شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با بیان اینکه وزارت نفت برای توسعه میدان ها به مدل خاصی وابسته نیست، گفت: فضاسازی های زیادی علیه قراردادهای جدید نفتی شکل گرفته در حالی که در این قراردادها، انعطاف پذیری در توسعه میدان های نفتی افزایش می یابد.

فضاسازی علیه نوع جدید قراردادها

به گزارش ایرنا، قراردادهای جدید نفتی موسوم به (IPC قرارداد نفت ایرانی) با انتقادهایی مواجه شده که برخی از آنها دلسوزانه و فنی بوده که منجر به اصلاح این مدل شده، اما بخشی دیگر از انتقادات به دلایل سیاسی صورت گرفته است و هدف از آن اعمال فشار به دولت و کارشکنی در فعالیت های دولت است.

با وجود بررسی چندین باره مدل جدید قراردادهای نفتی در نهادهای ذی ربط و اصلاح بخش هایی از آن، فضاسازی های منتقدانی که اهداف سیاسی را پیگیری می کنند، تمامی ندارد و بر این اساس، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از فضاسازی های گسترده علیه قراردادهای جدید نفتی گلایه کرده است.

به گزارش وزارت نفت، غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی، ضمن اشاره به فضاسازی های زیاد علیه قراردادهای جدید نفتی، افزود: می گویند با اجرای این قراردادها مخازن و چاه های خود را به شرکت خارجی واگذار می کنیم، در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد، قراردادهای جدید نفتی مانند قراردادهای بیع متقابل است.

وی افزود: این قراردادها چیزی جز قرارداد بیع متقابل که روی آن کار کرده ایم، نیست، ما در این قراردادها سعی کرده ایم انعطاف پذیری توسعه میدان های نفتی خود را افزایش دهیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: این قراردادها تفاوتی با قراردادهای بیع متقابل ندارند، نه بانک مرکزی و نه دولت تضمینی برای بازگشت سرمایه به شرکت ها نمی دهند و تنها تضمین آنها تولید میدان است که آن هم بر عهده ایران است، حال این به ما بستگی دارد که به آنها پول بدهیم یا محصول، یا اینکه حتی پرداخت آن را به تاخیر بیندازیم.

منوچهری گفت: البته تنها نکته ای که وجود دارد این است که در قراردادهای بیع متقابل شما با ظرفیت تولید سروکار دارید، در حالی که در قراردادهای جدید نفتی حجم تجمعی تولید برای ما مهم است.

به گفته وی، سود پرداخت شده در قرارداد بیع متقابل چهار ساله است اما در مدل جدید قراردادهای نفتی در طول ٢٠ سال این سود پرداخت می شود و این اطمینان وجود دارد که تولید تجمعی صورت گرفته است.

منوچهری با بیان اینکه ما به دنبال رشد شرکت های ایرانی هستیم، افزود: اما باید به این مسئله هم توجه داشته باشیم که این شرکت ها خود به خود رشد نمی کنند، کجای دنیا صنعت نفت یک صنعت تنها داخلی بوده است، کارشناسان و شرکت های داخلی نیز در تعامل و رفت و آمد بین المللی رشد می کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی اضافه کرد: در قراردادهای جدید نفتی به شرکت های خارجی متذکر شده ایم تا زمانی که ظرفیت ایرانی در بخش های مختلف مانند ساخت خط لوله زیردریایی، سکو و... وجود دارد باید از آنها استفاده کنند.

وی با اشاره به علاقه مندی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران و امضای موافقت نامه های متعدد در ماه های اخیر، گفت: در هر حال موافقت نامه ها و مطالعه روی میدان ها طبیعتا زمانبر است، بنابراین باید فضایی ایجاد کنیم تا شرکت ها در ایران حضور یابند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی افزود: هم اکنون شرکت نفت به برخی شرکت های توانمند داخلی مجوز داده است تا شرکت های خارجی را برای اجرای پروژه های متوسط و بزرگ بیاورند و این همکاری با رهبری کنسرسیوم از سوی شرکت های ایرانی باشد.

منوچهری افزود: منافع ملی ما در این نیست که تولید در میدان های مشترک نفت و گازی عقب بیفتد؛ ما باید از فرصتی که به وجود آمده استفاده کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vSdDxyb6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه