دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

محمدرضا سیدین، کارآفرینی است که به ناشنوایان،  معلولان جسمی و کم بینایان فرصت کار و اشتغال داده است.

وی از انگیزه شروع کارش می گوید: کودک که بودم یکی از مستخدمین ما که مسئولیت آوردن من از مدرسه را داشت ناشنوا بود؛ این احساس دلسوزی باعث شد تا من انگیزه ای بگیرم و در سال های بعد کاری را به سامان برسانم که بتوانم از نیروی کار این افراد استفاده کنم. من سعی کردم کارهای دستی ارائه دهم تا این افراد بتوانند شغلی داشته باشند. 

«فرصت امروز» با مدیرعامل شرکت شمع افروز در رابطه با بازار این محصول گفت وگویی داشته  است که در ادامه می خوانید.

کارگاهی با شرایط خاص

«شرکت تولیدی شمع افروز با شرایط خاصی به تولید خود ادامه می دهد. سیدین با بیان این جمله ادامه می دهد: واحد کارگاهی شمع افروز برای کمک به معلولان، ناشنوایان و افراد کم توان جسمی در سال 1374 شروع به کار کرد. در حال حاضر شرکت شمع افروز بزرگ ترین واحد شمع سازی کشور است که به صورت قانونی و جوازدار به فعالیت خود در این زمینه ادامه می دهد و حدود 40 کارمند دارد.

سیدین با بیان این جملات می گوید: هیچ گونه اتحادیه یا انجمنی در تولید شمع وجود ندارد و برای گرفتن مجوز باید به وزارت صنایع، بخش صنایع کو چک مراجعه کرد. این قسمت مجوز تولید را به واحدهای تولیدی اعطا می کند. گرفتن مجوز کار دشواری است و دلیل آن داشتن استانداردهای بهداشتی لازم برای تولید شمع است؛ به همین جهت تولیدکنندگان علاقه ای به مجوز گرفتن ندارند و به صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه می دهند.

این کارآفرین کشور در رابطه با واردات در این حوزه می گوید: در سال 1395، 40درصد از شمع مصرفی کشور از چین وارد و حدود 60 درصد دیگر نیز در داخل تولید شده است. ماده اولیه مورد استفاده در تولید شمع پارافین جامد است که این ماده از مشتقات نفتی محسوب می شود.

تنها واحد تولیدکننده مجوزدار هستیم

وی در مورد ویژگی های شمع تولیدی می گوید: تولید شمع تنها به کیفیت و مدل آن بستگی دارد. شمع نیز جزو کالاهایی است که مطابق با مد روز پیش می رود. هر سال طبق طراحی نجومی از صور فلکی شکلی خاص مد می شود که این صور معمولاً به صورت حیوان  طراحی می شود. این صورت ها هر 12سال یک بار تکرار می شوند.

سیدین ادامه می دهد: مهم ترین مانعی که بر سر راه تولید  قرار دارد،  غیرقانونی بودن فعالیت تولیدکنندگان این حوزه  است. تنها یک واحد جوازدار به طور رسمی در تولید شمع فعالیت می کند که آن واحد کارخانه شمع افروز است. به شخصه پنج سال متوالی کارآفرین نمونه کشور معرفی شده ام اما باید بگویم مهم ترین مشکل تولید در این حوزه پشتیبانی نکردن از تولید است. این حوزه سرمایه زیادی برای قالب سازی می خواهد و بانک ها نیز هیچگونه تسهیلاتی به تولیدکنندگان ارائه نمی دهند.

این تولید کننده در ادامه از فعالیت شرکت افروز می گوید: شرکت افروز یکی از بهترین شرکت های تولیدکننده شمع تزیینی و روشنایی است که حدود 2هزار و 700 مدل محصول دارد. این شرکت به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شمال ایران کالا صادر می کند. این شرکت همچنین شمع هایی تولید کرده که در ایران جزو نخستین ها محسوب می شود؛ شمع ژله ای ایستایی و شمع مایعی که 300ساعت می سوزد از این موارد است.

بازار مصرف شمع کِی و کجاست؟

این تولید کننده در این رابطه می گوید: شمع در ایران در مراسم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد،  به طور ویژه در ماه محرم برای مراسم عزاداری امام حسین (ع) ، در عید نوروز برای مراسم هفت سین،  مراسم عروسی و مهمانی های مختلف و دیزاین کردن خانه ها از شمع استفاده می شود.

سیدین با بیان این جملات می افزاید: بازار ایران برای خرید این کالا مقطعی است و کسانی که ذوق هنری دارند این محصول را تهیه می کنند. این کالا جزو کالاهای ضروری نیست که بتوان در مورد کشش بازار آن نظر داد اما می توان گفت کسانی بیشتر سراغ این کالا می روند که دارای ذوق هنری بوده و حالت عاطفی و رمانتیک می خواهند ایجاد کنند.

باید همه فن حریف بود

وی در رابطه با میزان سرمایه اولیه برای ورود به این صنعت می گوید: در این کار نخستین چیزی که لازم است هنر است. طرف باید هنر داشته باشد و بداند که چه بسازد. مد شمع مثل لباس است و مرتبا تغییر می کند. باید یک فرد همه فن حریف که قالب ساز،  طراح و مجسمه ساز است بیاید و وارد این کار شود.

وی ادامه می دهد: حداقل میزان سرمایه برای شروع کار به دلیل اینکه کار جزو صنایع دستی است 700میلیون تومان است. در مورد تجهیزات نیز باید بگویم این ماشین آلات تنها 20 درصد به کار سرعت می بخشند چون این کار یک کار هنری و ذوقی است.

سیدین می افزاید:  تنها در شمع های روشنایی و مصرفی می توان از دستگاه استفاده کرد. استفاده از دستگاه در شمع های تزیینی ضرورتی ندارد. تجهیزات مورد استفاده در این صنعت،  در ایران هم قابلیت تولید دارند اما اگر بخواهیم این دستگاه ها را وارد کنیم می توان از کشور چین دستگاه ها را وارد کرد. گفتنی است کیفیت دستگاه های غرب آلمان در این حوزه بهترین است.

سرطان زا بودن شمع های وارداتی

این کارآفرین نمونه می گوید: مهم ترین مشکل این صنف، غیرقانونی بودن فعالیت فعالان این صنف است،  که نه کارگر را بیمه می کنند نه حقوق می دهند و نه مالیات می پردازند، در نتیجه با قیمت پایین تری شمع را به بازار عرضه می کنند و این باعث خرابی بازار می شود.

وی با بیان این جملات می افزاید: شمع های تزیینی و معطر موجود در بازار که به صورت غیرقانونی وارد می شود به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی در تولید، بسیار سرطان زا و خطرناک هستند. شمع های معطر باید مثل روغن نباتی، منجمد شده باشند؛ این اصولی ترین نوع شمع های معطر است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4kR8m6PD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه