فرِش، تریدنت و وان آدامسهای ترکیهای هستند که این روزها بازار داغی در قطارهای متروی تهران برای خود به دست آوردهاند؛ آدامسهایی که فروشندگان مترو با فریادهای بلند خود از خوشمزگی و تازه بودن این محصولات برای مشتریان ایرانی سخن میگویند.
دستفروشان مترو مشتریانی را به سمت مصرف این محصولات ترکیهای تشویق میکنند که بهدست آوردن شان سخت است و جذب آنها نیاز به شیوههای بازاریابی پیچیدهای دارد؛ مشتریانی که همیشه نسبت به استفاده از محصولات خارجی بهخصوص آدامسها بدبین هستند و تمایلی به خرید یا استفاده از این محصولات ندارند.
این موضوع به دلیل بحثهای مختلفی است که چندی پیش در محافل پزشکی به راه افتاده بود و معمولا پزشکان مصرفکنندگان را ترغیب به مصرف محصولات داخلی میکنند. برای بازاریابی و فروش این آدامسهای ترکیهای به فریادهای فروشندگان مترو بسنده نشده است و برخی از افراد فعال در عرصه بازاریابی نیز به روند حرکت آنها در بازار ایران و مطرح شدن نام این برندها کمک میکنند. برای مثال یکی از آموزشگاههایی که در زمینه بازاریابی و فروش دورههای تخصصی مختلفی را برگزار میکنند، از مدیر بازاریابی و فروش یکی از شرکتهای تولیدکننده این آدامسها دعوت کرده بود دورههای مختلفی را برای دانشپژوهان برگزار و دانشپژوهان را از رازهای موفقیت این شرکتها مطلع کند...
در یکی از کلاسها این کارشناس از جوانی این شرکتها و موفقیتهای آنها حرفهای زیبایی میزد و دانشپژوهان با اشتیاق از نکات گفته شده یادداشتبرداری میکردند؛ نکاتی که برای این شرکتها، موفقیتآمیز است و وقتی وارد شرکتهای داخلی میشوند به حرفهایی کلیشهای و بیهدفی تبدیل خواهند شد. در این میان شرکتهای داخلی نسبت به عملکرد شرکتهای تولیدکننده این آدامسها بیتفاوت هستند و برای بهدست آوردن بازار از دست رفته خود تلاشی نمیکنند.
پیشرفت سریع آدامسها در بازار
آدامسهای ترکیهای از لحاظ طعم تفاوتی با محصولات مشابه داخلی ندارند و به نظر میرسد در تهیه آنها از فومول پیچیدهای استفاده نشده است، ولی بستهبندیشان جالب و استفاده از این آدامسها راحت است، همین موضوع میتواند عاملی باشد که مشتریان ایرانی از خرید این محصول لذت ببرند، چون اکثر آنها از بستهبندیهای نامناسب محصولات داخلی گله دارند و عنوان میکنند اگر بخواهیم محصولی را نصفه استفاده کنیم، نگهداری مابقی محصول به مصیبتی بزرگ تبدیل میشود. کافی است بستهبندی محصولات داخلی را باز کنید؛ یا باید همه آن را استفاده کنید یا از خیر استفاده مابقی محصول بگذرید. عامل دوم خرید این محصولات توسط مشتریان ایرانی قیمت پایین آنهاست.
قیمت این آدامسها وسوسهانگیز است و با توجه به شمایلی که دارند، قیمت پایینی برای آنها در نظر گرفته شده است. این موضوع درحالیاست که دبیر انجمن شیرینی و شکلات چندی پیش به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: با توجه به اینکه آدامسهای تریدنت و فرش قاچاق هستند، استاندارد کافی را ندارند و توصیه میشود این آدامسها که معمولا در مترو فروخته میشود، مصرف نشوند. این مقام مسئول میگوید: واردات آدامس تریدنت از محل قانونی 60 درصد تعرفه دارد لذا فروش آن با چنین قیمتهایی در مترو عاقلانه نیست و میتوان گفت این کالا معیوب است یا تاریخ انقضای آن دستکاری شده است.
رسانهای شدن گفتههای این مقام مسئول فرصت خوبی را برای شرکتهای داخلی مهیا کرده است تا از این طریق شروع به بازاریابی محصولات خود کنند و با دادن اطلاعاتی از منابع معتبر درباره این محصولات، مشتریان آنها را به سمت خود جذب کنند؛ درواقع با استفاده از شیوههای بازاریابی مقایسهای و صادقانه، مشتریان از دست رفته خود را دوباره بهدست آورند. با تمام این اوصاف به نظر میرسد این شرکتها هنوز تصمیمی برای اقدام در این زمینه ندارند و به راحتی بازار خود را به رقبای غیرقانونی سپردهاند.