امروزه عینک آفتابی بهعنوان یکی از ابزارهای لازم برای مراقبت از سلامت چشم و پوست شناخته شده است بهگونهای که پزشکان معتقدند حتی در فصول زمستان و پاییز استفاده از عینک دودی استاندارد واجبتر از تابستان و بهار است، به همین دلیل میتوان به این نیاز بشر بهعنوان یک سرمایهگذاری مناسب نگریست.
اما آمار نشان میدهد استفاده از عینکهای ارزان و تقلبی در بین مردم بیشتر از عینکهای برند مرسوم است، غافل از اینکه عینکهای غیراستاندارد نهتنها کمکی به حفاظت چشمها نمیکند بلکه موجب آسیب بیشتر به چشم میشود، اما اصلیترین دلیل مردم برای گرایش به سمت عینکهای تقلبی، قیمت پایین این عینکها در مقایسه با عینکهای برند است...
از طرف دیگر با توجه به بررسیهایی که درخصوص قیمت عینکهای برند در کشور صورت گرفته، مشخص میشود عینکفروشیها یا بوتیکها و خرازیهایی که اقدام به فروش عینک آفتابی میکنند 300 تا 400 درصد سود روی این کالا از مشتری میگیرند، از طرفی کنترلهایی که روی قیمتهای عینک طبی هست بر عینکهای آفتابی وجود ندارد از این رو راه برای فروشندگان به راحتی باز است تا یک عینک 75 دلاری ایتالیا را به قیمت 700 هزار تومان در ویترین بفروشند و همین قیمت بالا موجب دفع عامه مردم و جذب گروهی خاص و مرفه میشود.
در اصول بازاریابی عموما کارشناسان معتقدند شما اگر سود کمتری بگیرید اما تعداد فروش بیشتری را از آن خود کنید برگ برنده دست شماست، این سیستم فروش در خصوص برخی کالاهای لوکس مانند عینک و ساعت متاسفانه در کشور ما رعایت نمیشود در حالی که اگر این میزان سود بالا به مثلا 100 درصد سود معقول کاهش یابد میتواند تا 4برابر تعداد خریداران را افزایش دهد.
از این رو پیشنهاد ما در این قسمت به فروشندگان عینکهای آفتابی در مراکز فروش این است که با توجه به اینکه مردم به ضرورت استفاده از عینک آفتابی در تمام فصول پی بردهاند و از طرفی عینکهای قلابی فریمهایی دقیقا شبیه عینکهای اورجینال را گرفتهاند - این یعنی رقابت بین این دو گروه افزایش یافته است- پس بهتر است طمع نکنید و با کاهش نرخ سود خود درخصوص این کالا مشتریان زیادی را به سمت فروشگاه خود روانه کنید، اینگونه دیگر یک عینک یکمیلیونی به مدت سهسال در ویترین خاک نمیخورد و سرمایه شما به گردش درمیآید. البته منظور ما این نیست که سود خود را اینقدر کاهش دهید که دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد همچنین قیمت ارزان گاهی ممکن است مطلوب مشتری نباشد، اما قیمت منصفانه را همه میپسندند. یک ضربالمثل نهچندان معروف هم در اینباره میگوید: کاهش قیمت = افزایش فروش و افزایش عملکرد...
نکته دیگری که درخصوص فروش عینک آفتابی مطرح است این است که اغلب مراکز فروش عینک آفتابی به این کالا بهعنوان کالای مکمل در کنار فریمهای طبی نگاه میکنند در حالیکه این کالا هم خریداران بیشتر و هم سودآوری بالاتری دارد پس میتوان بهصورت تخصصی فقط به فروش انواع عینک آفتابی اورجینال پرداخت، اینچنین فروشگاهی باید تلاش کند در نقطه پرتردد یک پاساژ باشد.
در نهایت اینترنت و قدرت شبکههای مجازی را برای اینگونه کالاها فراموش نکنید، کالایی مانند عینک آفتابی به دلیل اینکه با زیبایی افراد سروکار دارد میتواند از طریق به اشتراک گذاشتن عکسها و توضیح درخصوص مشخصات و تمایز هر عینک، افراد را به سوی خود جذب کند، همچنین صاحب اینچنین فروشگاهی میتواند به بازار هدف خود از طریق همین شبکههای اجتماعی تسلط یابد، زیرا اغلب کاربران شبکههای اجتماعی جوانان هستند و از طرفی همین جوانان خواستار مد و زیبایی بهشمار میآیند که برای آن حاضرند هزینههای زیادی هم تقبل کنند.