جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ســرمایه گذاری و تولیــد حشره کش های خانگی یکی از فرصت های سرمایه گذاری در اقتصاد کشورمان است که می تواند علاقه مندان را نه تنها در بازار داخلی، بلکه خارج از مرزهای کشورمان نیز با ارزش افزوده مناسبی مواجه کند. درحالی که برای رسیدن به جایگاه مناسب تولیدی و همچنین بهره بردن از بازارهای بالقوه لازم است برخی موارد را درنظر داشته باشیم.

ایمان مکبری، مدیر بازرگانی شرکت «مهان» تولیدکننده حشره کش های کشاورزی و خانگی در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: با توجه به ظرفیت بازار در کشورمان و از همه مهم تر بازارهای اطراف ایران از اوایل دهه80 شمسی بحث سرمایه گذاری در این نوع محصولات تقریبا همه گیر شد.

مکبری در ادامه می افزاید: شرکت شیمیایی سادات مهان فعالیت خود را در سال 1371 ابتدا در زمینه تولید حشره کش های خانگی آغاز کرد. کارخانه این شرکت در شهرک صنعتی قطب اراک احداث و با تولید حشره کش مایع، رسما به عنوان تولید کننده حشره کش های خانگی وارد بازار مستعد ایران شد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه سرمایه گذاری و ایجاد تنوع در زمینه تولید محصولات می گوید: برای دسترسی به سهم بازار بیشتر و همچنین گردش مالی بالاتر موفق شدیم در سال 1376 به تولیدات خانگی خود، اسپری، پودر، گرانول، قرص و گچ را نیز اضافه کنیم.

خودکفایی کامل در تولیدات

مکبری درباره میزان وابستگی تولید این گونه محصولات در کشورمان معتقد است، وابستگی تولید حشره کش های خانگی در کشورمان به خارج از مرزها تقریبا نزدیک به صفر است و فقط در برخی تجهیزات تولید باید واردات داشته باشیم.

وی می افزاید: مواد اولیه شیمیایی و همچنین تخصص مورد نیاز داخل کشورمان وجود دارد و همین نکته می تواند عاملی برای ایجاد ارزش افزوده مناسب سرمایه گذاری علاقه مندان باشد، اما نباید فراموش کنیم توجه به صادرات در این نوع سرمایه گذاری می تواند رمز موفقیت باشد.

این فعال صنفی درباره سرمایه گذاری مورد نیاز جهت ورود به بازار می گوید: هرچند نمی توان فقط برای تولید حشره کش برنامه ریزی کرد، اما در این زمینه سرمایه ای نزدیک به 5میلیارد تومان لازم است. به عنوان مثال تنها برای خرید دستگاه پرکن اسپری و مخازن گاز آن اگر از چین وارد شود رقمی نزدیک به 200میلیون و اگر اروپایی باشند 700میلیون تومان باید هزینه شود.

مکبری تاکید می کند: این رقم سرمایه گذاری که ظرفیتی معادل تولید روزانه 8هزار عدد اسپری را دارد تقریبا اشتغال زایی مستقیم 10نفری را برای اقتصاد کشورمان به همراه خواهد داشت، درحالی که اگر به سیستم توزیع و پخش و دیگر بخش های خدماتی پایین دستی هم توجه داشته باشیم شاید اشتغال زایی نهایی این نوع سرمایه گذاری به 50نفر هم برسد.

تنوع محصولات رمز موفقیت است

مدیر بازرگانی مهان درباره گسترش فعالیت های شرکت نیز می گوید: با توجه به اینکه حشره کش های خانگی در کشورمان به صورت فصلی تقاضای بالایی دارند، یک شرکت نمی تواند صرفا برای همین منظور وارد بازار کار شود، چون کارکردن فصلی هیچ توجیه اقتصادی مناسبی ندارد.

وی تاکید می کند: بهترین گزینه برای بقا در بازار ایجاد تنوع در محصولات مشابه است، به همین دلیل شرکت با استفاده از نیروی متخصص و همچنین نیازهای بازار در زمینه های تولید روغن سبزه (تیزاب) جهت خشک کردن میوه ها و همچنین تولید آفت کش های گیاهی نیز وارد عمل شد.

بازارهای سنتی صادراتی داریم

طی یک دهه اخیر بسیاری از بازارهای سنتی صادرات کالاهای ایران به نوعی از دست رفته اند؛ بازارهایی که شاید به دلیل همجواری به دست آمده بودند حالا با ورود رقبای جدید، فرصت کمتری برای عرض اندام محصولات ایرانی باقی مانده است چون اصولا اقدام قابل توجهی برای رقابت در بازارها و حفظ سهم صادرات صورت نگرفته است.

یکی از همین بازارهایی که رفته رفته از دست می رود، بازار کشورهایی است که مشتریان پر و پا قرص حشره کش های ایران بوده اند. مدیر بازرگانی شرکت مهان با اشاره به بازارهای سنتی صادراتی ایران در این زمینه می گوید: به طور کلی عراق و افغانستان بازارهای سنتی صادراتی حشره کش های خانگی ایران هستند، اما مدتی است که تولیدات دیگر کشورها نیز توانسته وارد این بازارها شود.

وی معتقد است افزایش قیمت  تمام شده برخی محصولات ایران به دلیل سیاست گذاری های غیراصولی و همچنین نوسانات نرخ ارز می تواند مشکلات عمده ای برای تولیدکنندگان و بازارهای صادراتی آنها ایجاد کند. بنابراین لازم است مسئولان ذی ربط به این نکته توجه داشته باشند که اگر به تولیدکنندگان توجه نداشته باشند، کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل می شوند.

مکبری درباره چگونگی بازاریابی خارجی می افزاید: یکی از رموز موفقیت در بازارهای بین المللی توجه به نیازهای آن بازار هدف است، به عنوان مثال خریداران افغانستان دائما به قیمت اشاره می کنند و با شیوه های مختلف سعی در کاهش قیمت محصولات دارند، به این ترتیب که ماده موثرکمتری در اسپری استفاده می شود یا اینکه حجم قوطی کاهش داده می شود.

این فعال صنفی معتقد است تنها راه موفقیت تولید کنندگان حشره کش های خانگی توجه به کیفیت محصولات است، چون مورد کاربرد این محصولات برای خلاصی از حضور حشرات است باید کیفیت آنچنان درنظر گرفته شود که تجربه استفاده از آن در خاطره مصرف کنندگان باقی بماند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HZbjd79e
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه