دوشنبه, ۵ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Mon, 26 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
باشگاه سرمایه‌گذاران

روشنی آینده با نور خورشید

8 سال پیش ( 1394/11/25 )
 

در سال‌های اخیر کمبود منابع آب در کشورمان و هدررفت بیش از حد مجاز آب در بخش کشاورزی، انگیزه‌ای برای مخترعان و مبدعان شده است تا سیستم‌های آبیاری هوشمند مختلفی را با ایده‌های جدید به ثبت برسانند. یکی از اینها سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی است که مورد توجه پژوهشگران و مخترعان قرار دارد. احمد دانشور، مدیرعامل شرکت هفت شهر پارسیان یکی از افرادی است که هم دستی در تولید سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی دارد و هم در مواردی اقدام به واردات می‌کند.

تحصیل در رشته کشاورزی؛ انگیزه‌ای برای فعالیت

دانشور از زمانی به پژوهش و فعالیت در زمینه سیستم‌های آبیاری تمایل پیدا کرد که تحصیل در رشته کشاورزی در دانشگاه را آغاز کرد. وی در دوران دانشجویی به‌عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شد و این موضوع انگیزه‌ای برای وی شد تا کسب‌و‌کاری را در زمینه سیستم‌های آبیاری راه‌اندازی کند. با همین انگیزه اقدام به ثبت شرکتی در زمینه آبیاری فضای سبز و مشتقات آن می‌کند اما پس از بررسی‌های لازم متوجه می‌شود اگر از سیستم‌های قدیمی استفاده کند، حرفی برای گفتن در بازار نخواهد داشت و از همین رو تصمیم می‌گیرد با استفاده از روش‌های روز دنیا کار را پیش ببرد.

وی در همین رابطه عملکرد برخی شرکت‌های پیشرو در دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد اما متوجه می‌شود که برخی از دستگاه‌های مورد استفاده در دنیا در زمینه آبیاری بسیار گران است و تصمیم می‌گیرد اقداماتی را برای کاهش قیمت این سیستم‌ها انجام دهد بنابراین با افراد آشنا با الکترونیک، رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد و یک نمونه اولیه را در این زمینه آماده می‌کند. معایب این نمونه اولیه به تدریج برطرف می‌شود و در نهایت به ثبت اختراع می‌رسد.

این پژوهشگر سپس به این موضوع فکر می‌کند که اگر این سیستم در محدوده یک باغ خارج از شهر یا خارج از شبکه برق مورد استفاده قرار بگیرد، باید چگونه انرژی مورد نیاز آن را تأمین کرد و در نهایت بر آن می‌شود که انرژی مورد نیاز این سیستم را از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین کند. اغلب پنل‌های خورشیدی هم از چین وارد کشور می‌شود. البته برخی شرکت‌ها اقداماتی را در جهت تولید پنل‌های خورشیدی آغاز کرده‌اند اما بازدهی پنل‌های خورشیدی تولید داخل کمتر از بازدهی پنل‌های خارجی است.

سرمایه‌گذاری یک میلیاردی برای تولید انبوه

سرمایه اولیه‌ای که دانشور برای واردات این سیستم‌ها در سه سال پیش اختصاص داده، حدود 300 میلیون تومان بوده است. برای نمونه تولیدی هم حدود 15 میلیون تومان هزینه کرده است اما نمونه‌های تولیدی دارای معضلاتی بوده و بنابراین به این نتیجه می‌رسد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز را را وارد کند و برای تولید محصول موردنظر تغییراتی را در مواد اولیه اعمال کند. به گفته وی اگر قرار باشد تولید سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی به سطح تولید انبوه برسد، به حدود یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و می‌تواند برای 25نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

هر چند که دانشور سرمایه کافی برای چنین تولید انبوهی را دراختیار نداشته و از آنجا که روی خوشی را از ارگان‌ها و سازمان‌ها هم ندیده است، تصمیم می‌گیرد با سیستم وارداتی و شبکه‌ای که خود اجرا و توزیع آن را بر عهده می‌گیرد و با سرمایه‌گذاری 300 تا 400میلیون تومانی کار را شروع و برای 15نفر به شکل مستقیم و برای 100نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند.

سود اندک و فروش بالا

این تولیدکننده برای اینکه بتواند سود فروش مناسبی داشته باشد و در عین حال در عرصه کار و فعالیت باقی بماند، سود خود را در فروش بالا گذاشته‌ است، یعنی فروش محصولات با کمترین سود. وی ماهانه 350 تا 400میلیون تومان سیستم آبیاری هوشمند و از جمله سیستم‌های خورشیدی را به فروش می‌رساند و سود 20درصدی دریافت می‌کند. البته از نظر دانشور در کنار سود، این کار ریسک‌هایی هم دارد. یکی از این ریسک‌ها فقدان پول در دست کشاورزان است که بعضاً موجب می‌شود نتوانند اقدام به خرید این سیستم‌ها کنند.

از همین رو این تولیدکننده تمام تمرکز خود را بر کشاورزان نگذاشته است و فضای سبز خانگی و مالکان باغ‌های شخصی را هم مدنظر قرار داده است. عدم آشنایی کشاورزان با مزایای این سیستم‌ها و عدم همکاری سازمان‌ها و بانک‌ها از دیگر مشکلات موجود است. هر چند که این تولیدکننده تولید و واردات این سیستم‌ها را به شرط رونق داشتن بازار آن، دارای صرفه اقتصادی می‌داند.

دانشور یک مرتبه هم برای دریافت وام با سود چهار درصد اقدام کرده اما سخت‌گیری‌های بانک در مورد ضامن و وثیقه و نیاز به دوندگی زیاد، وی را از دریافت این وام منصرف کرده است. با توجه به کمبود آب در کشورمان، این تولیدکننده آینده کسب‌و‌کار در زمینه سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی را خوب و روشن می‌بیند و بر این عقیده است هر سیستمی که به نوعی به آب مربوط شود و در آن نوآوری وجود داشته باشد، می‌تواند آینده خوبی در زمینه کسب‌و‌کار داشته باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ot2Gn8AY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتو
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه