پرسش: کسبوکاری را در حوزه پوشاک مدیریت میکنم و بر این اساس با مشتریان زیادی سروکار دارم که رضایت آنها برایم مهم است. در این باره گاهی احساس میکنم که با این سابقه نمیدانم مشتریانم از چه چیزی خوشحال و از چه موضوعی ناراحت میشوند، در این رابطه لطفا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ کارشناس: برخی نکات درمورد بسیاری از کسبوکارها صدق میکند. درواقع این نکات عمومی هستند و تمامی کسبوکارها با بهکارگیری آنها با مشتریانشان ارتباط بهتری برقرار خواهند کرد. اینها نکاتی هستند که رعایت آنها به شناخت بهتر مشتری منجر خواهد شد.
یک: مشتریان معمولا کسبوکارهایی را که خدمات بهتری ارائه میکنند بر کسبوکارهایی که خدمات سریعتری ارائه میدهند، ارجحتر میدادند. در اکثر مواقع مشتریان پس از دریافت خدمات باکیفیتتر و سالم شروع به تبلیغ در آن زمینه میکنند و این نکته برایشان اهمیت بیشتری دارد.
دو: یکی از نکاتی که برای مشتریان اهمیت دارد، این است که کسبوکارها آنها را به یاد بیاورند. در واقع مشتریان زمانی که متوجه میشوند، کسبوکارها آنها را با نام خودشان صدا میکنند، ارتباط بهتری برقرار میکنند، پس بهتر است که مشتریان خود را بهتر بشناسید.
سه: گاهی خوب است که مشتریان خودتان را سورپرایز کنید، این بهترین زمانی است که مشتریان از کسبوکار شما به دیگران تعریف کنند. در این باره کسبوکارها میتوانند با برنامهریزیهای متنوع به این هدف برسند.
چهار: مشتریان با کسبوکارهایی که با آنها حسننیت دارند، ارتباط بهتری برقرار میکنند. حسننیت، باید بیشتر مبتنی بر اعمالی باشد که کسبوکار در بازار از خود نشان میدهد نه هزینهای که خرج میکند. در این باره کسبوکارها باید نیات خیرخواهانه خود را به مشتریان نشان دهند.
پنج: ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان بعد از خرید، باعث بالاتر رفتن ارزش برندها خواهد شد، درواقع مشتریان معمولا با برندهایی که بعد از خرید آنها را رها نکرده و دائم پیگیر خریدهای بعدی آنها هستند، ارتباط بهتری برقرار میکنند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.