صنعت خودرو دامنه وسیعی از کسب و کارها را شامل می شود. از تولیدکننده های بزرگی مثل بی ام و گرفته تا شرکت های خدمات پس از فروش و تعمیرگاه ها، همگی در این صنعت بزرگ حضور دارند. نکته کلیدی در این میان نحوه جذب مشتری از سوی برندهای تولیدکننده خودرو است. خب تا وقتی پای فروش خودرو در میان نباشد، کسی نمی تواند به سودهای مناسب در این بازار فکر کند. درست به همین خاطر بازاریابی در صنعت خودرو روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.
برخی از مشتریان خیال می کنند برندهای خودروسازی دیگر نیازی به بازاریابی و تبلیغات ندارند. انگار که خودروهای مشهور دنیا به طور تصادفی مشتریان شان را پیدا کرده و اصلا رقابتی در این میان حس نمی شود. خب کافی است نگاهی به فهرست برندهای خودروسازی در سراسر دنیا بیندازید. از ژاپن و چین گرفته تا آن سر دنیا، کلی برند در زمینه خودروسازی فعالیت دارد. بنابراین حجم بالای رقابت در این حوزه انکارناپذیر است. مسئله کلیدی در این میان نحوه بازاریابی موفق در فضای کنونی است.
بی شک در محیطی که میزان رقابت میان برندها به طور فزاینده ای در حال افزایش است، هیچ برندی نمی تواند نسبت به استفاده از کلیشه ها دلخوش باشد. خب در صنعت ماشین برندها دائما به دنبال ایده های تازه هستند. فقط در این صورت امکان بقا در بازار فراهم خواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز قصد نداریم شما را نسبت به موفقیت در صنعت خودروسازی ناامید سازیم. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از شرایط مناسب در دنیای کسب و کار است. به زبان ساده تر، شما باید راهکارهایی برای بازاریابی بهتر و رقابتی پیدا کنید. این امر می تواند برای تان هیجان بسیار زیادی به همراه داشته و از همه مهمتر مشتریان تان را نیز راضی نگه دارد.
باور کنید یا نه، صنعت خودروسازی صرف نظر از سودهای کلانی که به همراه دارد، نیازمند حجم بالایی از دقت و توجه است. خب در چنین بازار بزرگی چالش های زیادی نیز پیش روی بازاریاب ها و کارآفرینان قرار می گیرد. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست ماجراجویی تان در بازار بی نهایت کوتاه شود.
شما در این مقاله اول از همه با چالش های اساسی در زمینه بازاریابی صنعت خودرو آشنا خواهید شد. این امر به شما کمک می کند تا شانس تان در زمینه تعامل با مخاطب در فضایی بهتر را امتحان کنید. سپس سراغ برخی از کانال های بازاریابی پرطرفدار در این حوزه می رویم. اینطوری در نهایت اطلاعات شما نسبت به نحوه بازاریابی و تولید محتوا کامل می شود.
اغلب مردم دنیا ماشین های اسپرت و فوق العاده سریع را دوست دارند. انگار انسان از همان ابتدای تولد به دنبال سرعت های بی نهایت بالاست. این امری است که می تواند شرایط را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد؛ چراکه خرید یک ماشین خوب اصلا کار ساده ای نیست.
گاهی اوقات شما نیاز دارید برخی از گزینه ها را با هم مقایسه کرده و گاهی هم پول کافی برای خرید را ندارید. در این میان کم نیستند برندهایی که علی رغم تولیدات عالی، اسم شان اصلا به گوش مشتریان نمی رسد. خب کمپین های بازاریابی تضمین معتبری برای برندها و مشتریان به منظور آشنایی بهتر باهم است.
بی شک در فضایی که برخی از خودروسازهای بزرگ فعالیت دارند، جا برای برندهای کوچک تر همیشه تنگ خواهد بود. به همین خاطر فعالیت در این حوزه به عنوان بازاریاب چالش های خاص خودش را نیز به همراه دارد. ما در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین چالش های این حوزه را به اتفاق شما مرور کنیم. اگر دوست دارید بخشی از داستان هیجان انگیز در صنعت اتومبیل باشید، بد نیست این بخش را با دقت مرور کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در صنعت خودرو: اصول و تکنیک ها
تاخیر در تحویل اتومبیل ها
بسیاری از مشتریان نسبت به زمان بندی تحویل خودروها در سراسر دنیا شکایت های بزرگی دارند. معمولا زمان بندی که در ابتدای ثبت سفارش اعلام می شود، به طور مداوم با تاخیر رو به رو خواهد شد. این امر به قدری رایج است که حتی برندهای ژاپنی مثل تویوتا با آن همه اعتبار را نیز درگیر کرده است.
بی شک بدقولی برای هیچ بازاریابی قابل قبول نیست. ماجرا وقتی وحشتناک تر می شود که متوجه ناتوانی بازاریاب ها در تضمین زمان درست و دقیق تحویل خودروها شویم. آن وقت مشتریان دیگر به حرف هیچ بازاریابی اعتماد نخواهند کرد.
زمان بندی تحویل خودروها امری نیست که شرکت ها از قصد آن را تغییر دهند. خب در زنجیره تولید گاهی اوقات اتفاقات عجیبی روی می دهد. از آنجایی که فرآیند تولید خودرو شامل همکاری چندین برند به طور همزمان است، اصلا بعید نیست همیشه برای یکی از زنجیره های تولید مشکلی پیش بیاید. به همین خاطر مانور بر روی تحویل و زمان بندی درست در حوزه خودرو کمی چالش برانگیز خواهد بود. بی شک بازاریابی که بتواند این مشکل را با موفقیت پشت سر بگذارد، شانس زیادی برای موفقیت در دنیای کسب کار خواهد داشت.
ظهور خودروهای الکتریکی
خودروهای برقی در طول چند سال اخیر طرفدارهای بی نهایت زیادی پیدا کرده اند. شاید یکی از دلایل اصلی در این رابطه افزایش مداوم قیمت بنزین باشد. خب مردم دوست ندارند با هزینه ای بی نهایت زیاد سراغ خودروهای بنزینی بروند. در عوض استفاده از نمونه های الکتریکی هزینه کمتری روی دست شان خواهد گذاشت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز یکی از ستون های آینده صنعت خودرو را همین اتومبیل های الکتریکی می دانیم. این امری است که می تواند برای شما جذابیت زیادی به همراه داشته و شرایط تان را نیز با دشواری زیادی همراه سازد.
قبول دارم رقابت با خودروهای الکتریکی که از نظر هزینه های جانبی ارزان هستند، اصلا کار ساده ای نیست. با این حال انتظارات از بازاریاب ها در این حوزه بی نهایت زیاد است. یکی از راهکارهای خوب در این میان توصیه به برندهای بزرگ و کلاسیک مبنی بر شروع تولید اتومبیل های برقی است. اینطوری یک بازار تازه پیش روی کارآفرینان قرار می گیرد. این مسئله ای است که می تواند شرایط بی نهایت جذابی برای کارآفرینان به همراه داشته باشد.
متاسفانه خیلی از کارآفرینان استقبال خوبی از بازارهای تازه ندارند. انگار که ورود به یک بازار تازه یا تولید محصولی متفاوت جرم بزرگی محسوب می شود. این در حالی است که استفاده از مزایای یک بازار تازه و دست نخورده همیشه مشهود است. بنابراین شما باید تمام سعی تان برای ترغیب مدیران به تولید خودروهای برقی را به کار گیرید. اینطوری کار خودتان هم به عنوان بازاریاب ساده تر خواهد شد.
افزایش رقابت
زمانی نه چندان دور رقابت در میان برندهای خودروساز محدود بود. به زبان خودمانی، اصلا خبری از کلی برند رنگارنگ در بازار نبود. به همین خاطر بازاریابی برای محصول هر کمپانی اتومبیل سازی کار ساده ای به نظر میرسید. این رویا در طول چند دهه اخیر به تدریج از بین رفته است. به طوری که امروزه با تراکم بی نهایت بالای برندهای خودروساز رو به رو هستیم.
بازاریابی در فضایی که کلی برند به عنوان رقیب شما حضور دارند، اصلا کار ساده ای نیست. این مسئله می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. به علاوه، از نقطه نظر فنی تولید محتوا در فضای رقابتی همیشه ساده نیست؛ چراکه می تواند شما را با چالش های مهمی رو به رو سازد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم استفاده از ایده های تازه به مرور زمان در صنعت اتومبیل سخت و سخت تر می شود؛ چراکه اغلب برندها مسیرهای مختلف بازاریابی را طی کرده اند. بنابراین شما نیاز به ترکیب ایده های مختلف حتی کانال های ارتباطی دارید. وگرنه در دام کلیشه های تکراری خواهید افتاد. آن وقت دیگر جلب نظر مخاطب بدل به امری غیرممکن خواهد شد. این مسئله ای است که شما باید به طور مداوم نسبت به آن واکنش نشان دهید.
مطلب مرتبط: گزارشی از یک کسب و کار پررمز و راز / نمایشگاه داری اتومبیل؛ شغل لوکسی که سود خالص 20 تا 30 درصدی دارد
افزایش هزینه ها
بازاریابی دیگر یک راهکار ارزان قیمت نیست. کانال های بازاریابی مختلف و به ویژه دیجیتال شاید تاثیرگذاری زیادی به همراه داشته باشند، اما هزینه بالاتری نیز روی دست برندها می گذارد. درست به همین خاطر در طول سال های اخیر بازاریاب ارگانیک طرفدارهای زیادی پیدا کرده است.
شاید فکر کنید بازاریابی ارگانیک دیگر کلی پس انداز برای برندها به همراه خواهد داشت. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه تولید محتوای درجه یک نیز دردسرهای خاص خودش را دارد. این امر می تواند برای شما بی نهایت سخت محسوب شود. خب هرچه باشد، تولید محتوای مناسب و درجه یک اصلا کار سادهای نیست. ماجرا جالب شد، نه؟
تقاضای کمتر برای خودرو
بحران اقتصادی ناشی از کرونا هنوز در بسیاری از کشورهای جهان پایان نیافته است. همین امر موجب کاهش تقاضا برای برخی از محصولات شده است. مثلا خودرو را در نظر بگیرید؛ امروزه مردم علاقه بیشتری برای تداوم استفاده از خودروهای قدیمی دارند. مسئله ای که می تواند در بلندمدت شرایط را برای کارآفرینان بی نهایت دشوار سازد.
وقتی تقاضا برای محصولی به طور فزاینده کاهش پیدا می کند، فرآیند جلب نظر مخاطب سخت تر می شود. خب شما عملا با بازاری رو به رو هستید که کمتر کسی علاقه به خرید در آن دارد. به همین خاطر هیچ وقت نمی توانید روی حاشیه سود مطمئن حساب باز کنید.
بسیاری از برندهایی که خودروهای لوکس تولید می کنند، هیچ وقت متوجه مشکلاتی مثل کاهش انگیزه مشتریان نمی شوند؛ چراکه مشتریان آنها معمولا مشکلات مالی زیادی ندارند. در عوض برندهای فعال در زمینه تولید خودروهای اقتصادی شرایط متفاوتی خواهند داشت. این برند بیشترین تاثیر را از بحران های اقتصادی متوجه خواهند شد. در شرایطی که بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند صنعت خودروسازی برای بازاریابی بی نهایت ساده و کم دردسر است، چنین شرایطی واقعیت ماجرا را شکل می دهد.
بی شک هر حوزه کاری دارای مشکلات خاص خودش است. با این حال کارآفرینان و بازاریاب ها به این سادگی تسلیم نمی شوند. این یکی از ویژگی های مهم کارآفرینان در دنیای کسب و کار است. اگر شما به محض مواجهه با مشکلاتی در دنیای کسب و کار تسلیم شوید، دیگر هیچ شانسی برای خودنمایی در بازار نخواهید داشت. این مسئله ای است که در طول تاریخ بسیاری از برندها را به ورشکستگی کشانده است.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای بهبود وضعیت تان نیاز به استفاده مداوم از ایده های تازه دارید. البته بخشی از فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب در گرو استفاده از کانال های ارتباطی تازه است. خب بدون یک کانال ارتباطی خوب حتی بهترین محتوای دنیا هم بی اثر خواهد شد. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از بهترین ایده ها در زمینه بازاریابی و کانال های ارتباطی مناسب در صنعت خودرو را به اتفاق شما مرور کنیم. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این حوزه را مرور کنیم.
شبکه های اجتماعی: فضایی ایده آل برای عاشقان خودرو
آدم ها معمولا در شبکه های اجتماعی سراغ علاقه مندی اصلی شان می روند. این در حالی است که علاقه اغلب مردم دنیا با هم فرق دارد، اما انگار به طرز جادویی درباره دنیای خودرو همه با هم اتفاق نظر داریم. به طوری که بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی عاشق مرور آخرین تولیدات صنعت خودرو هستند. این اتفاق به کسب و کارها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند. این مسئله ای است که می تواند شرایط بی نهایت متفاوتی برای کسب و کارها به همراه داشته باشد.
ما در روزنامه فرصت امروز سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی را یک امر حیاتی برای برندهای خودروساز می دانیم. این فضا نه تنها به شما فرصت بازاریابی ارگانیک را خواهد داد، بلکه کلی عاشق دنیای سرعت را کنار هم جمع می کند. پیش از این اغلب شرکت های اتومبیل سازی به دنبال استفاده از الگوی تبلیغات کلاسیک مثل تلویزیون بودند، اما امروز مردم بیشتر با گوشی های شان ارتباط دارند. پس باید جایی حضور داشته باشید که برای مخاطب جذابیت داشته باشد.
یادتان باشد، هیچ بازاریابی نمی تواند در همه شبکه های اجتماعی حضور پیدا کند. به همین خاطر شما باید دست به انتخابی دقیق از میان انواع پلتفرم ها بزنید. از آنجایی که نمایش جزییات محصول در صنعت خودروسازی مهم است، شما نمی توانید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشید.
درست به همین خاطر بد نیست پلتفرم هایی مثل یوتیوب، اینستاگرام و تیک تاک را در کانون توجه قرار دهید. اینطوری فرصت خوبی برای تعامل همه جانبه با مخاطب تان خواهید داشت.
آخرین نکته درباره شبکه های اجتماعی ضرورت تعامل با مخاطب است. خب شما نمی توانید بازاریابی را جاده ای یک طرفه در نظر بگیرید. در عوض باید تمام تلاش تان برای تعامل با مخاطب را به کار گیرید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا مخاطب را برای مدت زمانی طولانی تر در کنار خودتان داشته باشید.
بهینه سازی موتور گوگل: گوگل و دیگر هیچ
گوگل مهمترین موتور جست وجوی دنیاست. زمانی که هنوز هوش مصنوعی به مثابه یک دانشنامه همه چیز دان ظهور نکرده بود، مردم همه سوالات خود را از گوگل می پرسیدند. راستش را بخواهید، اغلب اوقات نیز جواب های گوگل حیرت انگیز بود؛ چراکه بدون هیچ حاشیه ای جواب های درست را تحویل مخاطب می داد. ماجرا از این قرار است که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه دیگر کاربران به استفاده از گوگل عادت کرده اند. به طوری که گزینه های دیگر مثل یاهو کاملا به حاشیه رفته اند.
شما به عنوان بازاریاب در یک شرکت اتومبیل سازی باید حواس تان به قدرت گوگل باشد. خب بسیاری از مردم برای خرید محصولات مورد نیازشان سرچ های گوناگونی در گوگل انجام می دهند. درست به همین خاطر شما می توانید از این حوزه به خوبی سود ببرید.
تولید محتوا در وبلاگ یا سایت رسمی برند نقش مهمی در تقویت وجهه تان در گوگل دارد. به طوری که کاربران در حین جست وجو برای محصولات تازه به طور مداوم با محصولات برند شما رو به رو خواهند شد. این مسئله ای است که می تواند شرایط را برای تان به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد؛ چراکه کاربران در گوگل انتظار محتوای درجه یک و دقیقی را دارند. به همین خاطر نمی توانید روی محتوای تکراری یا کلیشهای حساب باز کنید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای بهبود وضعیت شان باید آمادگی تولید هر نوع محتوایی را داشته باشند. خب تولید محتوای مناسب برای سایت برند نکته ای کلیدی محسوب می شود. این امر تنها راهکار دیده شدن در گوگل خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟
همین حالا دست به کار شده و درباره صنعت خودرو در سایت تان مطالب آموزشی مفید قرار دهید. این امر می تواند در بلندمدت برای کسب و کارتان نجات دهنده باشد.
تبلیغات پولی: بدون بودجه هیچ پیشرفتی در کار نیست!
تبلیغات پولی یکی دیگر از گزینه های اساسی برای موفقیت در دنیای ماشین هاست. خب ما قبلا درباره حجم بالای رقابت در صنعت خودرو با شما حرف زدیم. این مسئله ای است که به این سادگی قابل چشم پوشی نیست. خب شما در کنار رقبایی فعالیت دارید که به سادگی امکان خریدن کل کسب و کارتان را دارند. بنابراین سرمایه گذاری هرچند کوچک در حوزه تبلیغات پولی گزینه ایده آلی خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای بهبود وضعیت شان در بازار نیازمند استفاده از فرصت های رقابتی هستند. خب تبلیغات پولی همیشه این ریسک را به همراه دارد که بودجه شرکت در یک چشم به هم زدن تمام شود. این اتفاقی است که اغلب اوقات برای برندهای بی برنامه روی می دهد. اگر شما برنامه ای دقیق در زمینه بودجه بندی بازاریابی داشته باشید، دیگر به طور ناگهانی سرمایه تان در بازار تمام نخواهد شد.
یادتان باشد، تبلیغات بدون حساب و کتاب بیشتر از هر چیزی شک برانگیز است. درست به همین خاطر شما نمی توانید روی ولخرجی های رایج در این حوزه حساب ویژه ای باز کنید. در عوض یک ایده بهتر تلاش برای استفاده از فرصت های همکاری با دیگر برندهاست. اینطوری توانایی اثرگذاری تان بر روی مخاطب افزایش چشمگیری پیدا می کند.
امروزه بسیاری از برندها اقدام به همکاری بازاریابی یا حتی تولیدی باهم می کنند. چنین اتفاقی نقش مهمی در افزایش توانایی و مشتریان هر کدام از طرفین دارد. یادتان نرود، شما نمی توانید با رقیب مستقیم تان وارد همکاری بلندمدت شوید. در عوض باید این همکاری را به شیوه ای دیگر با برندی که زنجیره تولید مشترک دارید، دنبال کنید. اینطوری امکان خلق یک همکاری بلندمدت و انکارناپذیر را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: راهبردهایی برای توسعه صنعت خودروسازی
سخن پایانی
صنعت خودروسازی جذابیت های زیادی برای کارآفرینان و مشتریان دارد. در این میان بیشترین فشار بر روی دوش بازاریاب هاست؛ چراکه همه انتظار دارند کمپین های حرفه ای در دنیای کسب و کار از سوی آنها طراحی شود. صرف نظر از اینکه کیفیت یک محصول چطور بوده یا حتی وضعیت رقابت در بازار چه وضعیتی دارد، همیشه انتظارات از بازاریاب ها بالاست. درست به همین خاطر ما در این مقاله بازاریابی در صنعت اتومبیل را در کانون توجه قرار دادیم. شما الان آمادگی لازم برای ورود به دنیای بازاریابی اتومبیل را دارید.
یادتان باشد، همیشه رقبای بزرگ تری در بازار برای شما وجود دارد. درست به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، هیچ وقت نمی توانید موفقیت های درست و حسابی در بازار به دست بیاورید. این مسئله ای است که می توانید شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول و روش های بازاریابی در صنعت خودرو کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: