پرسش: دو سال است که در حوزه تولید موادغذایی فعالیت میکنم و در این مدت تبلیغاتی نداشتهام. حالا میخواهم محصولاتم را از طریق سمپلینگ به مشتریان معرفی کنم. این کار را باید در چه مکانهایی انجام دهم و چه نکتههایی را رعایت کنم که بهترین نتیجه را بگیرم؟
پاسخ کارشناس: سمپلینگ یکی از روشهای بسیار مناسب برای تبلیغ و افزایش فروش محصولات غذایی است، اما این روش هم فوت و فنهای خاص خودش را دارد و به توانایی و شخصیت افرادی که این کار را انجام میدهند، بستگی دارد. بنابراین باید به نکتههایی زیر توجه ویژه داشته باشید:
1- با توجه به تعداد بالای مراکز فروش کالا، امکان سمپلینگ در همه آنها تقریبا غیرممکن است، بنابراین، باید انتخاب درستی برای مکان سمپلینگ داشته باشید تا کارایی حداکثر شود. برای این منظور لزوما شلوغی مکان ملاک نیست، باید بررسی کنید با توجه به نوع کالایی که قصد سمپلینگ آن را دارید مشتریان احتمالی و بالقوه شما در کجای شهر بیشتر زندگی میکنند و خریدهایشان را از کجا انجام میدهند. بررسی میدانی، نظرسنجی و نظرات کارشناسی در مجموع میتوانند مکانهای مناسب را مشخص کنند.
2- با توجه به اینکه معمولا فضاهایی که به شرکتها برای سمپلینگ اختصاص داده میشود، خیلی محدود است زیبایی غرفه طراحی شده اهمیت زیادی دارد. حتما با طراحان خبره مشورت کنید و مدلهای خارجی را بررسی کرده و سعی کنید غرفه خود را به صورت خاص طراحی کنید.
3- افراد مناسبی را برای سمپلینگ انتخاب کنید. بهطور کلی، خانمها بهتر از آقایان هستند. روابط عمومی قوی، سخنوری، شوخطبعی و متانت ویژگیهای بسیار مهمی هستند. همچنین افراد باید توجیه شوند که به هیچ عنوان افراد را به زور مجبور به امتحان کردن محصولی نکنند.
در بسیاری از موارد دیده شده مسئولان غرفه افراد را معذب میکنند، به طوریکه مشتریان مسیر خودشان را تغییر میدهند تا از جلوی غرفه سمپلینگ عبور نکنند. این موضوع موجب لطمه خوردن به برند میشود. تمام اینها به تواناییهای افراد بستگی دارد که چطور مشتریان اختیاری و از روی تمایل محصول را امتحان کنند.
4- مسئولان غرفه را توجیه کنید که به هیچ عنوان خصاصت به خرج ندهند و اجازه دهند افراد به هر شکل و به هر مقداری که دوست دارند، محصولات را مزه کنند. این کار اثر مثبتی روی برندش خواهد داشت و مطمئن باشید فروش شما را نیز افزایش خواهد داد.