نایب رییس خانه معدن گفت: بدون برنامهریزی برای بهدست آوردن بازارهای جدید از مسیر تولید دور خواهیم شد. محمدرضا بهرامن در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا صنایع کشور بیشتر مصرف ارزی دارند و فروش ریالی، اظهار داشت: دلیل اصلی، نداشتن بازارهای هدف بهخصوص در اروپا و آمریکاست، متأسفانه ما نتوانستهایم در بازارهای رقابتی ورود پیدا کنیم و تنها به بازارهای اطراف و حوزه خلیج فارس اکتفا کردیم.
وی با بیان اینکه فشار تحریمها باعث شد به بازارهای اروپایی ورود پیدا نکنیم، گفت: برخی صنایع در گذشته نهچندان دور در بازار برخی از کشورهای اروپایی حضور داشتند اما این بازارها را به مرور زمان از دست دادیم. بهرامن تصریح کرد: یکی از اصولی که ما نباید فراموش کنیم استفاده از تکنولوژیهای نو و حضور در بازارهای رقابتی با دیدگاه گرفتن بازاری جدید است.
وی ادامه داد: درصورتیکه در بازارها تنها تولیدات خود را در نظر بگیریم و برنامهریزی برای بالا بردن کیفیت صنایع نداشته باشیم قطعاً آسیب خواهیم دید. این عضو خانه معدن خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژیهای نو در مسیر بخش تولید یکی از مسائلی است که باید مدنظر داشت، ما ممکن است مواد اولیه داشته باشیم اما اینکه نمیتوانیم از آن استفاده کنیم به دلیل بهرهوری پایین است. وی با اشاره به داشتن برنامهریزی برای گرفتن بازارهای هدف، گفت: نقش تشکلها و افزایش سرمایهگذاری و آموزشهای لازم در این مسیر بسیار مهم است. وی افزود: همچنین به حرکت درآوردن سرمایه در جهت توسعه بازارها نیز بسیار مهم است. بهرامن ادامه داد: البته سرمایهگذاری چندان هم ساده نیست و اینکه میگوییم ما سرمایهگذاری خواهیم کرد این امر بهراحتی انجام نخواهد شد زیرا حفظ سرمایهگذاریها در جهت رقابتی کردن را نباید فراموش کرد.
وی با بیان اینکه درصورتیکه ما بازار نداشته باشیم تولیدات ما قطعاً آسیب خواهد دید، افزود: بدون برنامهریزی برای بهدست آوردن بازارهای جدید، از مسیر تولید دور خواهیم شد. بهرامن در خاتمه گفت: چشمانداز ما برای مذاکرات و وضعیت صنایع پس از آن کاملاً روشن است.