نقش شبکه بانکی در رونق اقتصادی، گردش پول و اعتبار بین مردم و بخش های مختلف اقتصادی کشور بی بدیل است. باید پذیرفت که دوران پرداخت های نقدی با استفاده از اسکناس سرآمده و پرداخت های الکترونیکی جایگزین آن شده است. دیگر چون گذشته نیازی نیست که برای خرید مایحتاج زندگی یا پرداخت بهای معاملات، انبوهی اسکناس به همراه داشت و تحویل فروشنده داد. همچنین دیگر لزومی ندارد که برای حواله یا انتقال پول ولو اندک، در صف های طولانی شعب بانک ها به انتظار نشست تا نوبت مان برسد. تمامی این نیازهای مستمر و همیشگی مردم از طریق کارت های عابربانک، تلفن همراه، دستگاه پوز و رایانه قابل تامین است. بدین لحاظ، گسترش بانکداری الکترونیکی، امری بسیار ضروری در دنیای امروز است.
اما آن سوی خدمات الکترونیکی، شعب بانک ها هستند که هر یک به فراخور حوزه جغرافیایی محل فعالیت خود، مدیریت نقل و انتقال های الکترونیکی و خدمات رسانی به مشتریان بانک ها را برعهده دارند. شعب بانک ها حتی در سخت ترین و دشوارترین شرایط نیز قابلیت تعطیل شدن ندارند و بایستی گشوده باشند تا امور بانکی شهروندان دچار اختلال نشود؛ کما اینکه حضور مامورین انتظامی، شهرداری ها و مراکز بهداشتی حتی در ایام تعطیل سال نیز ضروری است. بر این اساس، نه سرما و نه گرما و نه در معرض آلودگی ویروس کرونا بودن بر فعالیت کارکنان پرتلاش شعب بانک ها چندان تاثیرگذار نیست. آنان وظیفه انسانی و شغلی خود می دانند تا در هر شرایطی به مردم، خدمات بانکی ارائه دهند تا امور موردنیاز شهروندان به تاخیر نیفتد.
به این ترتیب، کارکنان شعب بانک ها از جمله کسانی هستند که بایستی بیشترین حضور در جامعه و مواجهه حضوری با مشتریان بانک ها را برعهده داشته باشند. آنان ناچار هستند از اول صبح، اسکناس های نو یا فرسوده را از مشتریان تحویل بگیرند و یا به آنان تحویل دهند، کارت های عابربانک مردم را تمدید یا تعویض کنند، از نزدیک با مشتریان صحبت کنند و امور بانکی مورد درخواست آنان را با صبر و حوصله توام با دقت انجام دهند و پس از پایان کار به جمع پرمهر خانواده خود بازگردند و صبح روز بعد دوباره روزی نو و فعالیتی تازه در شعب بانک ها تا گردش امور بانکی مردم مختل نشود.
اما در این وانفسای هجوم ویروس «کووید-19» که توصیه های مکرر بهداشتی، از دست نزدن به اسکناس و کارت های عابربانک تا دستگاه های خودپرداز، سکه رایج روزگار شده است، نبایستی فراموش کرد که کارکنان شعب بانک ها از جمله کسانی هستند که بیشتر در معرض آلودگی کرونا قرار دارند. طبعا اگر خدای ناخواسته آنان در معرض ابتلا به این ویروس تازه وارد قرار گیرند، خانواده شان نیز به طور غیرمستقیم در معرض ابتلا و خطر آلودگی قرار خواهند گرفت.
در این راستا، در چند روز اخیر هم «کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی» و هم «شورای هماهنگی بانک های دولتی» نسبت به کاهش ساعت کاری شعب بانک ها اقدام کرده اند که امری مناسب و پسندیده است، اما در سطح کلان، تعطیلی شعب بانک ها در این شرایط نه امکان پذیر است و نه به مصلحت جامعه است. پس نیاز به خدمات مستمر کارکنان شعب بانک ها همانند سایر صنوف، اجتناب ناپذیراست و در نتیجه آن، کارکنان شعب بانک ها نیز بیشتر در معرض خطر آلودگی ویروس کرونا قرار خواهند داشت بنابراین نبرد بهداشتی جانانه ای در شعب بانک ها لازم است تا مشتریان بانک ها و کارکنان شعب کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند.
بدین جهت، به منظور بهره مندی بیشتر از خدمات شعب بانک ها، انتظار می رود که مشتریان بانک ها، توصیه های بهداشتی در مراجعه به شعب بانک ها را بیشتر رعایت کنند و بانک ها نیز کارکنان شعب خود را به وسایل ضدعفونی، ماسک و دستکش مجهز نمایند تا کمتر در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار بگیرند. در این شرایط حساس، قدردان تلاش ها و زحمات کلیه صنوف خدمت گذار نظیر پزشکان، پرستاران و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی هستیم و همچنین خدمات کارکنان شعب بانک ها را به بوته فراموشی نمی سپاریم؛ آنان که ناخواسته بیشتر از ما در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار دارند.
دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک ها*