پرسش: اخیرا در سازمان خود با پدیده حسادت سازمانی مواجه شدهام. رفتارهایی را از کارکنانم میبینم که ناشی از این پدیده است. چه توصیهای برای اصلاح این رفتار مخرب دارید؟
پاسخ کارشناس: زمانی که کارمندی در کار ترفیع مییابد و مدیر او را تشویق میکند، در اکثر موارد حس حسادت دیگر کارمندان قلقلک داده میشود. حسادت سازمانی هیولای مخربی است که سازمانتان را از درون میبلعد. شما بهعنوان مدیر برای کاهش حسادت سازمانی وظایف خطیری بر عهده دارید که از زمان جذب و استخدام آغاز میشود و گستره وسیعی از فعالیتها، نحوه ترفیع، پاداش و تسهیلات را در بر میگیرد.
قدرت مدیریت در این است که بتوانید این حسادت را به رقابت تبدیل کنید. به این ترتیب بخشی از ویژگیهای شخصی مانند حسادت به عزم جمعی کارکنان سازمان برای پیشرفتهای آتی شرکت بهویژه برای پیشی گرفتن از رقبا تغییر مسیر خواهد داد. با مدیریت صحیح و ترویج ارتباطات صحیح میتوان از بروز چنین مشکلاتی در محیط کاری تا حدی جلوگیری کرد. مدیران باید با تمامی کارمندان رفتاری یکسان داشته باشند و از تبعیض میان آنها بپرهیزند.
ارزیابی بلوغ عاطفی کارمندان در زمان استخدام، میتواند به شناسایی کارمندان مخرب کمک کند. در جلسات مصاحبه استخدامی سوالاتی مربوط به رفتار کارمندان ازآنها بپرسید، مانند: «لطفا توضیح دهید که در شرایط کاری سخت، چه کار میکنید؟» حتی میتوانید تستهای روانشناسی از آنها بگیرید. یک روش دیگر برای به حداقل رساندن حسادت در محیط کاری این است که از توجه زیاد به کارمندان مورد علاقهتان خودداری کنید.
اگر یکی از کارمندانتان را بیشتر از بقیه دوست دارید، نباید این حستان را در رفتارنشان دهید. برای انجام یک پروژه مهم نظر تمامی آنها را بپرسید نه فقط عدهای خاص و با این کار به آنها نشان میدهید که نظر تکتکشان برایتان مهم است و از این طریق از بروز حسادت میان آنها جلوگیری میکنید و بهرهوری را افزایش میدهید.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.