طبق تحقیقات اچ اس بیسی، شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی، کارآفرینان نسل هزاره در رأس شرکتهایی هستند که بهطور متوسط گردش مالیشان پنج برابر بیشتر از همتایان خود است. وجه مشترک مارک زاکربرگ، ایوان اشپیگل (خالق اسنپ چت) یا بنیامین کاردوسو (بنیانگذار LeCab) چیست؟ سن آنها به 30 سال هم نمیرسد و خالقان شرکتهایی هستند که هرکدام پیشتاز بخش خود هستند و موفقیتهای درخشان و چشمگیری دارند. نتیجهای که تحقیق صورت گرفته توسط HSBC در هشت کشور و با در نظر گرفتن 2.834 کارفرما به ما میدهد این است که جوانان نسل هزاره (متولدین بین دهه 80 و اواسط دهه 90) کارآفرینان بهتری نسبت به بزرگترهای خود هستند.
میزان گردش مالی متوسط برای شرکتهایی که کارآفرینانشان کمتر از 35 سال سن دارند، 11.5 میلیون دلار برآورد شده است درحالیکه این عدد برای همتایان بیشتر از 55 سالشان 2.5 میلیون دلار است. این ارقام برای اکثریت قریب به اتفاق جوانانی است که خودشان شرکت را خلق کردهاند. بهعنوان مثال در فرانسه، اگر 81 درصد از این جوانان از خانوادههای کارآفرین باشند، تنها 8 درصد از آنها مایل به فعالیت در شرکتهای خانوادگیشان هستند.
لازم به ذکر است که نسل جوان، کارآمدتر و البته بیش فعالتر هستند. براساس مطالعات، کارآفرینانی با سن کمتر از 35 سال بهطور متوسط بین هر شرکت جزو پنج سرمایهگذار فعالند، در برابر مسنترهای خود که جزو سه سرمایهگذار فعال هستند.
انقلابی در ماهیت کارآفرینی
با در نظر داشتن اینکه کارفرمایان جوان پنج برابر کارآمدتر از مسنترهایشان هستند اما ثروتشان کمتر است. جوانترها بهطور میانگین، ثروتی برابر با 4.8 میلیون دلار دارند در برابر 3.7 میلیون برای دیگر مدیرها. عاملی که منطقی به نظر میرسد این است که چون آنها سن بیشتری دارند به همان نسبت هم مدت کسب درآمدشان بیشتر است. اما این نمیتواند تنها دلیل باشد. جوانان برای استخدام مستعدتر هستند (شرکتها 123 کارمند جوان بهطور متوسط در برابر 58 کارمند مسن دارند) و بنابراین ثروت ایجاد شده بین افراد بیشتری تقسیم میشود. از طرف دیگر، آنها به انجمنهای خیریه بیشتر کمک میکنند. در میان کارفرمایان جوان ثروتمند، 89 درصد آنها در طی سال گذشته در اقدامات بشردوستانه شرکت داشتهاند.
اما چرا جوانان کارفرمایان بهتری هستند؟
پاسخ ساده است، چراکه آنها چشماندازهای مختلفی از کسبوکار دارند. فرانسوا اسرتل، مدیر شعبه بانک خصوصی اچ اس بیسی در فرانسه اظهار کرد: «نسل جدید کارفرمایان در ماهیت کارآفرینی انقلابی ایجاد کردهاند.» انگیزه آنها آنقدر زیاد است که تنها به دنبال افزایش سرمایه خود نیستند بلکه میخواهند در جهان نیز تغییری ایجاد کنند. کارآفرینان نسل جدید رویکرد بسیار عملگرایانهای نسبت به کسبوکار دارند و این عامل در شیوه مدیریت داراییها و فعالیتهای انسان دوستانهشان تاثیر دارد.»
نسلی که از نسل پیشین خود شجاعتر باشد
این مسئله بهویژه موضوعی است که اولیویه متیو، مدیرعامل شرکت مبادلات آنلاین PriceMinister به آن فکر میکند. او بیان میکند: «در سطح بینالمللی جوانان از ما بهتر عمل میکنند. گزارشهایی که از سراسر جهان به دست رسیده حاکی از تغییر جدیدی است که توسط نسل جدید کارآفرینان ایجاد شده؛ جاهطلبی برای تاسیس شرکتهایی به منظور جهانی کردن در DNA آنها وجود دارد! درحالیکه 10 الی 15 سال است که جهانیسازی را در ردههایمان در نظر گرفتهایم.»
* منبع: Bfm