چهارشنبه, ۱۴ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Wed, 4 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ظهر دوشنبه در نشستی خبری از توافق سازمان مالیاتی با صادرکنندگان برای توقف مالیات تسعیر نرخ ارز خبر داد. محمد لاهوتی گفت: در دو سال گذشته تلاش های بسیاری انجام شد که این مالیات که به صادرکنندگان تحمیل شده و متأسفانه مبالغ هنگفتی است، از آنها دریافت نشود و با توافقی که انجام شد بخشنامه توقف دریافت آن تا دو روز آینده ابلاغ خواهد شد.

خداحافظی با پرداخت مالیات تسعیر نرخ ارز

لاهوتی با اشاره به وضعیت صادرات در سه ماهه اول امسال رشد آن را منفی دانست و گفت: اگرچه در بسیاری کالاها این اتفاق افتاد اما در صادرات محصولات معدنی در این زمان با 47 درصد رشد مواجه بودیم درحالی که این حوزه در سال گذشته با 40 درصد رشد مواجه بود. به گفته لاهوتی، این رشد نشان می دهد ممنوعیت ها جای خودش را به بخش هایی داده است که نیازمند حمایت هستند. او شکل گیری ستاد اقتصاد مقاومتی را در دولت در تسریع حرکت به سوی افزایش صادرات غیر نفتی تأثیر گذار دانست و در اثر ادامه حمایت ها، فضای آینده را برای رشد صادرات مثبت پیش بینی کرد.

آمارهای سه ماهه اول امسال در حوزه سایرکالاها رشد 10 درصدی را نشان می دهد هرچند که در پتروشیمی 7/3 و در میعانات 35 درصد رشد منفی داشتیم. اما از آنجا که رشد صادرات غیرنفتی در صدر برنامه های دولت است این رشد 10 درصدی می تواند سیگنال مثبت و هدفگیری صحیح دولت نشان داده شود و نویدبخش شرایط بهتر برای صادرات غیر نفتی باشد.

لاهوتی در بخش دیگری از صحبت هایش به محتوای بسته مشوق های صادراتی که بدون اخذ نظرات بخش خصوصی تدوین شد اشاره کرد و گفت: اتاق ایران، کنفدراسیون صادرات و اتاق تهران به این موضوع اعتراض داشتند که مورد توجه معاون اول قرار گرفت و بر این اساس در جلسه ای که دو هفته قبل در وزارت امور اقتصادی و دارایی با معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان امور مالیاتی برگزار شد، برخی از نظرات بخش خصوصی مورد توجه واقع شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات در این خصوص به نرخ تسهیلات که قرار بود با نرخ پایین تری به صادرکنندگان ارائه شود اشاره کرد و گفت: اجرای این دستورالعمل مبنی بر تصویب صندوق توسعه ملی شد و متاسفانه به دلیل استعفای هیات مدیره این صندوق، باید منتظر بمانیم تا هیات مدیره جدید شروع به کار کنند. در عین حال نرخ سود تسهیلات بانکی از 20 به 18 درصد کاهش یافته که باید این 2 درصد در کاهش نرخ 16 و 14 درصدی نیز اعمال شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات به کاهش قیمت های جهانی در یکی، دوسال گذشته اشاره کرد و گفت: این اتفاق در صادرات کشور ما هم تأثیر داشته است به خصوص که صادرکننده کالاهای با ارزش افزوده پایین تر و خام هستیم.

به گفته او، میزان صادرات ما از نظر حجمی تغییری نکرده است، اما از نظر ارزی کاهش پیدا کرده است. لاهوتی تأکید کرد: میانگین سه ماهه اول امسال 5/3 منفی است، که مربوط به میعانات و پتروشیمی است اما سایر کالاها که بیشتر مربوط به بخش خصوصی و بخش غیر نفتی است رشد داشته که نوید دهنده افزایش صادرات کالاها با ارزش افزوده بالاتر است.

لاهوتی به یکی از آمارهای واردات به عنوان جهت گیری های مثبت در تجارت اشاره کرد و گفت: میانگین قیمت کالاهای وارداتی در هر تن کمتر از یک هزار و ۳۰۰ دلار بوده که نسبت به قبل ۲۰۰ دلار کاهش را نشان می دهد، ضمن اینکه واردات به سمت کالاهای واسطه ای به جای کالاهای مصرفی سوق پیدا کرده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات به فضای ایجاد شده در پسابرجام برای کشور اشاره کرد و گفت: این فضا بسیار مثبت شده و بازارهای ما متنوع تر شده اند. به طور نمونه در این مدت کره جنوبی جای افغانستان را به عنوان یکی از پنج کشوری که بیشترین مبادله و صادرات را با آن داشته ایم، گرفته است. لاهوتی پیدا کردن بازارهای صادراتی را یکی از دغدغه های صادرکنندگان دانست و گفت: بازار عراق و افغانستان به دلیل شرایط امنیتی و مسائل گمرکی دیگر چندان مطمئن نیست و باید بتوانیم با ایجاد شرکت های بازرگانی صادراتی، بازارها را تنوع بخشیم.

او ایجاد شرکت های صادراتی را از دستورکارهای سازمان توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: دو مسئله را این سازمان مطرح کرده است، اینکه واحدهای بزرگ را برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای فعالیت بیشتر در عرصه بین المللی تقویت کند یا اینکه شرکت های بازرگانی را ایجاد کرده و واحدهای کوچک را به سمت آنها ترغیب کند.

لاهوتی درباره جوایز صادراتی، پرداخت مستقیم آنها را بر خلاف نظر دولت، برای صادرکنندگان مفیدتر دانست. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره بازارهای همسایه به خصوص افغانستان و عراق، آنها را به دلیل شرایط بی ثبات و ناامن ایجاد شده، نامناسب دانست و توصیه کرد که باید به فکر بازارهای مطمئن تری باشیم. او در پاسخ به «فرصت امروز» بازار عراق را همچنان برای ایران بازار مهمی دانست و کمک دیپلماسی دولت را برای حل موضوعات تعرفه ای عراق با ایران ضروری دانست. لاهوتی در خصوص مشکلات صادرات به حمل و نقل و بسته بندی اشاره کرد و آن را از دلایل ناموفق بودن رشد تجاری ایران با روسیه در فرصت ایجاد شده دانست. وی گفت: سازمان توسعه تجارت برای ورود ماشین آلات بسته بندی تسهیلات خوبی تعریف کرده که البته تا به نتیجه رسیدن آن زمان قابل توجهی نیاز داریم.

به گزارش «فرصت امروز» نشست خبری رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ظهر دوشنبه در اتاق ایران برگزار شد. محمد لاهوتی در این نشست به تشریح مشکلات صادرات و اقدامات انجام شده توسط بخش خصوصی در این حوزه پرداخت و پیش بینی کرده صادرات غیر نفتی رشد قابل توجهی تا پایان سال خواهد داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yKSqQnEx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه