پرسش: به توصیه یکی از آژانسهای تبلیغاتی، یک کمپین تبلیغات محیطی را به منظور آشناشدن مشتریان با نام برند سازمان به مدت سه ماه اجرا کردم. حالا تصمیم دارم میزان اثربخشی آن را اندازهگیری کنم. شما چه روشی را توصیه میکنید؟
پاسخ کارشناس: ارزیابی دقیق یک کمپین قبل از شروع کمپین آغاز میشود و تا بعد از آن ادامه خواهد داشت.درواقع شما قبل از شروع کار ابتدا باید وضعیت برند خود را تعیین و میزان آشنایی مردم با نام تجاری شرکت تان را اندازهگیری میکردید.
بهطور مثال، اگر در کمپین شما تعدادی تبلیغات محیطی در یک منطقه خاص در نظر گرفته شده بود، ابتدا قبل از اکران تابلوها باید از رهگذران منطقه پرسش میشد که آیا با برند شما آشنا هستند یا خیر.
براین اساس شما میتوانستید درصد آشنایی با برند یا شعار خودتان را تعیین کنید. بعد از اکران دوباره باید این آمارگیری انجام میشد و اینبار درصد را تعیین میکردید و با مقایسه این دو عدد اثربخشی تابلوها در منطقه را ارزیابی میکردید، اما در هر صورت کار از کار گذشته و شما این کار را نکردید و الان در هر صورت باید به یک ارزیابی نسبی رضایت دهید.
فروش، تعداد تماسها و تعداد مراجعات را در ماه بعد از کمپین با ماه مشابه سال قبل مقایسه کنید. این کار را دستکم برای شش ماه انجام دهید و ارزیابی کنید که آیا این ارقام تغییر معنیداری کردهاند یا خیر. چون در هر صورت هدف نهایی تبلیغات برندینگ شما افزایش فروش در میانمدت و بلندمدت بوده و اگر هیچ تغییر معنیداری در پارامترهای گفته شده رخ نداده باشد، به احتمال زیاد کمپین شما موفق نبوده است.
البته اگر اعداد افزایش معنیداری داشته باشند ممکن است علت چیز دیگری جز کمپین باشد، اما در هر صورت تشخیص آن بهراحتی امکانپذیر نخواهد بود. و اما روش آخر، پرسش مشخص از افراد و مشتریان به صورت نظرخواهی مستقیم راجعبه تبلیغاتی است که انجام دادید. پرسشهایی مانند اینکه آیا تبلیغات شرکت را دیدهاند یا خیر و نظرشان راجع به آن چیست. با ارزیابی این پاسخها ممکن است بتوانید تاحدودی اثربخشی کمپین خودتان را ارزیابی کنید.
در آینده با مشورت با متخصصان قبل از شروع کمپین فرآیند ارزیابی را هم از ابتدا روشن و آغاز کنید تا با مشکل قطعی روبهرو نشوید.