شنبه, ۱۲ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 2 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

براساس برخی آمارها یک بزرگسال سالانه در برابر 52 هزار آگهی تلویزیونی قرار می‏گیرد. این به غیر‏ از انواع دیگری از تبلیغ شامل چاپی، محیطی، چریکی و.‌.‌. است که هر روز افراد با آن مواجه می‏شوند، اما واقعا کدام‌یک از آنها توجه ما را به خود جلب می‏کنند؟ 

هر روز که چشم‏مان را باز می‏کنیم بر تعداد آگهی‏های تبلیغاتی و پیام‏های تکراری‌شان افزوده می‏شود و ما کلافه و دلزده، راه‏های جدیدی برای فرار از مواجهه با آنها جست‏وجو می‏کنیم. گویی این آگهی‏ها ما را تعقیب می‏کنند و منتظر هستند در فرصتی مناسب به ما حمله‌ور شوند تا پیام‏های ریز و درشت خود را به خورد ما دهند. 

 

این مشکل اکنون گریبانگیر بسیاری از کمپین‏های تبلیغاتی در کشور ماست. امروز بیش از هر زمان دیگری اثربخشی تبلیغات در کشور ما کاهش یافته است. مردم تبلیغ‌زده شده‏اند و تبلیغاتی که امروز شاهد آن هستیم، بسیار به هم شبیه و فاقد جذابیت و خلاقیت هستند. 

آگهی‏های ملال‌آور

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در حین مشاهده سریال یا برنامه مورد علاقه‌تان ناگهان یک باکس آگهی در مقابل چشمان‌تان باز می‏شود و انواع و اقسام تیزرهای تکراری و ملال‌آور ردیف می‏شود. در این لحظه بدون شک عکس‏العمل شما این خواهد بود که کانال تلویزیون را عوض کنید. 

البته نباید از حق گذشت که صنعت تبلیغات و دست‌اندرکاران آن در ایران نسبت به گذشته حرفه‏ای‏تر شده و با روش‏های نوین تدوین یک کمپین تبلیغاتی آشنا هستند، اما اگر همه این مهارت‏ها در کنار یک پیام فاقد جذابیت قرار بگیرد، بی‏ثمر خواهد بود. در کشور ما اگرچه کمپین‏های تبلیغاتی از نظر کمی روندی افزایشی داشته‌اند، اما با توجه به اینکه فاقد محتوای جذاب و متفاوت بوده و بعضا اجرای نادرستی هم دارند، هیچ تضمینی برای اثربخشی آنها نیست. 

البته گاهی نیز نوآوری‏های جالب و در عین‌حال عجیبی را در برخی پیام‏های بازرگانی می‏بینیم. مثلا گاهی قوطی‏های رب‌گوجه یا تن ماهی را مشاهده می‏کنیم که محبوب دل مصرف‏کنندگانش می‏شود. گاهی هم یک بانک تعدادی اسب را در خیابان‏های شهر خرامان و یورتمه زنان به تصویر می‏کشد تا مثلا لوگویی را که در گذشته داشته معرفی کند. یک برند شوینده هم پیدا می‏شود که سریال‏های خارجی پخش‌شده از تلویزیون را سوژه سناریوهای خود می‏کند. 

اینها همه از تلاش آژانس‏های تبلیغاتی برای خلق پیام‏های خلاق حکایت دارد، اما آیا می‏توان هر نوع نوآوری را خلاقانه دانست؟ یا به عبارت دیگر آیا هر ایده جدیدی که توجه را به خود جلب کند، می‏تواند ذهن مخاطب را هم به خود مشغول و او را به خرید ترغیب کند. 

چرا خلاقیت

سوالی که اینجا مطرح می‏شود این است که آیا آگهی‏ها باید حتما به عنصر خلاقه مجهز باشند؟ آیا واقعا صرف هزینه زیاد برای تولید آگهی خلاقانه‏ای که فقط چند ثانیه از زمان مخاطب را اشغال می‏کند، ارزشش را دارد؟ 

لازم به ذکر است که با وجود آنچه در اذهان جا افتاده است، خلق ایده برای یک کمپین تبلیغاتی، کاری بسیار پیچیده و در عین‌حال کاملا تخصصی است. در این فرآیند باید پس از بررسی مخاطب و بازار، پیامی متناسب به‏صورت جذاب طراحی شده و انتشار یابد. برای این کار دو راه وجود دارد؛ می‏توان پیام را به‏گونه‏ای مستقیم و فارغ از هر نوع پیچیدگی و ظرافتی ارائه کرد. در این صورت ضریب درک پیام از سوی مخاطب بیشتر خواهد بود، اما این نوع پیام دارای نقیصه‏ای است که در پیام‏های خلاقانه وجود ندارد و آن هم عنصر هیجان است. 

