تبلیغات محیطی و نیاز به ساخت تابلوهای تبلیغاتی جذاب برای نشان دادن و برجستهسازی ویژگیهای مثبت محصول همواره یکی از استراتژیهای تبلیغاتی صاحبان کسبوکارهای مختلف است. بررسیهای «فرصت امروز» حاکی از آن است که صنعت ساخت تابلوهای تبلیغاتی در ایران یکی از حوزههای سرمایهگذاری برای شروع یک کسبوکار موفق و سودآور است. سود حداقل 50 درصدی این بازار آنقدر جذابیت دارد که افراد مختلف را برای سرمایهگذاری در این کار ترغیب کند اما تابلوسازی در ایران همواره به شکل سنتی و آماتور آن و بهصورت انفرادی دنبال میشود و نیاز به دانش فنی دارد و خیلی از افراد از داشتن این دانش فنی برای شروع کار محرومند، اما شروع کار در سطحی وسیعتر و جامعتر که بتواند نیازهای بیشتری از بازار را مرتفع کند کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در گزارش امروز بنا داریم تا به جنبههای مختلف سرمایهگذاری در این کار بپردازیم.
یک سرمایهگذاری سودآور
کار ساخت تابلوهای تبلیغاتی یکی از مهمترین مولفههای تبلیغات محیطی است. برای موفقیت در فروش و تولید بیشتر، شرکتهای بزرگ همواره استراتژیهای مختلفی در جهت معرفی محصول خود تعریف میکنند اما نکته حائز اهمیت این است که تبلیغات محیطی بسته به نوع محصول همواره بهعنوان یکی از عناصر مهم در بهبود روند بازاریابی و فروش مطرح است، بنابراین ساخت تابلوهای تبلیغاتی بهعنوان یکی از زمینههای سرمایهگذاری در عرصه تبلیغات میتواند موردتوجه قرار گیرد.
برای شروع میتوانید با یک سرمایه 100 تا 120 میلیون تومانی کار را آغاز کنید البته این مقدار سرمایه برای ورود حرفهای به دنیای ساخت تابلوهای مختلف است. علاوهبراین برای اجاره کارگاه یا خرید زمین و سوله که میتواند در جایی خارج از محدوده شهری باشد باید سرمایه جداگانهای در نظر بگیرید که بسته به شهر و منطقهای که در آن زندگی میکنید هزینههای متفاوتی را برایتان دربردارد. دفتر فروش و ثبت سفارش میتواند در یک منطقه مناسب و جدا از کارگاه تولیدی باشد. یکسوله 300 متری میتواند برای شروع مناسب باشد که شامل بخشهای مختلف ساخت تابلوهای نئون، چنلیوم، حروف برجسته پلاستیک، الایدی و غیره است.
برای تجهیز قسمتهای مختلف کارگاه باید حدود 15 میلیون تومان برای مواداولیه ساخت تابلوهای حروف برجسته پلاستیک به علاوه یک دستگاه لیزر که 30 میلیون تومان قیمت دارد در نظر بگیرید. علاوهبراین باید حدود 10 میلیون تومان برای تامین مواد اولیه تابلوهای چنلیوم، 12 میلیون تومان برای مواد اولیه ساخت تابلوهای الایدی یا نئون الایدی کنار بگذارید. تجهیز کارگاه نئونسازی نیز 10 میلیونی برایتان آب میخورد. حدود 10 تا 15 میلیونی هم باید برای خرید دستگاه کاتر پلاتر در نظر بگیرید.
ساخت تابلوهای حروف برجسته استیل و تابلو فلاکتیو هم که طرفداران خاص خود را دارد میتواند یکی از بخشهای کارگاه شما باشد. بقیه سرمایه را هم میتوانید برای خرید دستگاه جوش، سنگ فرز، اره چکشی، دستگاه جوشسیار و سایر لوازم کارگاه در نظر بگیرید. فعالیت در چنین سطحی که تقریبا تمامی جنبههای ساخت تابلوهای تبلیغاتی را دربرداشته باشد و یک سطح حرفهای از کار است کمتر موردتوجه قرار گرفته و افراد بنا به تخصصهایی که دارند در یکی از این بخشها سرمایهگذاری میکنند. اداره کارگاه تابلوسازی در چنین سطحی با هشت تا 10 نیروی کار امکانپذیر است.
