سوال: چند سال است که سابقه مدیریت دارم، اما وقتی با مشکل یا بحرانی در سازمانم مواجه میشوم، ناامید شده و از ادامه راه کسب وکارم دلسرد میشوم. لطفا راهنمایی کنید که در مقابله با شکستهای مدیریتی چه رویکردی را اجرا کنم؟
پاسخ کارشناس: مشکلی که این مدیر عنوان میکند در میان اکثر مدیران کسبوکارهای داخلی مشهود است. مدیران باید بدانند که تمامی کسب وکارهای موفق مملو از موفقیتها و شکستهای مختلف هستند و همه مدیران در مسیر حرکتی خود با مشکلات زیادی روبهرو بودهاند. مدیران باید بدانند که شکستها گاهی باعث رشد و پیشرفت کسب وکارشان خواهد شد. البته نکته عنوان شده به این معنا نیست که مدیران باید مشکلات کوچک را رها کنند تا به شکستی بزرگ تبدیل شود و بعد به دنبال راهکار برای آن بگردند تا به رشد سازمانشان کمک کنند. مدیران موفق معمولا در مواجهه با شکستهای کسب وکارشان چند راهکار را اجرا میکنند.
1- چنین مدیرانی از شکستهای خود درس میگیرند، مدیران نباید شکستهای خود را فراموش کنند و نادیده بگیرند، اگر شکستها نادیده گرفته شود، فرصت آموختن از دست میرود. باید شکستها ریشهیابی شوند و بهصورت عینی و واقعی راههای رفع شکست بررسی شود.
2- گاهی باید از مشکلات یادداشت برداری کرد و یادداشتها را بهصورت دفترچهای تهیه و در صورت بروز دوباره مشکل به آن مراجعه کرد.
3- سختترین کار مدیران این است که به شکست خود اعتراف کنند و بهنوعی شکست خود را به اشتراک بگذارند. مدیران بدانند اگر این شیوه را اجرا کنند مطمئنا مورد تحسین کارمندان و مشتریانشان قرار خواهند گرفت.
4- افرادی که در مسیر مدیریتی خود شکست نخوردهاند هرگز نمیتوانند از مزایا و منافع بسیار آموختن و تجربه کسب کردن بهرهبرداری کنند. چنین مدیرانی به سرعت از کسب وکارها حذف میشوند، چون امکان دارد در مقابله با مشکل آن را دور زده و سرکوب کرده و برای رفع آن کاری نکرده باشند. درنتیجه از موفقیتهای بعدی سازمان بیبهره خواهند ماند.