قیمت خودرو امروز استقلال داشته و دولت نیز به این تصمیمات احترام می گذارد. اما به عقیده دولت هر نهاد صلاحیت دار نمی تواند بدون همکاری و هماهنگی با نهادها و دستگاه های دیگر یک طرفه و یک جانبه تصمیم گیری نماید.

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی

با توجه به آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو و مجادله میان شورای رقابت و شرکت های خودروسازی بخش خصوصی، نایب رئیس شورای رقابت، محمود دودانگه، اعلام کرد که مصوبه  اعلام شده توسط این شورا، لازم الاجرا خواهد بود. همچنین ایجاد هرگونه تغییرات لازم، در چارچوب دستورالعمل تنظیم بازار خودرو امکان پذیر است.

نایب رئیس شورای رقابت نیز بیان کرده که قیمت پایه ای محصولاتی که به دلیل عدم تکمیل اطلاعات و اسناد هزینه ای، مشخص نشده اند، در هفته های آتی اعلام خواهند شد.

کلام آخر

با توجه به عواملی نظیر تورم، نوسانات نرخ ارز، تصمیمات دولتو عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، شرایط کنونی بازار خودرو بسیار بهم ریخته است. به همین سبب شورای رقابت تصمیم به ورود به بازار خودرو، جهت ساماندهی قیمت محصولات تولیدی اتخاذ کرده است.

در این طرح شورای رقابت با هدف قیمت گذاری خودروهای تولیدی شرکت های خصوصی در تاریخ 17 تیرماه 1402 طی جلسه ۵۸۴ تصمیم به بررسی قیمت محصولات مونتاژی گرفته اند. انتظار می رود که با توجه به این طرح، قیمت خودروها کاهش یابد و بازار به حالت پایداری برسد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yQ1Rrsda
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه