یکی از بااهمیتترین مهارتها در زندگی فروش است. در دنیای کسبوکار هر شخصی با فروش سر و کار دارد، در واقع هر فرد برای کسب درآمد باید یک فروشنده باشد. مدیر فروش فرد واجد شرایطی است که مسئولیت فروش محصولات شرکت را در داخل کشور بر عهده دارد. نیروهای فروش زیرمجموعه مدیران فروش محسوب میشوند.
مدیران فروش برای نیل به اهداف تعیین شده فروش، کار برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل و ایجاد هماهنگی بین منابع انسانی شایسته، اطلاعات، امکانات و سایر منابع را بر عهده دارند از این رو مهارت و تسلط مدیر فروش در یک فروش موفق تعیینکننده است.
کتاب قطبنمای مدیران فروش با نگرش بازار ایران تالیف پرویز درگی، مدرس دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی میتواند منبع با ارزشی برای دانشجویانی که علاقه دارند در کنار آموزش مفاهیم در دانشگاه، نسبت به آموزش مهارتی و اصولی دانشگاه بازار گام بردارند، باشد. همچنین این کتاب حاوی مطالب گرانبهایی برای مدیران فروش، سرپرستان فروش و مشاوران بازاریابی و فروش است.
در بخشی از این کتاب آمده است: با مشخص شدن پیشبینی فروش و به دنبال آن برنامه تولید و خرید و تدارکات، نیاز به تامین مالی، پیشبینی جریان نقدی و معیاری برای کنترل عملیات مالی شرکت فراهم میشود. با داشتن پیشبینی فروش، میتوان سهمیههای فروش را بر حسب مناطق و فروشندگان تعیین کرد و معیاری برای موفقیت تیم فروش و مدیر فروش در دست داشت.
برنامه بازاریابی شامل اهدافی نظیر بودجه ارتباطات و تبلیغات، بررسی موفقیت کانالهای مختلف توزیع شرکت و نظام قیمت گذاری، همگی وابسته به پیشبینی فروش شرکت است. هنگامی میتوان عملکرد مدیر بازاریابی را مورد بررسی قرار داد که برنامه بازاریابی مشخص و قابل اندازهگیری در دست داشت.
این کتاب که توسط انتشارات بازاریابی به چاپ رسیده دارای 320 صفحه و 23 بخش است که به قیمت 35 هزار تومان به فروش گذاشته شده است.