برای تامین نیروی انسانی کار باید افراد تخصصی را استخدام کنید. نیروی انسانی و تخصص در این کار بسیار اهمیت دارد بنابراین کیفیت و مقبولیت کار شما تا حد زیادی به نیروی ماهر و آموزشدیده وابسته است. نیازی نیست خودتان تخصص ساخت تابلوهای تبلیغاتی را داشته باشید بلکه مدیریت دقیق و اصولی کار و پیدا کردن مشتری را به عهده بگیرید. برای گرفتن مجوزها باید به سراغ اتحادیه تابلوسازان بروید. فرآیند کسب مجوز در این کار برخلاف شروع بسیاری از کسبوکارها در ایران زمان زیادی از شما تلف نمیکند و حدود یک تا دو ماهی طول میکشد.
شرایط بازار و سود احتمالی
درحالحاضر تابلوهای نئون، نئون الایدی و حروف برجسته در میان مشتریان طرفداران بیشتری دارد. باتوجه به مشکل اصلی همه شرکتهای تولید و صاحبان کسبوکار یعنی فروش و بازاریابی، فضای کلی بازار ساخت تابلوهای تبلیغاتی خوب است. از صاحبان صنایع و شرکتهای بزرگ گرفته تا صاحبان کسبوکارهای کوچک در دنیای رقابت تلاش دارند تا کسبوکار و کالای خود را در نظر مشتریان برجستهتر جلوه دهند و تنها یک راه برای این کار وجود دارد؛ «تبلیغات».
بنابراین کار ساخت تابلوهــای تبلـیغاتی همواره مشتری دارد پس نگران مشتری نباشید و با خیال راحت در این کار سرمایهگذاری کنید. بازاریابی در کار شما تا حد زیادی وابسته به کیفیت محصول است. غفاری یکی از فعالان بازار با اشاره به اوضاع مناسب کار در عرصه ساخت تابلوهای تبلیغاتی، در رابطه با سودآوری کار به «فرصت امروز» میگوید: با در نظر گرفتن شرایط فعلی میتوانید روی سود 60 درصدی در این کار حساب باز کنید. بررسیهای «فرصت امروز» از شرایط بازار هم مؤید این مسئله است که سود مناسبی در این کار وجود دارد. در رابطه با بازگشت سرمایه هم نگران نباشید طی سه سال سرمایه شما بازگشت خواهد داشت.
فرصتها و تهدیدهای بازار
غفاری در رابطه با مزیتهای این کار میگوید: خوبی این کار در کامل بودن مجموعه است در این صورت اگر بازار کار تابلوهای الایدی افت کند بازار تابلوهای پلاستیک و چنلیوم خوب است یا به همین ترتیب در رابطه با انواع تابلوهای دیگر. بنابراین به پشتوانه تنوعی که در کار ایجاد کردید نوسانات بازار کمترین اثر را در کار شما خواهد داشت. غفاری ادامه میدهد: بهروز بودن تجهیزات و دانش فنی کار یکی از عوامل مهم در این عرصه است. علاوهبراین، خلاقیت در ارائه کار با توجه به سلیقه و نیاز مشتری میتواند در پیشرفت کار شما بسیار اثرگذار باشد.
این فعال بازار در توصیه به سرمایهگذاران میافزاید: داشتن سرمایه کافی و استفاده از نیروی کار متخصص از الزامات کار در فضای تابلوسازی است. در ضمن استخدام یک بازاریاب حرفهای در کنار کار میتواند بسیار کمککننده باشد. غفاری میگوید: تازهواردها باید سعی کنند در ابتدا با قیمتهای پایینتری کار را به مشتری پیشنهاد دهند تا بتوانند جای خود را در بازار باز کنند.آنها از این طریق و با ارائه یک کیفیت مناسب پس از مدتی میتوانند صاحب برند شوند و کار خود را توسعه دهند.