پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
حسین اسرافیلی عنوان کرد

فرهنگ هم پر از آقازاده شده است

8 سال پیش ( 1395/4/6 )
 

اسرافیلی می‌گوید: فرهنگ هم مثل اقتصاد پر از آقازاده شده است و متاسفانه فرهنگ ما متولی دلسوز ندارد. این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، مسئولان را دلیل فاصله گرفتن شاعران و جوانان از مفهوم‌های مذهبی دانست و گفت: در دوره ما مسئولان طوری رفتار می‌کنند که جوانان نسبت به باورهای دینی قدری سست شده‌اند. نه تنها در شعر بلکه در پوشش هم به نحله‌هایی دست زدند که از دین، ایمان و باورهای اعتقادی فاصله ایجاد می‌شود.

او در ادامه افزود: گاهی حتی برخی از اشعار را می‌خوانیم که به جای باورهای دینی، تنبارگی را رواج می‌دهد. در شعر کلاسیک همیشه شاهد تجلی ایمان بودیم، اما در حال حاضر برخی شاعران از این مفاهیم فاصله گرفته‌اند.

اسرافیلی سپس گفت: از رایزن‌های فرهنگی تنها چهار نفر را به من نشان بدهید که افراد فرهنگی بوده‌اند. اما تا دل‌تان بخواهد در میان رایزن‌ها بستگان و وابستگان سیاسیون هستند. فرهنگ هم مثل اقتصاد پر از آقازاده شده است. 

او با بیان اینکه «مسئولان فرهنگی ما فرهنگی نیستند»، اظهار کرد: برنامه‌ریزان فرهنگی بیشتر بستگان مسئولان هستند. مشخص است که با این شرایط کاری پیش نمی‌رود. در گذشته رایزن‌های فرهنگی، هم از ایران کتاب ترجمه می‌کردند تا ایران را بشناسانند، هم آثار شاعران شاخص کشورِ مقصد را جمع‌آوری و ترجمه می‌کردند تا شاعران آنها را به هموطنان خود بشناسانند.

این شاعر ادامه داد: در حال حاضر کدام یک از رایزن‌های فرهنگی‌مان کتاب ترجمه ‌می‌کند؟ وزارت امور خارجه کسانی را که دیگر نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند، با یک توصیه‌نامه به‌عنوان رایزن فرهنگی منصوب می‌کند. فرهنگ آن‌قدر بدبخت شده که هر کسی بیکار است برای اینکه کاری انجام دهد رایزن فرهنگی می‌شود. در چنین وضعتی دیگر از فرهنگ چه انتظاری دارید؟

او با اشاره به مشکلات شاعران بیان کرد: مقام معظم رهبری سالی یک بار شاعران را جمع می‌کنند، به آنها ارج می‌نهند و به ادب فارسی احترام می‌گذارند. اما متاسفانه سایر مسئولان ادبیات را نمی‌فهمند و شعر را نمی‌شناسند. از این افراد چه انتظاری دارید؟

اسرافیلی با بیان اینکه برخی مسئولانی که در رأس یک بنیاد فرهنگی می‌نشینند فرهنگی نیستند، ادامه داد: خودم دیدم مسئول انجمن شعر یک فرهنگسرا، شعر را نمی‌شناخت. آنها افرادی هستند که وزن و قافیه را هم نمی‌شناسند. این آدم می‌خواهد چه کسی را تربیت کند؟ متاسفانه مدیران فرهنگی جوان‌ها را طوری تربیت کرده‌اند که بیشتر به تقلید روی می‌آورند و از باورها فاصله می‌گیرند. شعر جوانان نوعی تفنن و سرگرمی است تا اینکه به‌عنوان شعر مطرح باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/S97hVpJC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه