هنگام مراجعه به فروشگاه ها، داروخانه ها یا هر مرکز خرید دیگر بدون تردید با انواع و اقسام بسته بندی های مختلف خمیردندان مواجه می شوید. برخی از این محصولات دارای برندهای معتبر و بین المللی و برخی هم ناشناخته هستند، اما آنچه برای بسیاری از خریداران مهم است و حاضرند برایش هزینه کنند کیفیت این محصول است؛ نکته ای که می تواند در بسیاری از موارد تعیین کننده خرید افراد باشد.
دکتر فرشاد اکبرنژاد، مدیر تحقیقات و بخش توسعه شرکت دکتر جهانگیر، در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: دستیابی به کیفیت بالا بدون استفاده از مواد شیمیایی از سیاست های کلی این شرکت بهداشتی دانش بنیان بوده است؛ ویژگی بارزی که توانسته عامل ورود به بازارهای بین المللی محصولات این شرکت باشد.
اکبرنژاد با اشاره به نحوه آغاز فعالیت این شرکت می افزاید: سال 1360 در واقع ابتدای آغاز به کار شرکت دکتر جهانگیر بوده است. در آن دوره تولید شوینده های معمول در فضایی نزدیک به 1000 متر مربع برنامه ریزی شده بود، اما با توجه به بازار بسیار مطلوب محصولات سازگار با طبیعت و بدون استفاده از مواد شیمیایی، زمینه توسعه کارخانه ایجاد شد.
تولید محصولات خاص رمز موفقیت
مدیر تحقیقات و بخش توسعه این شرکت دانش بنیان در ادامه می گوید: یکی از سیاست های اصولی در زمینه سرمایه گذاری در تولید محصولات بهداشتی تولید همزمان چندین محصول و برندهای متفاوت در یک واحد تولیدی است. چون با استفاده از این سیاست تولیدی نه تنها زمینه کاهش هزینه ها شکل گرفته، بلکه دوران بازگشت سرمایه به دلیل سهم بازار بیشتر کوتاه تر خواهد شد.
وی می افزاید: با همین سیاست اوایل دهه 70 شمسی شرکت دکتر جهانگیر، با افزایش فضای تولیدی خود به 3500مترمربع و راه اندازی خطوط مختلف تولیدی در سه بخش پوست، مو و دندان برندهای «پرمون» و «هربکس» را وارد بازار ایران کرد که نکته منحصربه فرد درباره این محصولات تولید تمامی آنها با استفاده از مواد طبیعی بدون هیچ ماده شیمیایی بود.
به اعتقاد اکبرنژاد، امروز با توجه به تنوع محصولات و همچنین واردات غیراصولی بسیاری از محصولات مثل خمیردندان که واقعا توان تولیدی 100درصدی آن در داخل کشور وجود دارد باید صرفا برای تولید محصولات خاص سرمایه گذاری شود تا صاحبان سرمایه بتوانند از منافع اقتصادی مناسبی برخوردار باشند.
مدیر بخش تحقیقات شرکت دکتر جهانگیر در ادامه می گوید: اگرچه در ابتدای فعالیت این شرکت شاید چند صد میلیون تومان سرمایه اولیه شرکت بوده است، اما برای خاص بودن باید هزینه کرد. به صورتی که این شرکت برای توسعه خطوط به روز خود جهت تولید محصولاتش اکنون رقمی نزدیک به 30میلیارد تومان هزینه و زمینه اشتغال زایی 100 نفر را فراهم کرده، هرچند اشتغال زایی غیرمستقیم این نوع سرمایه گذاری می تواند سه برابر این رقم در بخش های توزیعی و خدماتی نیز باشد.
وی با اشاره به استفاده از مواد طبیعی برای تولید محصولات شرکت به خبرنگار «فرصت امروز» می گوید: امتیاز استفاده از مواد طبیعی برای تولید محصولات این است که وابستگی به خارج از ایران برای تهیه مواد اولیه تقریبا به حداقل خود می رسد و در این تولیدی میزان وابستگی به همین دلیل به زیر 20درصد رسیده و دور از واقعیت نیست اگر بگوییم در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشته ایم.
بازاریابی و صادرات دو اصل اساسی
به گفته اکبرنژاد در بازار رقابتی امروز به خصوص با ورود برندهای جهانی بزرگ که می تواند عاملی در کاهش سهم بازار تولیدات داخلی ایران باشد بازاریابی داخلی و خارجی می تواند دو عامل اساسی برای موفقیت شرکت ها باشد، به همین دلیل لازم است کلیه محصولات با بالاترین کیفیت تولید و در بهترین شرایط به دست متقاضیان برسد.
این فعال صنفی در ادامه می افزاد: شرکت دکتر جهانگیر با همین رویکرد سرمایه گذاری قابل توجهی در سه بخش علمی، عصاره گیری و تحقیق و توسعه محصولات کرده است و با این سیاست توانسته به بازارهای صادراتی مناسبی مثل انگلستان، ژاپن، آلمان و کره جنوبی که همه آنها خود تولیدکننده خمیردندان هستند، دست یابد، چون محصولات ارگانیک یا همان طبیعی تولید کرده است.
به اعتقاد وی، تنوع برند در این گونه سرمایه گذاری ها می تواند کلید موفقیت برای بازارهای داخلی و خارجی باشد به این دلیل که اصولا خریداران به دنبال تنوع هستند و در محصولی مثل خمیرندان شاید وفاداری به یک برند حداکثر دو یا سه سال ادامه داشته باشد ازاین رو اگر یک سرمایه گذار درنظر دارد همواره سهم بازار مناسبی را در اختیار داشته باشد باید برندهای متفاوتی را با خصوصیات گوناگون به بازار عرضه کند تا در نهایت جایگاهش همواره حفظ شود.