پرسش: مدیرکسب وکار کوچکی در زمینه تولید پوشاک هستم و گاهی مستقیم به فروش محصولاتم اقدام میکنم. در این باره چون تجربه فروش ندارم، وقتی میخواهم به مشتری قیمت کالا را بگویم، دچار شک و تردید میشوم که نکند با گفتن قیمت، مشتری را از دست بدهم، در این زمینه راهنماییام کنید که چگونه با مشتری برخورد کنم؟
پاسخ کارشناس: معمولا بسیاری از کسب وکارهایی که خود مستقیما به فروش محصولاتشان اقدام میکنند، از قیمت برای خودشان غول میسازند. درنتیجه به محض اینکه مشتری میخواهد درباره قیمت حرفی بزند، بحث تخفیف را پیش میکشند. این حالت زمانی پیش میآید که کسب وکارها قدرت مذاکره با مشتریان را ندارند.
دراین باره چندین روش مختلف وجود دارد که کسب وکارها هنگام مذاکره با مشتریان بر ترس خود غلبه کنند. این روشها عبارتند از:
یک- کسب وکارهای تولیدکننده باید یادشان باشد که ارزش میفروشند، نه محصول. در واقع چنین کسبوکارهایی باید محصول تولیدی خود را باور کنند تا بتوانند از آن در مقابل مشتری دفاع کنند.
دو- کسب وکارها نباید نسبت به رفتار مشتریان پیش داوری کنند. مشتریان باهوش هستند و فورا شک و تردید کسب وکار را هنگام مطرح کردن قیمت متوجه میشوند، درنتیجه در این حالت حاضر نخواهند شد قیمتی را که کسب وکار انتظار دارد، بپردازند.
سه- کسب وکار نباید به هر قیمتی مشتریان را حفظ کند. در واقع برای حفظ مشتری باید تلاش کرد، ولی اگر به هیچ شیوهای متقاعد نمیشود نباید با اصرار آن را نگه داشت. چون در این حالت مشتریان شک میکنند.
چهار- کسبوکار همیشه از قیمتی که برای کالایش تعیین کرده باید دفاع کند. علاوه براین روشها شیوههای دیگری نیز وجود دارد که کسب وکارها با بهکارگیری آنها به ترس خود در زمان مطرح کردن قیمت به مشتری غلبه خواهند کرد.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.