نقش حیاتی موزهها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج نابترین پدیدههای فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از اشیای موجود در موزه، در عین بیزبانی به هزاران زبان سخن میگویند، زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارائه میدهند. یک باور غلط که ممکن است در اذهان وجود داشته باشد این است که بازاریابی مربوط به شرکتهای تجاری میشود. این در حالی است که موزههای بازاریابی قابل بسط و توسعه به حوزههای مختلف از جمله قلمروی موزهها نیز هست.
در کشور ما علیرغم وجود موزههای متعدد، رفتن به موزه و بازدید از آن به فرهنگ تبدیل نشده است. همین امر باعث شد تا دکتر محمود محمدیان و دکتر حمید رضا عسگری ده آبادی نسبت به تالیف و ترجمه کتابی با آن بازاریابی موزه اقدام کنند. در این کتاب تلاش شده است که به مثالهایی از موزههای ایرانی نیز پرداخته شود. در بخشی از این کتاب میخوانیم: « اینترنت و وبسایتهای موزه یک دامنه وسیع و عمیق از مبادلههای بازاریابی را ارائه میکند. در حالیکه برخی کاربران اینترنت از موزهها دیدار میکنند، بسیاری نیز ممکن است این کار را انجام ندهند.
در فضای مجازی، روابط یک بازاریاب با مشتری بسیار پیچیدهتر است. فضای مجازی میتواند با دیدار ازموزه در دنیای واقعی و دیگر اشکال دیدار رقابت کند. موزهها از طریق اینترنت میتوانند به بازارهای جهانی دست یابند و به مشتریان این امکان را بدهند که محصولها و خدمات مورد نظر خود را از موزههای سراسر جهان خریداری کنند. بازاریابی جهانی، مرزهای ملی را در نوردیده و موزهها را در سراسر دنیا به تعامل با یکدیگر تشویق میکند. این کتاب در 440 صفحه و قیمت19800 تومان توسط انتشارات مهربان نشر به چاپ رسیده است.