سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از صمت، طی روزهای گذشته متاثر از افزایش بهای دلار در این بازار قدری قیمت ها افزایشی بود، اما به نظر نمی رسد شاهد ادامه دار بودن افزایش نرخ خودروها باشیم. واقعیت این است که بازار خودرو در حالت تعلیق و بلاتکلیفی است که بخشی از این موضوع به نتیجه انتخابات برمی گردد، اما بخش اعظم آن نشأت گرفته از وضعیت اقتصاد و سیاست گذاری های کلان کشور است. از این رو اغلب فعالان بازار خودرو معتقدند، جدا از اینکه چه کسی رئیس دولت چهاردهم خواهد بود، بازار خودرو به واسطه وضعیت نامناسب عرضه و تقاضا و از سویی کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان همچنان تا مدت ها در رکود باقی خواهد ماند. صمت وضعیت بازار خودرو در یکی دو هفته گذشته با فعالان این بخش گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید.

بازار خودرو پس از انتخابات

چشم اکثر بازارها به نتیجه دور دوم انتخابات چهاردهم است. بازار خودرو فریز شده و به نظر می رسد معامله گران چشم انتظار انتخابات ۱۵ تیرماه هستند. بااین حال، فعالان بازار معتقدند در انتخابات پیش رو هر نامزدی پیروز شود سیاست های خودرویی او، چند ماه زمان می برد تا اثر واقعی خود را روی بازار بگذارد؛ بنابراین از نظر آنها اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر بازار خودرو در کوتاه مدت، رویدادهای بازارهای موازی به خصوص مسیر حرکت دلار در بازار است. بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسان های بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیم های اقتصادی، قیمت خودرو را در بازار آزاد تغییر می دهد. تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعه کشی ها، پای واسطه ها به بازار خودرو باز شد. تا خودرو هم روزهای چندنرخی بودن را تجربه کند.

بازار و قیمت خودرو در انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

بارها راهکارهای مختلفی از سوی متولیان این صنعت اندیشیده شد، اما پس از مدتی از یادها رفت. اواخر سال ۱۴۰۰، رئیس جمهور شهید ۸ فرمان برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن، وزارت صمت با روش های مختلف تلاش کرد این فرمان ها را اجرایی کند. راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود. اما کندی در اجرای بخشی از فرمان ۸ بندی رئیس جمهور فقید مانند واردات خودرو، تداوم موانع ارزی و ریالی برای تولید و عدم تحقق آمار تولید در سال گذشته و همچنین عملی نشدن قانون واردات کارکرده ها، همگی از مسائلی بود که بازار خودرو را از نیمه دوم سال گذشته با رشد قیمت همراه کرد، مسیری که تا اردیبهشت ماه امسال نیز ادامه داشت. البته این جریان با سانحه سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم و شهادت وی تغییر کرد؛ شوکی که با ضرورت برگزاری زودهنگام انتخابات دولت چهاردهم، بازار خودرو و بسیاری از بازارهای موازی را با رکود همراه کرد؛ شرایطی که با وجود برخی نوسانات اخیر در بازار ارز و برخی تغییرات جزئی در قیمت ها، همچنان در آستانه انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، موجب شده بازار خودرو در سکوت و رکود به سر ببرد.

فعالان بازار خودرو معتقدند این روزها گرچه گرمای هوا شدیدتر می شود، اما بازار خودرو سردترین روزهای خود را سپری می کند. بااین وجود برخی گمانه زنی ها حاکی از خروج بازار از رکود و افزایش مجدد قیمت خودرو بعد از انتخابات ریاست جمهوری است.

به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، در انتخابات پیش رو هر نامزدی پیروز شود، سیاست های خودرویی او، حداقل چند ماه زمان می برد تا اثر واقعی خود را روی بازار بگذارد؛ بنابراین در چنین شرایطی و در کوتاه مدت اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر بازار خودرو، رویدادهای بازارهای موازی به خصوص جهت حرکت دلار است. نکته دیگری که کارشناسان بر آن تاکید می کنند جریان تقاضا در بازار خودرو است در واقع از نگاه آنها اگرچه طی هفته های اخیر قیمت برخی از محصولات داخلی در بازار با ثبات نسبی و در تعداد کمی با کاهش همراه شده، اما این جریان تضمینی برای تداوم چنین شرایطی در ماه های آتی در بازار خودرو و پس از انتخابات ریاست جمهوری نیست و به نظر می رسد همچون هر سال با افزایش تقاضا در فصل سفرهای تابستانی، قیمت خودرو تا حدودی خیز بردارد. اگرچه به نظر می رسد نوسانات نرخ ارز همچنان قیمت خودرو را تحت کنترل خود دارد. به گزارش پرشین خودرو بررسی ها نشان می دهد در روزهای اخیر با وجود اینکه نرخ دلار شکل افزایشی داشت، اما این افزایش نتوانست قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را افزایشی کند؛ فعالان بازار خودرو معتقدند انتظار برای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری موجب شده بازار تمایلی به تغییر از خود نشان ندهد.

به هر ترتیب برخی خواسته ها و انتظارات از صنعت و بازار خودرو هستند که به نظر می رسد رئیس جمهور آینده باید به شدت آنها را در نظر بگیرد و برای به سرانجام رسیدن و روشن شدن وضعیت آن راهکار و تدبیر ویژه ای داشته باشد. اصلی ترین خواسته خودرویی مردم را می توان در مسئله بازار خودرو، کیفیت، قیمت، تنوع محصولات و همچنین قدرت خرید و انتخاب در بازار، شناسایی و کوتاه کردن دست مافیا در بازار خودرو خلاصه کرد انتظاراتی که برآورده شدن آنها می تواند مسیر بازار خودرو را تغییر دهد.

بازار بلاتکلیف

آن طور که گزارش ها نشان می دهد، طی یکی دو هفته گذشته به جز واکنش جزیی بازار خودرو و اندکی افزایش قیمت در برخی خودروها شاهد تغییرات چندانی در بازار خودرو نبوده ایم. در اینجا به اندک افزایش قیمتی که برخی از خودروهای دو خودروساز داشتند، اشاره می کنیم. هفته گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با افزایش یک میلیون تومانی به قیمت ۳۴۳ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۲ میلیونی، به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان به فروش می رفت.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ میلیون تومان گران شده و ۶۴۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده ای مدل ۱۴۰۳ اما با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۷۶۵ میلیون تومان به فروش رفت. این در حالی است که پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۸۲۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، ۸۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۹۴۰ میلیون تومان و تارا دنده ای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، ۷۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش ها از بازار خودرو همچنین نشان می دهد در یکی دو روز گذشته هم دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۵ میلیون تومان قیمت خورده است. راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی ۶۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۸۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده ای دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۲ میلیون تومانی، ۴۴۰ میلیون تومان و ساینا S دنده ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۲ میلیون تومانی ۴۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۵ میلیون تومانی در بازار ۷۸۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی ۸۳۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۳ بدون تغییر به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.

بازار در انتظار دولت چهاردهم

فیروز نادری، فعال بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در یکی، دو هفته اخیر با اشاره به اینکه وضعیت بازار خودرو تغییرات چندانی نداشته به صمت گفت: بازار در حالت غیرشفاف و مبهم روزگار می گذراند. واقعیت این است که وضعیت بازار خودرو برای فعالان این بازار اصلا مناسب نیست. این بازار دچار رکود عمیقی شده و به نظر نمی رسد این رکود به این زودی برطرف شود. در حال حاضر بازار خودرو نیازمند یک برنامه ریزی مشخص است تا تکلیف خریداران و فروشندگان مشخص باشد. بازار خودرو بیش از آنکه چشم انتظار انتخابات باشد متاثر از نرخ دلار بوده و نمود واقعی آن رکود است.

نادری ادامه داد: بازار خودرو چندان واکنشی به انتخابات نداشته و اندک افزایش قیمت ها در این بازار، ناشی از افزایش نرخ دلار بوده است. به عبارتی هر عاملی که تکانی به قیمت دلار بدهد، این بازار را نیز متاثر خواهد کرد. دلار متاثر از وضعیت مبهم انتخابات افزایش داشت، اما بازار خودرو به طور غیرمستقیم تاثیر گرفت. بازار خودرو رکود ادامه داری را شاهد است در این بازار چه درباره خودروهای داخلی و چه مونتاژی شاهد خریدوفروش چندانی نیست.

این فعال بازار خودرو در پایان با بیان اینکه بازار خودرو نیازمند راهکارهای اجرایی است، ادامه داد: انتظار داریم دولت چهاردهم حال و روز بازار خودرو را دریابد و با به سرانجام رساندن واردات خودروهای دست دوم و خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو به بازار و صنعت خودرو کمک کند.

سایه رکود بر بازار خودرو

فریدون عطارد، فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو واکنش چندانی به وضعیت کنونی کشور در بحبوحه انتخابات نشان نداده به صمت گفت: این بازار چندان تغییر نداشته است و خریدوفروش محدودی در این بازار انجام می شود. همچنان در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی شاهد رکود عمیقی هستیم. بازار خودرو تا قبل از تغییر نرخ دلار ناشی از هیجانات انتخابات در حالت رکود بود و البته ثبات نسبی بر این بازار حاکم بود. اگرچه شاهد افزایش حدود ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت خودروها در بازار خودرو بودیم، اما نمی توان گفت نرخ خودروها تغییرات قیمتی چندانی داشته است.

عطارد ادامه داد: انتظار داریم در دولت جدید قدری عرضه خودرو و کیفیت خودروها تغییر کند. به اعتقاد من، افزایش عرضه و در کنار آن ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی می تواند وضعیت بازار را به شرایط ثبات برساند.

سخن پایانی

بنابراین گزارش و با توجه به تغییرات جزیی که در این مدت در بازار خودرو شاهد آن بوده ایم، شرایط بازار خودرو هم مانند سایر بازارها مبهم است و باید منتظر ماند و دید با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری، بازار خودرو چه وضعیتی پیدا خواهد کرد و هفته آینده کدام سمت وسو برای آینده کشور تعیین خواهد شد. با مشخص شدن رئیس جمهور آینده، وضعیت بازار خودرو براساس برنامه های و جهت گیری های دولت واکنش نشان خواهد داد و در نهایت می توان پیش بینی کلی از وضعیت بازار ارائه داد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/viIMwHdd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه