بازاریابی همانند بسیاری از علوم، علمی است که در کشورهای توسعهیافته غرب رشد چشمگیری داشته و بسیاری از آموزههای آن با حفظ اصول، نیاز به بازنگری برای تبدیل شدن به نسخه عملی و اجرایی در ایران و بنگاههای اقتصادی آن دارد. مدیران بازاریابی و فروش فراتر از اصول و تکنیکهای بازاریابی انتظار دارند تا بنا به مقتضیات بازار ایران نسخههایی با توجه به بازار ایران در دست داشته باشند. در پاسخ به این انتظار بجا، نشریه توسعه مهندسی بازار بهعنوان یک نشریه خاص بازاریابی در ایران باید این فضای سنگین برآمده از مباحث و موضوعات بازاریایی با ماهیت غربی را میشکست و نگرش بازار ایران را پررنگ میساخت.
به این منظور میزگردهایی با حضور 55 استاد دانشگاه و بازار در دفتر این نشریه برگزار شد که حاصل آن در کتابی با نام میزگردهای بازاریابی ایران نوشته احمد آخوندی، محسن جاوید موید، محمدرضا حسنزاده و مرتضی امیرعباسی به چاپ رسید. در قسمتی از این کتاب در پاسخ به این پرسش که روابط عمومی یا تبلیغات، امروزه کدام یک موثرترند؟
یکی از کارشناسان چنین پاسخ میدهد: اساسا روابط عمومی و تبلیغات برتری چشمگیری نسبت به یکدیگر ندارند، یعنی نمیتوانیم بهطور قطع و یقین بگوییم تبلیغات بهتر است یا روابط عمومی. از منظر هزینه روابط عمومی بهتر است چون همان کار را بدون صرف هزینه یا با کمترین هزینه انجام میدهد. از طرفی وقتی ما با روابط عمومی و استفاده از شخص ثالث مانند خبرنگاران سعی در معرفی و اطلاعرسانی به مخاطبان داریم تا حدی انتخاب پیام را به آنها واگذار میکنیم، اما در تبلیغات تسلط و اختیار بیشتری بر پیام ارسالی وجود دارد.
این کتاب در 444 صفحه و قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات بازاریابی به چاپ و نشر رسیده است.