پرسش: مدیر کسبوکاری هستم که کارمندانم دائم به شیوههای مختلف نسبت به رفتارهای من واکنشهای بدی نشان میدهد. البته آنها مستقیم این رفتارها را از خودشان بروز نمیدهند ولی من از نوع رفتارشان و بیتفاوت بودن نسبت به کارشان متوجه واکنشهایشان میشوم. این در حالی است که من همیشه سعی میکنم با آنها خوب رفتار کنم، به نظرتان، من بهعنوان مدیر این کسبوکار چه رفتارهایی از خود بروز میدهم که به این وضعیت منجر میشود؟
پاسخ کارشناس: معمولا مدیران بد یکسری ویژگی مشترک دارند که این ویژگیها باعث بروز رفتارهایی از طرف آنها میشود. ویژگیهایی که همیشه برای کارمندان آزاردهندهاست و موجب واکنش آنها به شیوههای مختلف میشود. رفتارهایی که سعی خواهیم کرد چند نمونه از آنها را در پاسخ این سوال عنوان کنیم.
یک: دودل هستند و نمیتوانند تصمیمگیری سریع و قاطعانه داشته باشند و معمولا در صورت مشورت نیز کار خودشان را انجام میدهند.
دو: کنترلکننده هستند و تمایل دارند کارمندانشان را دائم زیر نظر بگیرند و از این کار احساس قدرت میکنند.
سه: دربرابر تغییرات مقاومت میکنند و اعتقاد دارند که تغییرات همیشه هم خوب نیست و به ندرت اجازه تغییر میدهند.
چهار: فقط نظر خودشان مهم است، حتی اگر غلط و اشتباه باشد.
پنج: خردهبین هستند و در جزئیترین مسائل سازمان دخالت میکنند.
شش: از ایجاد ترس در سازمان خوششان میآید. مدیریت آنها دائم براساس ایجاد ترس و وحشت در سازمان است و برای همه افراد سازمان خط و نشان میکشند.
هفت: هیچ تصور روشنی نسبت به آینده ندارند و لحظه را در نظر میگیرند و صندلیشان را دوست دارند و از اینکه آن را از دست بدهند، میترسند.
هشت: بین کارمندان فرق میگذارند و کار ضعیف نورچشمی خودشان را نمیبینند و به کارمندان قویتر ایراد میگیرند و سد راهشان میشوند.
نه: براساس احساس و عواطف تصمیم میگیرند نه براساس دادهها و اطلاعات مکتوب و دقیق.
ده: دچار غرور کاذب و پیوسته در حال غلو کردن هستند.
یازده: گاهی برای نشان دادن خودشان با عصبانیت به گوشه و کنار سازمان سرک میکشند و منفیبافی میکنند.
دوازده: دائم کارمندان خودشان را سرزش میکنند و اشتباهات خود و عملکرد بدشان را به گردن آنها میاندازنند. حال این مدیر کسبوکار باید با دقت در رفتارها خود در نظر بگیرد که کدام یک از این ویژگیهایی را در خود میبیند که با رفع آنها وضعیت سازمان خود را نرمال کند.