بررسی و نگاه دقیق به موضوعات یک رویکرد متمرکز در جهت یافتن راهحلهای مفید و قابل استفاده برای مشکلات و چالشهای خاص است. این روشی است که برای بهرهبرداری از ایدههای همه در فضایی خلاق پرانرژی سرگرمکننده و مفید است.
ایده
فرآیند نمونهسازی دقیق ترکیبی از بهکارگیری ایدههای مطرح شده و نمونهسازی برپایه آنها است (که در آن یک راهحل بالقوه اولیه جهت بحث و بررسی بیشتر یافت میشود). این یک روش مناسب برای کسانی است که به دنبال تغییر هستند آنها از این طریق میتوانند اقدامات مفید را شناسایی کرده و استراتژیهای مناسبی را جهت پیشرفت کسبوکارشان اتخاذ کنند. استفاده از این رویکرد بسیار ساده بهنظر میرسد و میتوان آن را در طول مدت یک ساعت یک روز یا یک هفته بسته به حجم فعالیت مورد نیاز انجام داد.
مهمترین مراحل فرآیند نمونهسازی از این قرار است:
ساخت یک تیم متنوع از سلایق گوناگون، تعریف استراتژی مناسب بهمنظور روبهرو شدن با چالشها و مشکلات، استفاده از نظریههای کارشناسان خبره، به اشتراکگذاری ایدهها، خلق و مطرح کردن ایدهها و به رأی گذاشتن آنها، توسعه سریع یک نمونه یا راهحل اولیه ، آزمایش و اصلاح نمونه اولیه، تمرکز روی نمونه اولیه و تولید یک راهحل نهایی.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
یکی از طراحان برجسته معتقد است پروسه نمونهسازی از مراحل متفاوتی تشکیل شده که از قرار زیر است:
شناسایی بازار هدف
در این مرحله باید مشتریانتان و نیازهایشان را بشناسید، از تکنولوژی استفاده کنید و محدودیتها را درک کنید، افراد را در موقعیتهای مختلف زندگی مشاهده و ارزیابی کنید، موضوعات مهم و کلیدی از دو مورد قبلی را باهم ترکیب و سازماندهی کنید.
تجسم
ارائه ایدههای متفاوت و بحث و بررسی در مورد آنها به شکلگیری تصویر و پیش زمینهای از طرح نهایی کمک میکند. ایدهها و طرحهای مربوط به موضوع مورد نظر را در ذهنتان ترسیم کنید.
نمونهسازی
در این مرحله ایدهها و طرحهای مطرح شده را باید به مرحله عمل درآورید. ایدهها و طرحهای خود را پالایش کنید سپس با استفاده از ایدههای بکر و مفید نمونهسازی انجام شده را توسعه داده و موانع را از سر راه بردارید. روی مفهوم کلی و هدفتان تمرکز کنید، ایدهها و طرحها را ارزیابی و اولویتبندی کنید و مشخص سازید که چگونه به مرحله عمل خواهند رسید.
وقتی زمان کم است و برای حل مشکلات به راهحلهای خلاقانه و عملی نیاز داریم میتوانیم به نکات زیر توجه داشته باشیم:
ابتدا شروع به کار کنید و سپس جنبههای منفی احتمالی را بررسی کنید. بازاریابی را در نظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید تیمهای تشکیل شده توسط شما برای حل مشکل از گوناگونی و تنوع کافی برخوردار باشند. به دنبال استفاده از نیروها و امکانات خارج از مجموعه خود باشید. سلسله مراتب را کاهش داده و حتی المقدور آن را حذف کنید.
کارکنان را درگیر برنامهتان کنید این موضوع موجب ایجاد حس ایفای نقش شده و کارمندان میتوانند بدون توجه به مرزها و سلسله مراتب معمول به فعالیت بپردازند. در مورد ترتیبها و قرارهای کاری از خودتان انعطاف نشان دهید. این موضوع را که ممکن است در برنامهها و اهدافتان شکست بخورید بپذیرید و از سعی و تلاش نهراسید. درحالیکه به افراد تحت نظرتان برای خلاقیت و ارائه راهحل و ایده زمان کافی میدهید برایشان یک ضربالاجل قرار دهید.