پرسش: حدود 15 سال است که کسبوکاری کوچک را مدیریت میکنم. جدیترین مشکلی که بارها از سوی کارمندانم به من نسبت داده شده، این است که در مواقع بحرانی بسیار سریع هیجانزده میشوم و کنترل رفتار و تصمیمات خود را از دست میدهم. توصیه میکنید چه کار کنم تا این مشکل برطرف شود؟
پاسخ کارشناس: تغییر ویژگیهای اخلاقی کاری زمانبر و مشکل است، اما غیرممکن نیست. توصیه نخست ما مطالعه چند کتاب روانشناسی مناسب در این خصوص است. در این کتابها روشهایی معرفی میشوند که...
در صورت عمل به آنها به مرور زمان تکرار این رفتار در شما به حداقل میرسد. نکته مهم این است که شما نسبت به عکسالعمل نادرست خودتان اذعان دارید و همین نخستین گام موثر برای رفع مشکل است، اما تا آن موقع پیشنهاد میکنیم هر موقع احساس هیجان کردید به سرعت جلسه یا محل کار خودتان را ترک کنید و کمی در خیابان قدم بزنید.
اگر خودتان متوجه رسیدن به نقطه اوج عصبانیت نیستید، ضروری است در مواقع آرامش به یک دستیار امین که شما را در جلسات و تصمیمات همراهی میکند بسپارید که قبل از رسیدن به نقطه اوج به شما یادآوری کند که نزدیک آستانه هستید و ضروری است محل کار خودتان را ترک کنید.
وقتی این یادآوری که میتواند کتبی روی یک تکه کاغذ کوچک نوشته شود به شما ارائه شد، به سرعت محل را ترک کرده و در هوای آزاد قدم بزنید. همین کار کوچک باعث خواهد شد تصمیمات غلط نگیرید و کنترل شرکت از دست شما خارج نشود. البته اگر نسبت به انجام آن متعهد باشید.