محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تصویب بسته حمایتی و تشویقی تولید خودروهای هیبریدی و برقی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش «فرصت امروز»، آبان ماه سال گذشته بود که نعمتزاده از تدوین یک بسته حمایتی و تشویقی برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی و ارائه آن به هیأت دولت برای تصویب خبر داده بود. اما با گذشت ششماه از این صحبت، هیچ خبری درباره نتیجه این بسته نشد تا اینکه روز گذشته، تفاهمنامهای میان ایران خودرو و دانشگاههای امیرکبیر و صنعتی شریف برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی به امضا رسید تا بار دیگر موضوع تولید این خودروها در کشور مطرح شود.
وزیر صنعت در حاشیه این مراسم، در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی بر اینکه آخرین وضعیت بسته حمایتی دولت از تولید این نوع خودروها چیست، اظهار کرد: «این بسته با همکاری کارشناسان این صنعت تدوین شد و به هیأت دولت رفت. این بسته در کمیسیون زیربنایی و صنعت دولت مطرح شد و در کمیسیونهای فرعی نیز مورد بررسی قرار گرفت و پس از چند بار رفت و برگشت و ارائه گزارشات تکمیلی و توجیه فنی و اقتصادی اکنون در کمیسیون صنعت هیأت دولت است.» او درباره زمان تصویب این بسته تصریح کرد: «ما پیگیر تصویب این بسته هستیم و امیدوارم تا دو هفته آینده در کمیسیون زیربنایی و صنعت به تصویب برسد و به هیأت دولت بیاید که امیدواریم در هیأت دولت نیز با توجه به وقتی که تاکنون صرف شده است، سریعا به تصویب برسد.»
نعمتزاده با تأکید بر اینکه این بسته لازمه توسعه صنعت خودرو است، گفت: «با اینکه امروز از طراحی و ساخت خودروهای هیبرید و برقی صحبت میکنیم اما بالاخره این محصول باید وارد بازار شود و مشتری آن را خریداری کند، به همین دلیل به این بسته نیاز است.» وزیر صنعت ادامه داد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته بستهای را به دولت تقدیم کرد که ابعاد و موارد مختلفی را در رابطه با تولید خودروهای برقی و هیبریدی دربرمیگرفت و یکی از آنها حمایتهای مالی است که براساس آن، مابهالتفاوت قیمت خودروهای معمولی با هیبریدی به مصرف کنندگان پرداخت شود. مصرف هیدروکربن یک خودروی کربنی سه برابر یک خودروی هیبریدی و برقی است و بنابراین دولت صرفهجویی از این طریق را در درازمدت به دست خواهد آورد، درحالیکه در کوتاهمدت باید به کمک مصرفکننده بیاید.»
برنامهریزی برای ایجاد زیرساخت
در حالی روز گذشته تفاهمنامه ساخت و طراحی خودروهای هیبریدی و برقی، با حضور وزیر علوم، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای دانشگاههای امیرکبیر و صنعتی شریف و مدیرعامل ایران خودرو، به امضا رسید که در سال 1391 پیشبینی شده بود تا پایان همان سال، 2 میلیون دستگاه خودروی هیبرید تولید شود اما کارنامه صنعت خودروی کشور نشان میدهد که به غیر از چند دستگاه، این هدفگذاری هم مانند سایر هدفگذاریهای برنامههای توسعهای به نتیجه نرسید. اما نکته مهمتر از تولید این خودروها که بهنوعی توسعه محصول خودروسازان نیز به شمار میرود و در افق 1404 بر آن تأکید ویژه شده، موضوع زیرساختها است. تولید خودروهای هیبرید و برقی همانقدر که به برنامهریزی برای ساخت نیاز دارد به زیرساخت نیز محتاج است. در حقیقت، بدون تحقق زیرساختها، تولید این نوع خودروها صرفاً هدر دادن سرمایه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه چه برنامهریزی برای زیرساختهای مورد نیاز این خودروها صورت گرفته، تأکید میکند: «باید امکانات زیربنایی این خودروها مانند ایستگاههای شارژ در منازل، ادارهها و نقاط مختلف شهری به وجود بیاید که در این بسته همه این نکات دیده شده است.»
یارانه تولید پرداخت میشود
در ادامه این مراسم، بار دیگر موضوع پرداخت یارانه تولید که گویا برای پنجمین سال متوالی قرار است به دست فراموشی سپرده شود، مطرح شد که وزیر صنعت قول پرداخت این یارانه را به تولیدکنندگان داد. نعمتزاده درباره پرداخت یارانه تولید تصریح کرد: وقتی بنده بهعنوان وزیر صنعت، قول پرداخت یارانه تولید را به تولیدکنندگان میدهم، حتماً به قولم عمل خواهم کرد، این در حالی است که در این راستا صبح یکشنبه هفته جاری، جلسهای با رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برگزار شد که در آن بار دیگر موضوع پرداخت یارانه به تولید، مطرح شد.
او با بیان اینکه برابر قانونی که در اواخر سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مقرر شد تا از محل واگذاری سهام و اموال و داراییهای سازمانهای توسعهای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، منابع مورد نیاز بخش تولید تأمین شود، گفت: بر این اساس، قرار بر این است که ۷۰درصد از منابع حاصل از این واگذاریها، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد تا برای سرمایهگذاری در بخشهایی که مورد نیاز صنعت و معدن کشور است، سرمایهگذاری شود، ضمن اینکه ۳۰ درصد مابقی نیز به خزانه واریز خواهد شد.
خودروهای هیبریدی در سبد محصولات ایرانخودرو
همچنین در این مراسم هاشم یکهزارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نیز گفت: یکی از اهداف ما در اجرای این پروژهها و تفاهمنامهها این است كه در آینده خودروهای هیبریدی و الكتریكی را در سبد محصولات خود قرار دهیم. او اضافه کرد: مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر افزایش سطح ارتباط صنعت و دانشگاه تأکید داشتهاند، برای تحقق این رویكرد راهبردی، برنامهریزیهایی انجام شده، البته این برنامهها به تفاهمنامههای امروز در دو دانشگاه صنعتی شریف و امیر كبیر محدود نمیشود و در آینده نزدیك نیز برنامههای مشتركی با سایر مراكز علمی و پژوهشی خواهیم داشت.
یکه زارع با اشاره به افزایش تیراژ این شرکت، بیان کرد: تیراژ تولید در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، معادل 70 درصد رشد داشته، این در حالی است که پس از رشد تولید، كیفیت، صادرات، خدمات پس از فروش و توسعه محصول در صدر فعالیتهای گروه قرار گرفته و به همین منظور، پروژههای مختلفی تعریف شده كه در حال اجرا است.