دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کشور ایران با دارا بودن جمعیت 80میلیون و سرانه مصرف سبزیجات 80کیلوگرم، کشوری با پتانسـیل بالا جهت انواع کشت های گلـخانه ای محسـوب می شود. امروزه تولید ارزان (با کـاهش هزینه های تولید) و سالم (بدون سم و عناصر سنگین) از مهم ترین فاکتورهای تولید در هر کشوری محسوب می شود.

کاهش هزینه های تولید و سلامت محصول در گلخانه جز با سازه و تجهیزات به روز و تکنولوژی های مدرن میسر نمی شود. در همین راستا «فرصت امروز» گفت و گویی را با پیمان حاجی لو، مدیرعامل شرکت میوتا داشته است که در ادامه می خوانید.

هلند برترین کشور تولیدکننده تجهیزات گلخانه ای

حاجی لو با اشاره به فعالیت خود در ساخت گلخانه و تجهیزات آن می گوید: اصلی ترین فعالیت ما در شرکت میوتا ساخت گلخانه و تجهیزاتی مثل سیستم های گرمایشی،  سرمایشی و آبیاری است. در کنار این فعالیت یک نمایشگاه دائمی نیز برای عرضه کردن تجهیزات و تولیدات مان به مشتریان دایر کرده ایم و خودمان نیز گلخانه داریم و به کاشت گوجه فرنگی می پردازیم.

وی در رابطه با تجهیزات مورد استفاده در ساخت گلخانه به «فرصت امروز» می گوید:  تجهیزات مورد استفاده در این صنعت از سازه خود گلخانه شروع می شود و سیستم هایی مثل سیستم گرمایشی،  سرمایشی، آبیاری و سیستم اتوماسیون را که برای کنترل تمام تجهیزات به کار می رود  شامل می شود. علاوه بر اینها سیستم های لجستیکی که برای برداشت،  بسته بندی و حمل و نقل محصولات به کار می روند نیز جزو تجهیزات گلخانه ای محسوب می شوند.

حاجی لو با بیان این جملات می افزاید: بسته به سطح تکنولوژی این تجهیزات، می توان در داخل هم به ساخت آنها اقدام کرد، اما هرچقدر که شما بخواهید سطح تکنولوژی ماشین آلات مورد استفاده را افزایش دهید، دیگر نمی توان این گونه تجهیزات را در داخل تولید کرد. زیرا وارد کردن این گونه تجهیزات به جهت قیمت تمام شده ارزان تر، به صرفه اقتصادی است.

وی ادامه می دهد: به هر میزان که در ساخت گلخانه از تجهیزات ساده تری استفاده شود، این قطعات می توانند در داخل تامین شوند اما اگر بخواهیم گلخانه پیچیده و بزرگ تری داشته باشیم که همگام با تکنولوژی روز دنیا حرکت کند، نیاز داریم این تجهیزات از خارج وارد شوند. هلند،  فرانسه و اسپانیا جزو برترین کشورهای صادرکننده تجهیزات گلخانه ای در دنیا محسوب می شوند.

داشتن یک هکتار فضا ضروری است

حاجی لو در رابطه با میزان فضای مورد نیاز برای ساخت گلخانه می گوید: برای توجیه اقتصادی گلخانه داشتن حداقل یک هکتار فضا ضروری به نظر می رسد که از 100 هزار تومان تا متری 600 الی 700 هزار تومان می توان برای آن هزینه کرد. به هر میزان که تکنولوژی مورد استفاده در ساخت گلخانه افزایش یابد،  سطح سرمایه گذاری هم افزایش خواهد یافت زیرا نیازهای یک گلخانه یک هکتاری با گلخانه 10 هکتاری متفاوت است.

نیازهای این گلخانه ها به لحاظ تجهیزاتی مثل برق،  گاز و سایر تجهیزات گسترده تر و پیچیده تر است. به همین جهت می توان نتیجه گرفت برای شروع کار داشتن یک فضای 3 هزار متری و 300 میلیون تومان سرمایه اولیه ضروری است.

وی در رابطه با نحوه دریافت مجوز می گوید: برای گرفتن مجوز ساخت گلخانه باید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هر استان مراجعه کرد و برای کسب پروانه تاسیس ضمن تکمیل کردن مدارک تقاضا داد. در این بخش انجمن صنفی سازندگان گلخانه ایران نیز به عنوان یک تشکل خصوصی فعالیت می کند که می توان برای بهره مندی از برخی مزایا وارد این انجمن هم شد.

وی با بیان این جملات می افزاید: در حال حاضر حدود 30 نفر به طور مستقیم در شرکت من فعالیت می کنند که مدرک تحصیلی آنها از دیپلم تا فوق لیسانس است،  در حرفه ما چون به ساخت و تجهیز گلخانه ها مشغول هستیم فنی بودن نیروها بسیار مهم تر از اطلاعات کشاورزی است، اما چون در کار مشاوره گلخانه  نیز فعالیت می کنیم از مهندسان این حوزه هم در شرکت خود بهره می بریم.

وی ادامه می دهد: داشتن دانش کشاورزی در این صنعت بسیار خوب است اما اگر نیروها اطلاعاتی در این حوزه نداشته  باشند با برگزاری دوره هایی طی خدمت آنها را آموزش می دهیم. حاجی لو با بیان اینکه توانسته در این صنعت تسهیلاتی نیز دریافت کند، می گوید: با مراجعه به جهاد کشاورزی هر استان می توان از تسهیلات این سازمان بهره برد. طی نامه ای که این سازمان ارائه کرد با مراجعه به بانک توانستیم تسهیلاتی نیز دریافت کنیم و از آن برای پیشبرد و توسعه کار خود بهره ببریم.

مدیرعامل شرکت میوتا در رابطه با مشکلات موجود در این صنعت می گوید: نحوه سرمایه گذاری و عدم توجه به طرح اولیه یکی از مشکلات اصلی این صنعت محسوب می شود.  اگر طرح اولیه با اصول استاندارد منطبق نباشد و مشاوره درست در نحوه ورود و سرمایه گذاری به این صنعت صورت نگیرد، قطعا ورود به این صنعت با ریسک بالایی همراه خواهد بود.شخصی که بخواهد با کپی کاری و تقلید از کار دیگران به فعالیت خود ادامه دهد،  قطعا در این حرفه موفق نخواهد بود.

وی ادامه می دهد: سرمایه گذاری که می خواهد وارد این حوزه شود اگر بتواند تجهیزاتی مطابق با تکنولوژی روز و نوین تولید کند و خدمات به روزی را به گلخانه ها ارائه دهد، در این حوزه می تواند موفق باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Qz7fWIvK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه