پرسش: مدیرکسب وکاری در حوزه محصولات فرهنگی هستم. به منظور معرفی و ارتباط با مشتریانم تصمیم به راهاندازی یک وبسایت رسمی گرفتهام اما در این باره اطلاعات کافی ندارم. به نظرتان در این باره باید چه عملکردی داشته باشم تا بتوانم از این وبسایت بهرهبرداری درستی کنم؟
پاسخ کارشناس: طراحی وبسایت، نخستین ابزار بازاریابی است که مدیران کسبوکارهای داخلی به آن فکر میکنند. ابزاری که چون خودشان رایگان از آن استفاده میکنند، فکر میکنند که برای کسبوکارشان نیز هزینه به همراه نخواهد داشت و با پرداخت دستمزدی ناچیز یک طراح را استخدام میکنند و به او میگویند که وبسایتی برای کسب وکارشان راهاندازی کند. مدیران کسبوکارها باید برای شروع، اطلاعات اینترنتی و بازاریابی خود را برای راهاندازی وبسایت تخصصی کامل کنند. آنها باید بدانند که وبسایت نیاز به رسیدگی مداوم دارد و قرار نیست آنها جنازهای را به نام وبسایت سازمانشان در اینترنت رها کنند و در پی بهروزرسانی آن نباشند. اتفاقی که برای بسیاری از وبسایتهای سازمانهای داخلی افتاده است، اگر بهعنوان مشتری به آنها سربزنید متوجه خواهید شد که در بهترین حالت چندسالی است که بروزرسانی نشدهاند.
در راهاندازی وبسایت باید به هک شدن یا کندی سرورها توجه کرد، چون اگر حتی یک مشتری به وبسایت مراجعه کند و دست خالی بازگردد، شروع به تبلیغ علیه سازمان خواهد کرد. شاید موارد گفته شده باعث دلسردی مدیران کسبوکارها شود و آنها را از راهاندازی وبسایت منصرف کند، این درحالی است که دقت به مسائل مختلف منجر به فروش بیشتر کسبوکار خواهد شد. علاوه بر موارد گفته شده، کسب وکارها در طراحی وبسایت خود باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرند، فاکتورهایی مانند:
یک - نیاز کاربران؛ باید گروه مخاطب به خوبی شناسایی شوند و مشخص شود که به چهچیزهایی فکر میکنند و چه مسائلی برای آنها مهم است.
دو- طراحی استراتژی؛ کسب وکارها باید برای طراحی سایت خود به مانند تمام مراحل بازاریابی استراتژی داشته باشند.
سه- این فاکتور از تمامی مراحل مهمتر است یعنی تولید محتوا؛ ویژگی که وبسایت یک کسب وکار را از کسبوکارهای دیگر متمایز میکند. در این باره باید متخصصان حضور داشته باشند و سازمان اطلاعات خام را در وبسایت قرار ندهد. کسب وکارها اگر در طراحی وبسایت خود دقت کنند، بهراحتی میتوانند از رقبای بازار پیشی بگیرند.