كانالهاي توزيع بينالمللي با تفاوتهاي فاحشي از يك سيستم بازاريابي داخلي ظاهر ميشود. به همين دليل استراتژي كانال يكي از اجزای مشكل و چالشبرانگيز برنامه بازاريابي بينالمللي محسوب ميشود. شركتهاي بزرگ چندمليتي جهت ارتباط با شعبات كشورها استراتژي كانال را بهعنوان يك عامل آميخته بازاريابي در نظر ميگيرند و عمليات آن را بهصورت غيرمتمركز و كمتر كنترل شده توسط شركت مركزي در نظر ميگيرند و بهعبارتي شعبات مسئوليت اجرايي كانالهاي توزيع را بهعهده دارند. توزيع به عنوان بخشي از برنامه بازاريابي است كه بر طراحي محصول، قيمت و عوامل ارتباطي برنامه بازاريابي تاثير ميگذارد يا از اين عوامل تاثيرپذير است.
کتاب مديريت استراتژيک توزيع و پخش نوشته علي خويه و فهيمه احمدي حاصل تجربيات و اطلاعاتي است که اين نويسندگان با فروشندگان، توزيعکنندگان و بازاريابان کسب کرده و نيز استخراج از کتابها و مقالات استراتژي است که با توجه به کسبوکار توزيع و پخش بازتاليف شده است.
در بخشي از اين کتاب چنين آمده است: گاهي رسوخ در بازار، توسعه بازار و توسعه محصول را «استراتژي توزيع و پخش متمرکز» مينامند، زيرا آنها به تلاشهاي متمرکز و فشردهاي نياز دارند تا شرکت بتواند بدان وسيله محصولات خود را از نظر رقابتي بهبود بخشد. استراتژي توزيع و پخش نفوذ در بازار عبارت است از بالا بردن سهم بازار براي محصولات و خدمات کنوني از مجراي افزايش تلاشهايي که در زمينه بازاريابي انجام ميشود. در حالتي که به علت ضعف توزيع و خدمات شرکت نتوانسته است کل بازار موجود را تحت پوشش خود قرار دهد، اين استراتژي توزيع و پخش به کار گرفته ميشود. در اين حالت توزيع و پخش محصولات موجود در بازارهاي موجود مدنظر است.
اين کتاب در 480صفحه به قيمت 18 هزار تومان توسط انتشارات افرند به چاپ رسيده است.