در واقع در آگهی‏هایی که به طور غیرمستقیم پیام خود را ارائه می‏کنند، مخاطب فرصت کشف و لذت بردن از مواجهه با پیام را دارد. در این روش نقش روانشناختی پیام مورد توجه قرار می‏گیرد و برای ذهن مخاطب این موقعیت را ایجاد می‏کند که در مقابل آگهی توقف کرده و به ایده‏ای که پشت آن وجود دارد، فکر کند. این توقف کوچک باعث می‏شود مخاطب جذب پیام شده و آن را به پیام‏های مستقیم در سایر آگهی‏ها ترجیح دهد. 

از این رو برخی کارشناسان معتقدند در انتقال یک پیام و جذب مخاطب، نحوه ارتباط با او حتی می‏تواند از خود پیام مهم‏تر باشد. نحوه ارتباط فرستنده یک پیام، شخصیتی را از او در ذهن گیرنده ایجاد می‏کند که فرستنده می‏تواند با استناد و اشاره به آن در آینده به سادگی مخاطب را باردیگر با خود همراه سازد. تبلیغات خلاقیت‌محور می‏تواند تجربه و درک جدیدی را به محصول یا برند بیفزاید. چنین درکی را نمی‏توان تنها از طریق ارسال یک پیام مستقیم ایجاد کرد. 

یک پیام مستقیم یا پیام فاقد خلاقیت، در واقع دارای اطلاعاتی است که از سایر مولفه‏های موجود در یک پیام بسیار با اهمیت‏تر تلقی می‏شود، اما امروز مخاطبان بسیار هوشمند شده‏اند و به سادگی ایده آگهی‏های مستقیم را نمی‏پذیرند. آنها برای توجه به یک محصول یا برند، در پی ایده‏های هیجان‏انگیز و جذاب‌تری هستند. خلق پیام‏های غیرمستقیم در یک آگهی یا کمپین تبلیغاتی مستلزم هوش و خلاقیتی است که قادر باشد متفاوت با سایرین به یک موضوع نگاه کرده و ایده‏ای جدید خلق کند. 

ما کجا هستیم

نگاهی اجمالی به آگهی‏ها و کمپین‏های تبلیغاتی در ایران نشان می‏دهد تنها تعداد معدودی از این آگهی‏ها از عنصر خلاقیت بهره برده و بیشتر بر عناصری از جمله تکرار تکیه دارند. بی‏توجهی به تولید آگهی‏ها و کمپین‏های خلاقیت‌محور در کشور ما علل مختلفی دارد. یکی از آنها ترس از عدم انتقال کامل پیام یا کج‌فهمی برخی مخاطبان است. این موضوع از همان نقیصه‏ای سرچشمه می‏گیرد که پیش‌تر مورد اشاره قرار گرفت. در حالی که می‏توان آگهی‏هایی تولید کرد که چنین نقیصه‏ای نداشته و در عین‌حال پیام مورد‌نظر را نیز به‏گونه‏ای متفاوت و خلاقانه انتقال دهند. 

برخی شرکت‏ها برای اینکه پیام‌شان را در قالب ایده‏ای بدیع درآورند، اقدام به کپی‌برداری از ایده موجود در کمپین‏های مشابه خارجی می‏کنند، اما نباید فراموش کرد که نسخه اصلی یک ایده که برای فرهنگی خاص طراحی شده برای مخاطبی دیگر که دغدغه‏ها و فرهنگی متفاوت دارد، فاقد جذابیت بوده و ذهن او را به خود مشغول نخواهد کرد.

این مثل آن است که یک پزشک بخواهد برای همه مریض‏هایی که دل‌درد دارند، یک داروی خاص تجویز کند، بدون آنکه منشا درد را پیدا کرده باشد. 

یکی از روش‏هایی که امروز بسیاری از کمپین‏های تبلیغاتی در ایران به آن تکیه دارند، روش دادن جایزه است. این ویروسی است که حالا همه‌گیر شده و برندهای کوچک و بزرگ بازار از بانک و موسسه اعتباری گرفته تا کالاهای مصرفی از جمله برنج آوازه و سان‌استار را به خود آلوده کرده است. حالا دیگر هر شب شاهد برگزاری قرعه‌کشی‏های جور و واجور با برندگانی هستیم که برای گرفتن جایزه خود باید حتما جلوی دوربین حاضر شوند و از هیجان و احساس خود بگویند، اما این روش هم پیامدهای ناگواری از جمله ضربه زدن به تصویر برند دارد که بسیاری از کارشناسان بازاریابی و تبلیغات در مورد آن متفق‌القول هستند. 

دنیای امروز تبلیغات بسیار شلوغ و پرهیاهو است. در چنین هیاهویی صدای یک محصول یا خدمت به سختی شنیده می‏شود. برای برون‌رفت از چنین وضعیتی گریزی از تولید پیام‏های خلاقانه و بدیع نداریم تا هم توجه‏ها را به سوی پیام خود جلب کنیم و هم خود را در ذهن مخاطب ماندگار سازیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uDeUrRgI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه